לתרומות לחץ כאן

זמן המתנה לקטנים בין אכילת בשר לאכילת חלב

מאיזה גיל ראוי להקפיד על הילד להמתין בין בשר לחלב וכן כמה זמן צריך לכל גיל? בתודה מראש.

תשובה

שלום רב!

*עד גיל 3 אפשר לתת להם לשתות חלב מיד אחרי ארוחה בשרית ואין צריך להמתין כלל [העיקר שלא יהיה ביחד].

*מגיל 3 עד גיל  5 – 6 יש בזה מנהגים חלוקים יש נוהגים להמתין שעה, אמנם דעת הגר"י קמנצקי זצ"ל (בספר אמת ליעקב יו"ד סימן פ"ט) שזה חומרא יתירה, ולכן אם הילד הולך לישון והוא צריך בקבוק של חלב לפני השינה יש להקל גם בלי להמתין שעה.

*מגיל 6 יש נוהגים להמתין שיעור זמן שיש בין הארוחות [כלומר אם הוא רגיל לאכול ארוחת ערב 4 שעות אחרי ארוחת צהרים, מספיק שימתין 4 שעות בין אכילת בשר לאכילת חלב], אמנם יש מחמירים להמתין 6 שעות, אבל במקום צורך, כמו למשל שצריך ללכת לישון בשעה מוקדמת וצריך כבר לאכול ארוחת ערב, יכול להקל ולאכול חלב אם עבר שעה מזמן אכילת הבשר. [עיין בשו"ת חלקת יעקב ח"ב סימן פ"ח ובשו"ת שבט הלוי ח"ד סימן פ"ד].

*מגיל תשע יש להחמיר ולהמתין 6 שעות, אמנם ילד חלש שזקוק לחלב יכול להקל ולאכול חלב אחרי שיעבור שעה מזמן אכילת הבשר.

*בכל מקרה מאז שקטן הגיע לגיל חינוך [כלומר מגיל 6] יש להחמיר שלא לתת לו דברי מתיקה חלביים וכדו', רק אוכל שצריך לצורך בריאותו.

*דעת הרב עובדיה יוסף מבואר בספר ילקוט יוסף שקטן שהגיע לגיל חינוך, אם רוצה יכול להקל ולאכול חלב אחרי המתנה של שעה יש לו על מי לסמוך, אמנם בנים שהגיעו לגיל 12 ובנות שהגיעו לגיל 11 צריכים להמתין שש שעות. עוד יש לציין שכל ההיתר לאכול מאכלי חלב אחרי שעה, זה רק במאכלים שאוכל כדי לחיות וכדי להפיג את הרעב שלו, אבל אם רוצה לאכול ממתקים חלביים צריך להמתין שש שעות אפילו בקטן שהגיע לגיל חינוך.

אמנם רבים נהגו להחמיר ומגיל שש נוהגים שהקטן ממתין שש שעות, אלא אם כן השעה דחוקה לו יכול לאכול אחרי שעה, וכנ"ל.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. הדין להמתין שש שעות הוא לא איסור דרבנן גמור אלא יותר מנהג שנקבע כהלכה, שים לב שברמ"א בסימן פט סעיף א' הביא את הסוברים שאין ורך בהמתנה כלל ודי בקינוח והדחה, אז לילדים קטנים כל כך בודאי אפשר לסמוך על שיטה זו.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל