לתרומות לחץ כאן

כיבוד אם פמיניסטית

שלו' רב לכבוד הרבנים

אמי שאינה שומרת תו"מ מחזיקה בדעות מה שנקרה פמיניסטיות, ומפריע לה כאשר בהתנהלות בית יהודי יש תפקידים של האשה כמו להגיש האוכל בזמן שהבעל אומר דבר תורה וכיו"ב.

שאלתי היא האם מצד כבוד אם יש לנסות לא לצער אותה שמפריע לה התנהלות בית יהודי כאשר אין איסור הלכתי, או שאדרבה מה שבית יהודי על כל פנים זה משמח לנשמתה ואין כאן חשש משום כבוד אם?

תודה

תשובה

שלום רב!

במקום שמדובר במצוות ואיסורים, הן מדאורייתא והן מדרבנן, אין לשמוע בקול הורים, אלא חובה לקיים את המצווה גם כשזה נגד ציוויים, שכן גם ההורים חייבים בכבוד המקום. למרות זאת, יש להסביר להורים בנעימות שזוהי מצוות ה', ולכן עלינו לציית אליה, ושאין בכך זלזול בכבוד ההורים.

אולם כשלא מדובר במצוות ואיסורי תורה, רק בהרגלי התנהגות, אם מעשים שונים מפריעים לאמך, בהחלט נכון וצודק להימנע מהם, ולהשתדל לרצות אותה בכל דרך. הדוגמה של להביא דברים לשולחן היא דוגמה יפה: אם אמך תשמח בכך שדווקא אתה תביא דברים לשולחן, או לפחות בחילוק התפקידים בדרך שוויונית, אזי בהחלט נכון לנהוג כך.

איני כותב שיש בכך חיוב, כי לא בכל ציווי של אב ניתן לייחס חיוב קונקרטי של מצוות כיבוד אב ואם. אולם אדם שנענה לבקשת אימו ועושה דברים כדי לרצות אותה ולשמחה, גם במקרים שאין לו חיוב, וודאי שהוא מקיים בזה מצוות כיבוד אב ואם. ובפרט שגם מעבר למצוות כיבוד אב ואם, יש להקפיד על יחס טוב עם האמא, גם אם זה כרוך בשינויים קלים ממה שהוא רגיל, מכיון שמטבע הדברים אדם שאינו שומר על יחסים תקינים, בסופו של דבר, יבא למצב שבו יבטל גם מצוות כיבוד אב ואם.

[עם זאת, צריכים לשמור על פרופורציה, ואין לשבש את סדרי הבית והמשפחה בגלל איזה קריזה של הורה. יש לכבד את רצון ההורים, ולרצותם עד כמה שאפשר, אבל לא על חשבון החיים התקינים של הבית.]

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל