שלום וברכה לכבוד הרב שליט"א
האם אדם האומר תחנון באיטיות ובשעה שגומר תחנון הגיע הש"ץ לקדושא דסידרא, האם עליו לומר קודם קדושא דסידרא עם הציבור (מחמת הדין שמובא במ"ב שלכתחלה יש לומר קדושא דסידרא בציבור), ואחר כך ישלים אמירת אשרי ולמנצח, או שמא יענה "קדוש קדוש" בלבד, ויאמר כסדר אשרי למנצח ואחר כך ובא לציון.
ייש"כ.
תשובה
שלום רב!
אם לא התחלת לומר אשרי או אם אתה נמצא באמצע אשרי, והחזן מגיע לקדושה דסדרא, אתה צריך להפסיק ולומר ביחד עם הציבור את פסוקי הקדושה – מ"ואתה קדוש יושב תהלות ישראל… עד אחרי ברוך כבוד השם ממקומו. ואחר כך אתה חוזר וגומר את אשרי ולמנצח, ובאמירת ובא לציון יש אומרים שאתה יכול לעקוף את פסוקי הקדושה שכבר אמרת, ולכתחילה מי שרוצה לצאת ידי כל השיטות, כשחוזר ואומר ובא לציון ראוי לומר בלי לעקוף את פסוקי הקדושה ויאמר את פסוקי הקדושה בניגון טעמי המקרא.
מקורות
שו"ע ורמ"א סימן קל"ב ובמגן אברהם ובמשנה ברורה סק"ג שמבואר שצריך לומר קדושה דסדרא ביחד עם הציבור, ועיין בכף החיים סק"ח שהביא בשם האר"י ז"ל שעל פי הקבלה צריך לומר אשרי ובא לציון לפי הסדר, ואף שנראה מדבריו שסובר שאם נמצא באמצע אשרי צריך להמשיך ולא להפסיק ולענות עם הציבור, כדי שיאמר את הכל על הסדר, אבל יתכן שגם מי שעושה כדעת הפוסקים ופוסק כדי לומר קדושה עם הציבור, מסתבר שגם במקרה כזה יש עניין לומר את הכל כסדר, לכן ראוי כשחוזר ואומר ובא לציון יאמר את הכל לפי הסדר ויחזור לומר את הפסוקים של הקדושה, ומה שכתבנו שלכתחילה צריך לומר עם טעמי המקרא, הוא משום שנחלקו הפוסקים אם אפשר לומר קדושה דסדרא ביחידות ולכן כתבו הפוסקים שלכתחילה יאמר את הפסוקים ביחד עם טעמי המקרא ובאופן זה מותר לומר את הפסוקים לכל הדעות.
לשון המשנ"ב:
לכתחלה טוב יותר לומר בציבור וע"כ אם הציבור התחילו לומר ואתה קדוש והוא לא אמר עדיין אשרי ובא לציון יש לו לאמרו עמהם ואח"כ יאמר אשרי ולמנצח וגם השני פסוקים שקודם ואתה קדוש דהיינו ובא לציון ואני זאת בריתי וגו':
ויש להעיר על דבריכם:
1 הוא כתב רק שטוב יותר, ויתכן שזה לא מכריע נגד המקובלים, ובפרט שגם ערוה"ש נקט כמותם.
2 הוא מדבר במי שלא התחיל אשרי, להפסיק באמצע אשרי לכאורה הוא חסרון גדול, בפרט שמעלת אשרי הוא מצד אלפא ביתא.
אינני חושב שזה בדוקא, הרי מותר לענות באמצע אשרי זה לכל דבר שבקדושה.
משנ"ב סק"ב:
כשמכריזין דבר יש להכריז קודם שמתחיל הש"ץ לומר אשרי ולא בין אשרי ללמנצח וכש"כ בשעה שאומרים הקהל אשרי או סדר קדושה שתתבטל עי"ז כונתן.
והוא דבר מוחש , למי שמפסיק באמצע אשרי לקדושה דסידרא
הוא מדבר על דברי חולין, הכרזת צדקה וכדומה, איך זה קשור לנושא שלנו?
בסק"ג מפורש רק ביחס למי שלא התחיל אשרי, שיענה קדושא דסידרא.
השאלה האם מי שהתחיל אשרי, ובגלל שיענה קדושא דסידרא יש חשש שתיבטל כוונתו.
בעיני זה פשוט וכאמור.
השאר תגובה