לתרומות לחץ כאן

לסגור בשבת ברז של מים חמים

הפותח בשוגג ברז של מים חמים בשבת מותר לסגרו? והטעם?

תשובה

שלום רב!

כל האיסור הוא רק בפתיחת הברז, מכיון שהוא גורם למים חדשים להיכנס לדוד ומבשל אותם, אבל בסגירת הברז אין שום בעיה.

הצטרף לדיון

7 תגובות

  1. זכורני הוראת רב שאמר שאם פתח את ברז המים החמים שיורד מדוד שחומם חשמלית בערב שבת- לא יסגור עד שיעבור שיעור זמן שבו הדוד יתרוקן, והטעם שעל ידי הוצאת כל המים החמים (שחוממו בערב שבת) לא יספיקו המים החדשים שנכנסו לתוכו כעת- להתחחמם / להתבשל.

  2. שלום כבוד הרב,

    בקשר לעניין סגירת ברז מים חמים בשבת, ראיתי שמופיע בספר שמירת שבת כהלכתה פרק א' סימן מב. שאסור לסגור ברז של מים חמים בשבת, במקרה שמישהו פתח אותו בטעות.
    לא הבנתי שם בספר, האם מדובר אך ורק מתקן לחימום מים שדלוק בשבת, או שמא אסור לסגור את הברז גם במיתקן עם מים חמים, שמכובה מערב שבת?

    מה שכתוב שם בספר גם לא מסתדר לי עם תשובתך לעיל שכל האיסור הוא רק בפתיחת הברז, ושבסגירת הברז אין שום בעיה.
    האם ישנן פוסקים אחרים שמתירים את סגירת הברז? וכיצד יש לפרש נכון את מה שכתוב בס' שמירת שבת כהלכתה?

    תודה רבה מרראש
    כל טוב
    דניאל

  3. הרב המשיב כבר אינו נמצא איתנו היום, לעצם הענין יש הבדל מאוד פשוט, אם כרגע יש מים חמים מאוד בדוד, ועל ידי סגירת המים כל המים שנכנסו לדוד יתבשלו, ואם ישאיר פתוח את הברז יכנסו כל כך הרבה מים קרים ששום דבר לא יספיק להתבשל, אסור לסגור, אבל אם אין משמעות לסגירה, וכגון שהמים כל כך רותחים שבכל מקרה הם מבשלים או שהם כל כך לא חמים שבכל מקרה לא יבשלו, אין איסור.

  4. תודה רבה על התשובה המהירה וההבהרה.
    יש לי מספר שאלות נוספות בכדי להיות בטוח:

    1) מה עושים במקרה שישנו ספק האם המים בדוד חמים מאד או לא, כגון שפותחים בטעות ח"ו את ברז הציר באיזור המים הפושרים, וכן בשאר ספקות דומות? האם זה ספק דאורייתא לחומרא ואסור לסגור את הברז, או שמא זה ספק דרבנן?

    2) האם יש חילוק בדין אם מדובר בדוד שמש, לבין דוד חשמל שכבוי מערב שבת, במקרה שיש ספק בטמפרטורת המים בדוד וכדומה?

    3) כיצד יש לנהוג אם לדוגמא מתארחים בשבת אצל משפחה (במקרה שלי משפחה חילונית) או חברים, בית מלון וכד', ופותחים את ברז המים החמים בביתם בטעות, והמים בודאות חמים מאד (לדוגמא באמצע הלילה וברור שהדבר יכול להביא לאי נעימות גדולה ואף בודאות לכעס רב ברגע שיתגלה להם בבוקר שהשארתי את הברז פתוח). האם ניתן להקל במקרים כאלה שהדבר עלול להביא לריב וכעס רב, ואולי לסגור את הברז בשינוי?

    שוב רב תודות

  5. אם מדובר בדוד שמש האיסור הוא מדרבנן, אך אם המים הוחמו מערב שבת על ידי הבוילר זה עשוי להיות אסור מדאורייתא. אינני רואה דרך להקל בדבר האסור מחמת הבושה. יש להזהר שזה לא יקרה. בדרך כלל אם הברז הוסט רק במעט מכייון המים הקרים לא נראה שיש משמעות לסגירתו וזה מותר, רק אם הוא ממש על החמים וזה מוציא כמות רבה ומכניס כמות רבה של מים קרים לדודו אז קיים הספק, ומזה קל להזהר.

  6. תודה רבה!

    בעקבות תשובתך יש לי רק שאלה אחת אחרונה,

    מה הדין אם לא יודעים אם מדובר בדוד שמש או בדוד חשמל, ואין את מי לשאול באותו הזמן? האם אי הידיעה אם זה דוד שמש או חשמל, מגדיר את המצב כספק דאורייתא לחומרא, או שמא ספק דרבנן לקולא?

    שוב תודה על עזרתכם.

  7. לכאורה זה ספק דאורייתא, אלא שזה עשוי להיות ספק ספיקא, כאשר לא בטוח שיתחממו מים. וספק ספיקא גם בדאורייתא מותר.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל