לתרומות מתנות לאביונים לחץ כאן

חיוב הלווה לשלם עמלות לגמ"ח, ריבית בתרומה לגמ"ח

יש לי גמ"ח עם חשבון בנק ועולה לי עמלות בבנק, ובהלוואה דולרית אין עמלות, ובהלוואה שקלית לא תמיד העמלות אותו דבר שזה תלוי כמה צקים אני מפקיד בפעם אחת בחשבון.
ושאלתי היא האם מותר לי לקחת סכום קבוע מכל אחד שמלווה כולל בדולרים ולומר שזה בשביל העמלות ובסוף החודש אם יהיה מדי הרבה אז בחודש הבא אקח פחות , או האם מותר בשעת הלוואה לבקש מכל אחד תרומה לגמח בשביל עמלות, והאם מותר לבקש כגון אנא אם אתה יכול לשלם 2/3 ש"ח עבור עמלות.
וגם האם אני חייב לראות ולחשב בדיוק כמה תרומה נותנים בשביל העמלות ולראות שלא יעלה על סכום העמלות או שאני יכול לקחת בערך – ולשלם העמלות מכיסי ואז אני יודע שפחות או יותר אני לא מפסיד.
ישר כח ואשמח לקבל גם מקורות

תשובה:

שלום רב,

א. תרומה מותר לבקש לאחר הפירעון של ההלוואה. יש לשמור כסף זה בקופה נפרדת ולשלם מתוכה את העמלות. יש גם אפשרות שתיקח כל חודש סכום קבוע התואם בערך את העמלות, אבל לא לקחת את כל הכסף לכיסך, ללא הבחנה, כיון שאתה מתרים את הכסף לצדקה.
ב. ניתן לדרוש מכל אחד לשלם את העמלות, אבל יש לדרוש סכום קרוב למדויק, ככל האפשר, ולומר ללווים שהתוספת היא בקירוב וכפשרה. אבל אין לקחת עמלות יותר גבוהות במקרים שאתה יודע שהעמלות הן פחות מסכום זה, או שאין עמלות, וכגון בהלוואות דולרים.

מקורות:

א. התרומה איננה מתנה למלווה, אלא תרומה לצרכי גמ"ח, ואף שהמלווה נהנה מזה (טובת הנאה וכדומה), אין איסור לאחר הפירעון. עיין שו"ע יו"ד סי' קס ז.
ב. לענין חיוב הלווה לשלם עמלות עיין ספר תורת רבית פרק ה שמותר, ומוכיח כן מן הדין בשו"ע חו"מ סי' לט סעיף יז שהלווה נותן שכר הסופר. עיין שם פרטי דינים אלו. לעניין פשרה בין המלווה ללווה עיין בשו"ת אבני נזר חו"מ סי' כג שמותר להתפשר, אבל ההיתר הוא רק על פשרה, כלומר סכום שיכול להיות יותר או פחות, אבל לא כשידוע שהלווה משלם יותר.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל