לתרומות לחץ כאן

אפשרויות ביטול בביביסיטר קבועה והחיובים בתשלום

שלום לכבוד הרב.
אנחנו מעסיקים בביביסיטר אצלנו בבית באופן די קבוע כ2-3 פעמים בשבוע. הזמנים נקבעים בד"כ בתחילת השבוע.
אותה ביביסיטר מבוקשת גם במקומות אחרים ואם היא קבעה איתנו היא ויתרה על מקום אחר. המציאות היא שלפעמים יש ביטולים מצדנו לכן אני שואל.
1.האם ביטול מצידי מחייב אותי לשלם לה למרות שהיא לא מגיעה?
2.מה הזמן הראוי להודיע בלי להגרר לתשלום אם יש כזה?
3.האם ביטול של הרגע האחרון ודאי מחייב תשלום?
4.מה קורה במידה שהיא אומרת שהיא מוחלת (למרות שלא ממש יודעים מה בליבה)?
5.מה קורה אם היא מבטלת?
תודה
וכל טוב

תשובה:

שלום רב,

יש לכם שתי אפשרויות, אחת לקבוע שהיא עובדת קבועה שלכם סכום מסוים של שעות בשבוע, אם אתם תבטלו תצטרכו לשלם, אם תפטרו לאחר שנה תצטרכו לשלם פיצויים, ואם היא לא תוכל להגיע תהיה מחוייבת להשיג ממלאת מקום. אפשרות שניה שהיא לא עובדת קבועה אלא מזדמנת, אם תבטלו בהודעה מראש, לא תצטרכו לשלם, אם תפטרו לא תשלמו פיצויים, ואם היא לא תוכל לבוא, תצטרכו לטרוח בעצמכם להשיג ממלאת מקום. רצוי לסכם מפורשות מראש.

בדיעבד, עד הסיכום, אני מבין ממה שנהגתם, שהיא לא היתה עובדת קבועה, מאחר שהייתם מבטלים והיא היתה מוותרת על התשלום והיא גם היתה מבטלת מפעם לפעם.

לגבי זמן הביטול (אם היא איננה עובדת קבועה), הקובע הוא זמן מראש שניתן למצוא עבודה אחרת. בעבודה זו, למיטב ידיעתי אנשים מזמינים בדרך כלל באותו יום, או יום אחד לפני, לכן ניתן להודיע 24 שעות מראש. אם ביטלתם יותר מאוחר, לפני הביטול היתה לה עבודה אחרת ולאחר הביטול היא לא יכולה להשיג עבודה אחרת, עליכם לשלם לה תשלום חלקי, כלומר השכר שסיכמתם בניכוי מה שהיא נהנית מכך שהיא לא עובדת. אם ביטלתם לאחר שהיא כבר יצאה מביתה להגיע לביתכם, עליכם לשלם שכר מלא גם אם בכל מקרה לא היתה לה עבודה אחרת. אם יש לכם סיבה טובה לבטל עליכם לשלם תשלום חלקי, ואם יש לכם אונס גמור, שלא היה עליכם לחשוב על כך מראש, אינכם חייבים לשלם כלום.

גם אם אתם חייבים לשלם אם אמרה שהיא מוותרת אינכם חייבים לשלם, אבל אם אתם מרגישים שהיא מתביישת לבקש ובליבה היא מצפה שתשלמו, ראוי לפנים משורת הדין שתשלמו לה.

מקורות:

דיני חזרת בעל הבית מבואר בשו"ע סי' שלג סעיפים א-ב. אם העובדת היא קבועה התחלת העבודה היא בפעם הראשונה שעובדת ואם היא מזדמנת ההחלה היא כשיוצאת מביתה.
לעניין תשלום מלא או כפועל בטל עיין קצות סי' שטז סק"א, ונראה שאם החיוב הוא מדין גרמי אין חיוב לשלם יותר מפועל בטל.
מחילה מועילה, ומה שכתבנו לעניין לפנים משורת הדין, יש לכך דוגמא להלכה בשו"ע אבן העזר סי' עו סעיף ה שאין לבעל לצאת מביתו לצורך עבודה יותר מחודש אפילו אם האשה נותנת רשות כיון שבליבה היא מצטערת. עיין שם בח"מ וב"ש סק"ז.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל