המתנת חמשה ימים לפני שבעה נקיים

כבוד הרבנים האם יש אופן שאין צריכים למנות ה' ימים קודם הז' נקיים כגון אחרי כתם וכדומה?

תשובה

שלום רב!

למנהג האשכנזים גם אחרי כתם צריך למנות חמשה ימים ורק אחר כך להתחיל למנות שבעה נקיים, [עיין ברמ"א סימן קצ"ו סעיף כ"א ובנו"כ שם].

אמנם אשה שהתקלקלה באמצע ספירת שבעה נקיים אינה צריכה למנות חמשה ימים.

(באופן כללי מנהג האשכנזים הוא שיש להחמיר ולמנות חמשה ימים ורק אחר כך למנות שבעה נקיים חוץ מהמקרה הנ"ל, יש מקרים מסויימים מאוד שמקילים למשל כשרוצים לדאוג שלכלה לא יהיה חופת נדה, ויש עוד כמה מקרים של שעת הדחק, ובאופנים של שעת הדחק יש לשאול שאלת חכם ופעמים שהחכם מתיר להקל, אבל באופן כללי אשכנזים מחמירים להמתין חמשה ימים).

יש ספרדים שנוהגים כדעת האשכנזים, אמנם הרבה ספרדים נוהגים כדעת הגר"ע יוסף שליט"א שצריך להמתין רק ארבעה ימים מהזמן ששימשה עם בעלה, למשל אם שימשה במוצאי שבת, תעשה הפסק ביום רביעי ותתחיל למנות שבעה נקיים ביום חמישי.

ובעניין המתנה לאשה שרואה כתם דעתו שלכתחילה צריכה להחמיר ולהמתין ארבעה ימים לפני שמונה שבעה נקיים, והרוצה להקל ולמנות מיד שבעה נקיים יש לה על מי לסמוך  [ספר טהרת הבית פרק י"ג].

הצטרף לדיון

תגובה 1

  1. אם בעלה בחוץ לארץ ולא טבלה דבזה אין את הגזירה של ה' ימים כי כבר יש הרבה מעבר באופן זה אם אכן פסק הדם אחר יומיים לדוגמא, ניתן להתחיל מיד לספור
    וזה בעצם פתרון למי שהביוץ מוקדם ולא תופס אותו ומאידך המחזור קצר שברגיל אין עיצה פחות מה' וכאן שאני

    ברור שיש תמיד לשאול רב כשמגיע למעשה, כי לפעמים טועים בדוגמא ודמים דברים להתיר

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל