לתרומות לחץ כאן

נדר את אותו נדר כמה פעמים האם אפשר להתיר את כל הנדרים בבת אחת

1. מי שנדר אותו נדר כמה פעמים ועושה התרה על כל הנדרים – האם די שיעשה התרה אחת או שצריך שיעשה כמה התרות?

2. האם באותה התרת נדרים יכול להתיר נדרים מסוגים שונים?

תשובה

שלום רב!

1. צריך לעשות התרה לכל פעם שנדר, (וכפי שמבואר במקורות).

2. אפשר להתיר כמה נדרים בבת אחת, (כמובן שצריך למצוא פתח וחרטה לכל נדר, ואחר כך המתירים אומרים שכל הנדרים הנזכרים מותרים לך).

מקורות

1. אדם שנודר נדר פעם אחת, ואחר כך נודר עוד פעם את אותו נדר, הנדר השני אינו חל, מכיון שאין נדר חל על נדר, אמנם הנדר השני אינו לגמרי לבטלה, והוא מועיל למקרה שהאדם התיר את הנדר הראשון, שאחרי ההתרה חל הנדר השני, והוא גם כן צריך התרה.

ודנו הפוסקים מה הדין במקרה שהאדם רוצה בבת אחת להתיר את גם את הנדר הראשון וגם את הנדר השני, האם הוא יכול להתירם בבת אחת או לא, שורש הספק הוא, שמבואר בשו"ע שאי אפשר להתיר נדר לפני שהוא חל, ולכן יש מקום לומר שמכיון שהנדר השני אינו חל עד אחרי שהתירו את הנדר הראשון, אם כן לא שייך להתיר את הנדר השני כל זמן שלא התיר את הראשון, ולפי זה אינו יכול להתיר את שני הנדרים בבת אחת, וכן דעת השו"ע סימן רכ"ח סעיף מ"ו אמנם הש"ך שם הביא שיש חולקים וסוברים שאפשר להתיר את שני הנדרים בבת אחת, ואינו נחשב שמבטל את הנדר לפני שהוא חל, מכיון שהנדר השני הוא כבר בעולם, (שהוא ממתין לנדר הראשון להיפקע), אינו נחשב שמתיר נדר לפני שהוא חל.

ולענין הלכה כתב הש"ך שמכיון שאפשר להתיר כמה פעמים יש להחמיר ולהתיר כל נדר בפני עצמו לא להתיר את כל הנדרים ביחד, וכ"ד הנקודות הכסף בסימן רכ"ט על הט"ז בסק"י, (ועי"ש בט"ז סק"י).

2. שו"ע יו"ד סימן רכ"ח סעיף מ"ו.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל