לתרומות לחץ כאן

בדיקות לאשה שלוקחת כדורים למניעת הריון

שלום רב.
אשתי לוקחת כדורים ששמם סרזט ומטרתם מניעת היריון בזמן הנקה (כמובן ע"פ עצה של פוסק)ונאמר לנו שכ40% מנוטלי הכדורים רואות דימומים במהלך הזמן והשאלה היא האם מחובת האשה לבדוק מדי פעם או קבוע או שיכולה להתעלם בכוונה ולא לבדוק כמובן רק כאשר אינה מרגישה אחת מההרגשות הידועות
תודה רבה

תשובה:

אכן, כדורי הסרזט ידועים בזה שרבות מן הנשים רואות דימומים קלים במהלך נטילת הגלולות, ודם זה כמובן הוא דם שמטמא אם היתה הרגשה, או שהיה כתם על בגד לבן ולפי כללי הלכות כתמים, ולכן כדאי קודם קיום המצוה לעשות קינוח או בדיקה קלה כדי לוודאות שאין ראיה, מאחר שהנסיון הוכיח שהרבה בעיות של "רואה מחמת תשמיש" ארעו בזמן נטילת גלולות אלו, אך חוץ לזמנים אלו אין חובה לבדוק, ובזמן טהרה אשה יכולה ללבוש בגדים צבעוניים.

כאשר מדובר על התחלת לקיחת הסרזט, יש להקפיד על לקיחתה בשעה קבועה בכל יום.

כאשר אע"פ שלוקחים את הכדור בשעה קבועה נראה דימום באופן קבוע מדי פעם, כדאי להתייעץ עם רב מומחה לנושא זה כדי לבדוק אפשרות לבקש מהרופא לשנות את המינון שלפעמים מועיל, [תלוי ברמת האסטרוגנים אם הם גבוהים מדי או פחותים מדי], ואם אין ברירה צריך לשקול החלפת הגלולות.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. א)מאחר ש%40 מדממים בעקבות לקחת הכדור מדוע זה לבדו לא יהוה סיבה לבדיקה. וא"ת שזה בלי הרגשה הרי רוב נשים בזמננו רואות ללא הרגשה. ובשלמא בכתם הרי לא גזרו במצב זה.
    ב) הרי אנו נוקטים דנשי זמנינו מרגישות רק לא מבחינים בהרגשה ולכן טמאים גם היום מדאוריתא, א"כ מה הטעם היום להתיר בכתם הרי זה ספק הרגשה, האם זה מצד ס"ס ספק הרגשה ספק מעלמא.
    ג)מה דעת הרבנים באשה הרואה כתם האם חייבת מיד לבדוק עצמה בעד בדיקה או לא.

  2. א. לא מצאנו "חובת" בדיקה במקרה זה, ומאחר ואין ידיעה על אשה זו באופן ספציפי, וכן שנחשב לראיה מחמת אונס, לא שמענו במקום אונס שיש חובת בדיקה, אמנם מצינו שיד המרבה לבדוק בנשים משובח, אך הכרעת הפוסקים שבזמן הזה שהנשים שמרבות לבדוק מקלקלות את עצמן אין בזה משובח.
    ב. כבר האריכו בזה רבות כל פוסקי זמנינו, ומכל מקום הכרעת ההלכה במקומה עומדת שכל עוד שאין הרגשה או שפע דם שוודאי היה הרגשה אין לטמא.
    ג. דעת רוב הפוסקים שהרואה כתם שאינו מטמא מחמת שנראה על דבר שאינו מקבל טומאה או על בגדי צבעונים, שאינה חייבת בדיקה, אולם אם ראתה סמוך לתשמיש מן הראוי לבדוק או לקנח את עצמה כדי שלא ימצא לאחר תשמיש דם ויכנסו לשאלה של רואה מחמת תשמיש, עי' שו"ת חשב האפוד ח"ב סי' צב

  3. דעת הרבנים הפוסקים שאין היתר להתעלם מכתמים הבאים מחמת הסרזט, והם עצמם מטמאים אם הם באים באופן שברור שזהו דימום מהרחם וא"א לתלות במכה. ולדוגמא אם ראתה 4-5 כתמים אפי' על תחתון שחור או נייר טואלט מטמא, וכן אם היה התחתון ספוג כולו.
    אם מישהו יודע על פסק אחר בענין אשמח אם יעדכן תודה.

  4. הנושא הוא מתי זה כבר לא כתם אלא דימום, זו חידה בזמנינו שבלאו הכי נשים לא מרגישות, יש מדברים כדבריך על רצף, ויש מדברים על גודל, ראה ארחות טהרה שכאשר הגודל הוא כשלוש אצבעות זה לא כתם, אבל הרעיון הוא מתי זה עובר לדימום, ובזה אתה צודק. כלומר הנושא אינו שזה סרז'ט אלא כמה הרצף והגודל.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל