לתרומות לחץ כאן

עזר למעביד להחזיק בארון כבד והארון נפל עליו ונחבל

בס"ד
י. עבד אצל א. [עבודה בשחור] ובמהלך העבודה הזיז המעביד ארון כבד, וכשכמעט נפל מידו אמר לפועל שיתפוס את הארון, ולביש מזלו של הפועל, אותו ארון כבד נפל עליו, ובתוצאה מכך, נפצע מאוד קשה, והיה בבית חולים בטיפול נמרץ, הרדמה למשך חודש וחצי, הסתבכות בדלקת ראות, ממש כמעט מת. נשבר לו הכתפיים, נקרעו לו הגידים בגב, יש לו ברגליים ארבע פלטינות, וצריך לעשות ניתוח בכתף. כעת בא הפועל ושואל, ביקשתי מהמעסיק שיפצה אותי בסכום יפה, והלה דוחהו בדברים ואמר לו שהוא לא רוצה לתת לו כסף, וגם אמר לו, שאם הוא יתלונן עליו אז הוא יטען שהפועל היה מסומם, וגם יאמר שאסור לו לעבוד מכיון שמקבל מביטוח לאומי כסף על נכות כללית. מה עליו לעשות?

תשובה:

שלום רב,

מסתבר שעל פי הדין המעביד חייב לשלם פיצויים לעובד. יש לפנות לבית דין צדק לדון על גובה הפיצוי.

מקורות:

בשו"ע חו"מ סוף סי' שח מבואר שאם הוסיפו לסבל יותר מהמשא הראוי לאדם והוא ניזוק המעביד חייב. סיבת החיוב הוא שהמעביד הטעה את הסבל בכובד המשא, מסתבר שגם בנידון דידן שייכת סברא זו. ועיין קצות סק"ב ונתיבות סק"ג אם חייב גם בארבעה דברים.
מסתבר שאף בזמנינו שאין בית דין סמוכין ניתן לחייב על הנזק, שהרי סיבת החיוב היא מדינא דגרמי (עיין קצות שם), ואם כן לפי הש"ך בחו"מ סי' שפו סק"א שחז"ל דנו דינא דגרמי רק בדברים השכיחים, בהכרח שנזק זה שכיח. עיין שו"ע חו"מ סי' א סעיף א.

לגבי אם המעביד חייב על שלא ביטח את העובד בביטוח עבודה, עיין בשו"ת שמרו משפט ח"ב סי' סז שאם העובד היה אמור להבין שאין לו ביטוח (כגון בנידון דידן שהוא עבד בשחור) אין לחייב משום כך.

הצטרף לדיון

תגובה 1

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל