לתרומות לחץ כאן

להרבות בצדקה בחנוכה

מתוך כתב העת "בסוד שיח", בעריכת שאול שיף

להרבות בצדקה בחנוכה

איתא בספרים הקדושים [ ועיין מגן אברהם אורח חיים סימן תע"ר ] שבחנוכה יש להרבות בצדקה. משום דאמרו חז"ל [ שבת קלט.] "אין ירושלים נפדית אלא בצדקה", וחנוכה הוא הזמן המסוגל ביותר לעורר את הגאולה, מחמת שהימים עצמם הם מעין הגאולה. שהרי נר חנוכה הוא מעין עבודת המקדש. לכן, ראוי להרבות בחנוכה בצדקה שזה מביא את הפדות והגאולה. צדקה היא גם שלום, כדאיתא בזוהר הקדוש פרשת מקץ. ועיקר הגלות בא על ידי שנאת חינם, ולכן צדקה שהיא שלום היא תיקון לשנאת חינם ומקרבת הגאולה. וראוי להרבות השלום בחנוכה ולעקור מלבו שום טינא ותרעומת שיש לו על שום בר ישראל, ולעורר אהבה לכל אחינו בני ישראל, וזה גם כן צדקה כנ"ל וצדקה היינו שלום.

[ארץ צבי קוז'יגלוב, חנוכה תרפ"ה]

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. מעלת נתינת צדקה בשמונת ימי החנוכה נשגבים מאוד, ועל פי רבותינו המקובלים נעשים על ידה תיקונים מיוחדים, ולכן מנהג יפה להרבות בצדקה בימי חנוכה.
    כמה סיבות למה לתת צדקה בחנוכה:
    כתב המגן אברהם (סימן תרע) שנהגו הנערים העניים להרבות בצדקה בימי החנוכה, ולכן נהגו העניים לסובב על הפתחים בימים אלו.
    בספרים נאמרו בזה מספר טעמים:
    א. היוונים פשטו ידיהם בממונם של ישראל, וכנגד זה אנו משתמשים עם הממון למצווה. (קיצור שולחן ערוך סימן קלט)
    ב. נתינת צדקה מקרבת את הגאולה וימי חנוכה הם ימים המסוגלים לגאולה, וכמאמר הנביא (ישעיה א כז) "ושביה בצדקה". (זוהר חלק א דף קעא ע"א)
    ג. בני ישראל שבאותו דור התרשלו גם מעבודת בית המקדש שהיא גמילות חסדים בגופם ובממונם, ונענשו בכך שהיוונים גזרו עליהם ובטלו אותם מהעבודה בבית המקדש, ובנתינת צדקה שהיא גמילות חסדים מתקנים הם את מה שהתרשלו מעבודת בית המקדש. (פרי מגדים סימן תרע)
    ד. ועוד טעם למנהג זה משום שהיוונים מנעו את עם ישראל משלושת עמודי העולם, הם תורה עבודה וגמילות חסדים (פרקי אבות פ"א פ"ב) ולכן יש לנצל את הימים הללו ללימוד התורה, ותפילה בכוונה גדולה שהיא עבודה שבלב, וגמילות חסדים בממונו ובגופו. (פמ"ג סי' תרע א"א ד"ה נוהגין)
    ה. באותו דור תקנו את חג החנוכה לימי שמחה והלל, ואין שמחה גדולה יותר מלפאר לב עניים. (שו"ת רבבות אפרים ח"א)

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *