לתרומות לחץ כאן

סדר הדלקת נרות חנוכה – הנחת הנרות והשמש

חנוכייה

אני רוצה לעשות חנוכייה.
א.איפה נמצא השמש? מימין או משמאל?
ב.מאיפה מדליקים? מימין או משמאל?
ג.חייב להיות רווח זהב בין הכוסיות?
אם אין רווח זהה, החנוכייה לא כשרה?

תשובה

שלום רב!

א. נר השמש – זה נר שצריך להיות מובדל משאר הנרות ולכן בדרך כלל בכל המנורות שמוכרים עושים מקום לנר אחד שיהיה יותר גבוה, יש מנורות שהשמש הוא באמצע ויש מנורות שהוא בצד, מבחינת ההלכה זה לא משנה איפה זה נמצא העיקר שזה יהיה מובדל וניכר שאינו משאר הנרות.

ב. יש בזה 3 מנהגים חלוקים: 1. רובו של כלל ישראל נוהגים שבלילה הראשון מדליק את הנר הימני, ובלילה השני מוסיף נר אחד לידו (מצד שמאל), ומתחיל להדליק בנר הנוסף ואח"כ מדליק את הנר שלידו, כלומר מדליק מצד שמאל לצד ימין, (כמו שכותבים באנגלית). (שו"ע והרמ"א בדרכ"מ וכדעת האר"י ז"ל וכ"כ הפר"ח, א"ר, חת"ס ערוה"ש ועוד). 2. שיטת הט"ז והפמ"ג שבלילה הראשון מדליק את הנר הימני, ובלילה השני מוסיף לידו עוד נר, אבל מתחיל להדליק קודם את הנר הימני (שבו התחילה בלילה הראשון) ואחר כך את הנר שלידו – כלומר מימין לשמאל (כמו שכותבים בעברית). 3. שיטת המהרש"ל והגר"א שמתחיל להדליק בנר הסמוך ביותר לפתח ובו יתחיל כל לילה זה לא משנה אם מדליק מימין לשמאל או משמאל לימין.

ג. בכל יום מימי החנוכה מוסיפים ומדליקים עוד נר, ביום השני מדליקים שתי נרות, כדי שיהיה פרסום הנס, ויהיה ניכר שזה כבר היום השני של חנוכה, וכן הלאה בשאר הימים, ולכן כשאדם מדליק ביום השני שתי נרות (וכן ביום השלישי…) צריך שיהיה ניכר שאדם אחד הדליק את שתי הנרות, כדי שיהיה ניכר שהוא בא לפרסם שזהו היום השני של חנוכה, ולכן לכתחילה צריך שהמרחק בין הנרות יהיה סימטרי, כדי שיהיה ניכר מספר הנרות שמדליקים ביום זה, ואיזה יום הוא מימי החנוכה, אבל וודאי שזה לא מעכב שהמרחק בין הנרות יהיה ממש סימטרי, אבל צריך שלא יהיה הבדל משמעותי ביניהם, כדי שיהיה ניכר בכל יום מימי ההדלקה כמה נרות הוא מדליק, ואיזה יום זה.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. אני בחרתי לשים את השמש באמצע
    (כי זה נראה בעיני יותר יפה ו"הידור מצווה")
    ואדליק מימין לשמאל.

    ואניח את הכוסיות במרחק כמה שיותר סימטרי.

    חג חנוכה שמח!

  2. לענ"ד בודאי יש הבדל ומשמעות הלכתית היכן ממוקם השמש ואם השמש הוא באמצע החנוכיה ובאותה שורה של נרות המצוה, זה בודאי לא הידור אלא גריעותא גם אם השמש מוגבה כיון שנר השמש כשמו כן הוא אין בו שום קדושה והוא נועד כדי להשתמש לאורו שימוש של חול ואי אפשר להשתמש לאורו כאשר שאר הנרות גם הם מולו ובפרט כשמדליקים את שאר הנרות גם מימינו וגם משמאלו והוא בטל בשישים לשאר הנרות ונמצא שהוא נהנה מנרות המצוה וכל זה מדובר בחנוכיות בזמנינו שמדליקים בתוך כוסיות שמן אבל אם נר השמש הוא משעוה או באופן שאפשר ליטול אותו ולהשתמש בו לאורו שפיר דמי.ובכלל בזמנינו היה נראה שאין צורך בשמש כיון שבזמנינו משתמשים במאור חשמלי, ונראה שהשימוש העיקרי הוא רק במקרה שאיזה נר מנרות המצוה כבה תוך זמנו או אז אפשר שוב להדליק אותו מנר השמש.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל