לתרומות לחץ כאן

לפתוח בשבת שקיות שיש עליהם אותיות

בס"ד
ידוע מה שיש מחמירים שלא לקרוע אותיות בפתיחת שקית חטיפים וכדו' בשבת, ועוד שמעתי כי האורל"צ מחמיר שלא לקרוע השקית כדרכה במקום הדיבוק של 2 צידי השקית, אלא לקרוע דרך קלקול. ושאלתי במקום שאין יכול לקיים 2 החומרות, כגון שאם לא יקרע השקית כדרכה בוודאי שיקרע אותיות, איזו מהחומרות עדיפה?

תשובה

אסור לפתוח את השקית באופן שהוא קורע את האותיות, ואסור גם כן לפתוח את השקית במקום שמודבק יחד, [משום איסור קורע ומשום איסור עשיית פתח] אמנם כל האיסור הוא רק בשקית שאדם מקפיד לפתוח דווקא במקום ההדבקה בגלל שהוא רוצה שהפתח יהיה שלם ויפה ומקפיד שלא יקרע, אבל אם הוא מרוקן את כל התכולה שבתוכו, מיד לאחר הפתיחה, ולא מעניין אותו איזה פתח יהיה לשקית, וכל מה שהוא פותח את האריזה במקום ההדבקה, זה רק בגלל שיותר כלל לפתוח כך, אבל אין לו שום עניין בפתח יפה, במקרה כזה מותר לפתוח את האריזה במקום ההדבקה.

ובמקרה שאתה מדבר עליו שאין שום אפשרות לקרוע את האריזה רק באופן שהוא יקרע אותיות או באופן שהוא פותח במקום ההדבקה, במקרה כזה אסור לפתוח את האריזה בשבת, אמנם יש לציין שנדיר מאוד שהמצב הוא כך שבדרך כלל בצד האחורי של האריזה באמצע [במקום שקצוות האריזה מחוברים בדבק] יש מקום שאין אותיות ואפשר לחתוך את השקית לכל האורך בלי לקרוע שום אות, ובאופן זה מותר לקרוע לכל הדעות.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. שלום רב! יש שתי סוגים של אריזות רוב האריזות הם שווים בשתי הצדדים ואפשר לפתוח אותם בשתי הצדדים באותה מידה אמנם יש סוגי אריזות שאחד מהצדדים מודבק באופן שקל מאוד לפתוח אותו, ובכן באריזה מהסוג הראשון הנ"ל אין צד להתיר, (כמובן באופן שהוא פותח פתח יפה וכפי שביארנו בתשובה) אבל באריזה מהסוג השני כותב השש"כ "שאפשר" שהוא מותר, ומהדברים שם נראה שהוא דן בזה והוא העלה סברא שאולי אפשר להתיר מחמתה אבל זה לא נראה שהוא הכריע כך להלכה, ויש פוסקים אחרים שלא חילקו בכך בכלל, ולכן סתמתי ולא חילקתי בין סוגי האריזות.

  2. שלום רב! דעת המשנה ברורה סימן שט"ז סק"ב שפסיק רישא דלא ניחא ליה אסור גם באיסור דרבנן. ובמשנה ברורה סימן ש"מ ס"ק מ"א מבואר שאסור לאדם לקרוע נייר שיש עליו אותיות. ולכן לעניות דעתי יש להחמיר ולא לעשות את שתי האפשריות הנ"ל, אבל כפי שכבר ציינתי אני לא מכיר אריזה כזו שאי אפשר לקרוע אותה בשום אופן בלי לקרוע אותיות.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל