לתרומות לחץ כאן

"כבדהו וחשדהו"

שאלה: האם הביטוי "כבדהו וחשדהו" נמצא בדבריהם של רבותינו?

תשובה:

ראשית יש להקדים שבשו"ת "אבני חפץ" סימן לא כתב שלמימרא זו אין מקור בש"ס, ואולם מצינו בספר "חיי משה" יו"ד חלק א בהוספות ובספר "אמרי ישע" פרשת וירא עמ' עג, וכן בספר "אמרות חכמה" שם עמ' קי שכתבו שמקור הדבר הוא מדברי המסכת דרך ארץ רבה פרק ה וז"ל, לעולם יהיו כל בני אדם חשובין לפניך כלסטים והוי מכבדן כרבן גמליאל, ומעשה ברבי יהושע שהשכים אצלו אדם ונתן לו אכילה ושתיה והעלהו לגג לשכב, ונטל סולם מתחתיו, מה עשה אותו האיש, עמד בחצי הלילה ונטל את הכלים וכרכן בטליתו – וכיון שביקש לירד נפל מן הגג ונשברה מפרקתו, לשחרית השכים רבי יהושע ובא מצאו כשהוא נופל, אמר לו ריקה כך עושין בני אדם שכמותך, אמר לו רבי, לא הייתי יודע שנטלת את הסולם מתחתי, אמר לו ריקה אי אתה יודע שמאמש היינו זהירין בך. מכאן א"ר יהושע לעולם יהיו כל בני אדם בעיניך כלסטים והוי מכבדן כר"ג עכ"ל, והיינו שכאן מצאנו שמותר לחשוד באדם שאינו מוכר ולהישמר ממנו – ועכ"פ לכבדו.

הצטרף לדיון

3 תגובות

  1. ואנוכי הקטן הבינותי (לא ידעתי את דברי ה"אבני-חפץ". כן ידעתי את המעשה במס' ד"א על ר"י כמקור לכך) כי הכוונה היא שיש לכבד כל אדם בלתי מוכר באשר הוא בתור אדם כשר (כל עוד לא ידוע לנו שהוא איבד את חזקת כשרות שלו) אך יחד עם זאת לא לאפשר לו לנהל לך את החשבון בנק….

  2. לא חילקו בן אתה מכיר או לא .. יכול להיות שאתה מכיר שנים אבל הוא גם נוכל שנים אז אתה עושה את שניהם עד שתתגלה גם תכבד גם תלמד גם תחשוש והעיקר אל תשקר את עצמך

  3. כשחז”ל קבעו את כבדהו וחשדהו הם גם הביאו את המעשה על אדם שבא להתארח וכבדו אותו בכבוד מלכים אלא שהוציאו את הסולם… וכשמצאו אותו בבוקר שוכב על הרצפה בכאבי תופת א רו לו שמשעה ראשונה חשדו בו. מה שמגביל את החשדהו להגנה עצמית בלבד. למרות שחשדו בו מלכתחילה לא נמנעו מארחו ומלכבדו ושלא יבין אפילו ברמז שחושדים בו כי יתכן והחשדות נגדו מופרכות. מה שאומר מוגנות כן אבל כלום לא מעבר לכך.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל