לתרומות לחץ כאן

לגייר אשה כדי להתחתן איתה

אם אני פוגש באישה נוצריה שלא קיימתי אתה יחסים אני יכול לגייר אותה ואז להתחתן איתה והילדים שלי ושלה היה יהודים והיא עצמה תהיה יהודיה

 

תשובה:

שלום רב,

עצם הפגישה ויצירת קשר עם אשה גויה אינה דבר ראוי, אף אם לא הגיע לידי יחסים כלשהם, אמנם במידה והדבר נעשה, והאשה באה להתגייר לצורך נישואין, בית דין בודקים אותה, אם באה להתגייר כדי להיות חלק מעם ישראל ולקיים מצוות ה', או שמא כל כוונתה בגירותה היא להתחתן עם גבר ישראלי. והיה במידה ובית דין השתכנע שכוונתה בגירותה היא לשם שמים להתדבק בעם ישראל, ודעתה לקיים מצוות ולהתנהג כיהודיה כשירה לכל דבר, אז יקבלו אותה ויגיירו אותה, וזאת תיתכן אף כשבית דין יודע שבכוונתה גם לנישואין, כיון שסוף כל סוף כוונתה לשם שמים לקיים מצוות ה'.

כאשר היא מתגיירת היא מותרת להינשא לך, אך אם יצאה שמועה ורינון בעיר שהיו לכם יחסים לפני שהתגיירה, באופן כזה יש לשאול רב אם יש בשמועה הזאת סיבה לאסור אותה עליך, אף אם כדבריך לא קיימת שום יחסים.

במידה ואין בקול ממש, הרי היא מותרת לך.

יצויין גם, שאף אם אין קול ושמועה בעיר, אבל היו יחסים [מה שלא רלוונטי במקרה שלך], ישנה מחלוקת אם האשה מותרת לאחר שהיא מתגיירת לגבר הישראלי, ויש מקום להקל בספק זה.

לסיום הייתי מייעץ לשאול דעת רב, באופן שיכול ליכנס יותר לעומק בפרטי המקרה שלך, כיון שישנם מקרים מסויימים שבהם עקב מכלול הפרטים מקילים לכתחילה לגייר את האשה, וגם להשיאה לאיש הישראלי, והוא יכול ללוות את התהליך מול בית דין כדין וכראוי.

מקורות:

לגבי גירות ראה שו"ע יו"ד סי' רסח סי"ב, ש"ך שם בשם התוס', ובשו"ת טוב טעם ודעת מהדו"ק סי' רל,ושו"ת בית יצחק ח"ב סי' קי, ולגבי הנישואין לאחר הגירות ראה שו"ע אהע"ז סי' יא ס"א וס"ד. לגבי יחסים שלפני הגירות ללא שמועה, ראה מח' רש"י ורמב"ן ורשב"א יבמות כד, ב, ובשו"ת טוב טעם ודעת שם. ובגוף הנידון יעויין בשו"ת מהרש"ג סי' לד, שו"ת שואל ומשיב ח"ג מהדו"ת סי' לט, שו"ת דברי חיים ח"ב אהע"ז סי' לו, שו"ת אמרי יושר ח"א סי' קעו, שו"ת אחיעזר ח"ג סי' כו, ושו"ת אגרות משה ח"א אהע"ז סי' כז.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. מה לגבי חילוני שהי' ביחסים עם גויה וש(משום מה) התעקש לגייר את חברתו לפני שיתחתנו והולידו ילדים
    ואח"כ חזר הוא והיא בתשובה?

  2. תשובה:
    אפתח בברכה, ברוך בואו לשלום על שהסתפח בנחלת ה' לעבוד את בוראו.
    ועתה לשאלה, ההבדל בין שאלה זו לשאלה הקודמת הינו שהשאלה הקודמת נשאלה לפני שנעשה מעשה, והשאלה היא האם ניתן לגייר אותה ולהינשא לה, אמנם בשאלה הזאת השאלה נשאלה לאחר מעשה, ובכן כיון שכבר נעשה מעשה שהיא התגיירה, וגם נישאה לגבר שקיים איתה יחסים, הדין הוא שהגירות חלה, וכן אין מחייבים את הבעל להוציא את האשה.
    אמנם בשונה מהשאלה הראשונה יש כאן פרט נוסף במקרה שלפנינו, והוא שהאשה התגיירה כאשר הבעל היה עדיין חילוני, מה שלכאורה אומר שהאשה – אשתו לימים, לא התגיירה על מנת לקיים תרי"ג המצוות, והרי קבלה לקיים מצוות מעכבת את הגירות.
    ולכן כצעד ראשון, יש לברר לפני איזה בית דין התגיירה האשה, אם התגיירה לפני בית דין שישבו בו דיינים מומחים יראי ה' המדקדקים על קלה כחמורה, או שמא התגיירה בבית דין שהדיינים אינם מומחים או יראי ה' בלשון המעטה, וכמו שמצוי שאנשים מתגיירים לפני רבנים רפורמים שאין בגירות כזו שום תוקף הלכתי, ובאופן כזה יש צורך להתגייר שוב.
    אם הגירות היתה לפני בית דין טוב, יש להתייעץ עם רב או לחזור לבית דין בו התקיים הגירות, ולהודיע להם שכאשר האשה התגיירה לא התכוונה כלל לקיים מצוות, והם יבררו איך עבר שלב קבלת המצוות בבית דין בגירותה, כי באופן כללי אם בית דין רואה לפי הנסיבות ולפי ידיעות המגייר, שיש סבירות שהגר יקיים המצוות והוא כן אם הקבלה שלו, הרי זה נחשב קבלת מצוות, ואין בית דין חושש שמא בעתיד לא ישמור המצוות בפועל, ואף אם הגר באמת לא שומר מצוות, הגירות חלה ונעשה ישראל גמור, אמנם יש מחמירים בזה. ולכן כאמור, צריך שאלת רב לוודאות שהקבלה בשעת מעשה הגירות היתה טובה, שאם לא כך יתכן שיידרש מהגר שיחזור על תהליך הגירות.
    יצויין, שבמקרה שיידרש שהאשה תחזור על הגירות, לא תהיה חשש בגירות, כי מאחר והיא כבר חזרה בתשובה והיא נכונה לקיים מצוות, הרי זו גירות מעולה. אמנם מה שכן, מאחר והיא צריכה גירות מחודשת מתברר שהנישואין של הזוג לא חל הלכתית, ואם כן יהא צורך שהבעל יחזור ויקדש את האשה, ושוב תתעורר השאלה האם ישראל שקיים יחסים עם אשה גויה יכול להינשא לה אחרי שהיא מתגיירת, והתשובה לכך כמו בשאלה הקודמת, אך במקרה שלפנינו יש סיבות רבות להקל, והרב או הבית דין שיטפלו בבירור הגירות יטפלו גם בפרט זה.
    מקורות:
    לגבי גוף השאלה שכבר התגיירה, מבואר בשו"ע יו"ד סי' רסח סי"ב שהגירות חלה בדיעבד, ולגבי הדין שבדיעבד נשאה, מבואר בשו"ע אהע"ז סי' יא ס"ה, שהנטען על עכו"ם אם כנס אינו מוציא.
    לגבי קבלת מצוות בגירות, ראה שו"ע יו"ד סי' רסח ס"ב ג ויב, שו"ת בית יצחק יו"ד ח"ב סי' קי, שו"ת אחיעזר ח"ג סי' כו, שו"ת אגרות משה יו"ד ח"א סי' קס שמצדד שקבלת מצוות מועלת כיון שיש סבירות שהגר יקיים מצוות, או משום שהיא מקבלת לעשות כל מה שהיא יודעת, שו"ת אגרות משה יו"ד ח"ג סי' קו שמחמיר בקבלת המצוות שבמקום שהתגייר לשם נישואין יש לבדוק אחריו אם זה היה רק קבלה בפה ולא קבלה בלב, אמנם בשו"ת מנחת יצחק ח"א סי' קכב ס"ל דאם לא היה הקבלה כהוגן בטל הגירות, וראה עוד בשו"ת ציץ אליעזר ח"ה סי' טו.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל