לתרומות לחץ כאן

אונאה בשידוכין – אם היא צריכה לגלות את עברה

שלום כבוד הרב, רבנית

אישה שבעבר לפני שחזרה בתשובה חטאה והיתה עם גבר והיא מתייסרת על זה ועשתה תשובה מלאה וכל לילה מתחרטת ומתפללת לקב"ה שיסלח לה כי לא ידעה , האם עליה לספר זאת לשידוכים שלה?

אישה שבעבר היתה עם גבר שעשה ברית מילה ואמא שלו יהודיה שהתחתנה עם גוי , האמא יהודיה מהאמא שלה וגם הסבתא יהודיה.. אך הוא לא מודע לכך שהוא יהודי בכלל והכל התגלגל בשיחה כביכול סתמית, האם חלה חובה לספר לו שהוא יהודי הוא חי בארה"ב וחינכו אותו כנוצרי או שעדיף לא להתערב, בנוסף האם אותה אישה יכולה להתחתן עם כהן מתישהו בחיים שלה? כי הקב"ה מפגיש אותה שוב ושוב עם כהנים ובעזרת זה שנפגשה עם כהן הבינה שהבחור שהייתה איתו בעבר יהודי שלא מודע לזה בכלל

תשובה:

שלום רב.

א. אם האשה חטאה כשעדיין לא שמרה תורה ומצוות, והבחור המיועד יודע כי בעברה לא היתה שומרת מצוות, אין צורך לומר לו. אולם אם הבחור לא יודע כי היא חוזרת בתשובה, או שהוא סבור כי היא חזרה בתשובה בגיל מוקדם לפני שיש סבירות שאולי היא חטאה עם גבר אחר, צריך לומר לו.

ב. בענין אם היא צריכה להודיע לבחור כי עפ"י בדיקה שעשתה הינו יהודי, לכאורה בודאי כדאי שהיא תאמר לו, וכי מה יש לו להפסיד, בלא"ה הוא גדל כנוצרי, וא"כ דינו כ"תינוק שנשבה" שהוא כמו שוגג ואף פחות מזה. ומנגד אם ידע כי הינו יהודי, אולי ביום מן הימים זה יביא אותו להתחקות אחר שורשיו, לכן בודאי יש לה לומר לו.

ג. לאחר שבדקה כי הבחור הינו יהודי, בודאי היא כשרה לכהונה, ויכולה להנשא לכל כהן שתחפוץ. אולם צריכים לדעת כי אם הבחור הזה הוא "מוחזק" כגוי, הבירור צריך להיות ודאי כי אכן הוחזק כגוי בטעות, ובאמת הוא יהודי.

מקורות:

א. "כנסה בחזקת בתולה ונמצאת בעולה" זה יכול להשליך על כמה דברים בעייתיים אם לא אומרים לבחור, ראי כאן בהרחבה בענין. אלא שאם אין זה כנסה "בחזקת בתולה", ויש לו יסוד להאמין שהיא אינה כזו, אזי אין צורך לומר לו.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. שלום , כבוד הרב,
    תודה רבה על התשובה ,
    בהמשך התשובה על בירור זהותו היהודית של הבחור .. אני לא מצליחה לברר ואיני יודעת איך מבררים דבר כזה .. אני חייבת להסתמך על מילתו ואין לי דרך לאמת את דבריו … האם כודו , מכיר דרך שבא אוכל לאמת זאת?
    (בצורה וודאית)

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל