לתרומות לחץ כאן

שאלות בענייני נדה

שלום לרב.
רציתי לדעת מה ההלכה בשאלתי.
אשתי ראתה כתם חום על בד ב'ז הכתם נראה בבוקר
בלילה הינו יחד.
שאלתי האם אשתי טהורה?
ב. האם צריכה בדיקה?
ג. האם צרכים ודקת טהרה?
אציין שאשתי נוטלת גלולות ואינה אמורה לראות כרגע.
תודה
עוז

תשובה:

א. כתם חום על בד בז' בדרך כלל לא מטמא, אולם כיון שלא ראיתי אותו אינני יכול לומר זאת בוודאות, משום כך יש להביא את המראה למורה הוראה כדי שיחליט על כך, ובנתיים מן הראוי שלא לקיים יחסים

ב. אין צורך בבדיקה או בבודקת טהרה

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. שלום למו"ר הרה"ג המשיב שליט".

    במחילה מכת"ר. עד שהרב ענה לנו שאלנו עוד שני רבנים מו"צ מור"ה וענו שהאישה מותרת וטהורה.
    בשאלה חוזרת ביקשתי מקורות להתר לאחר פסיקתכם לאיסור.
    ולהלן תשובת הרב המתיר. כלשונה.

    שלום.
    האישה טהורה ואין צורך בבדיקה

    וזאת על פי המקורות הרצ"ב.
    ב. שיהא מקום מציאת הכתם לבן ולא צבעוני – תנאי שני, שימצֵא הכתם על בגד בצבע לבן בלבד, אבל אם נמצא הכתם על בגד צבעוני אפילו בהיר, ואפילו הכתם גדול יותר מ'גריס', הרי היא מותרת, כיון שלא גזרו חכמים טומאת כתם בבגד צבעוני כלל. (מעיל צדקה, הגאון רבנו זלמן, חכמת אדם, רבי שלמה קלוגר) ולכן אשה שלבשה בגד צבעוני, אע"פ שהבגד סמוך לבשרה ממש שבודאי יצא הדם ממנה, הרי היא מותרת. (רבי שלמה קלוגר, זכרון יעקב, מעיל צדקה, סדרי טהרה, מהרש"ם, רעק"א, חזון איש, ציץ אליעזר, טה"א שפז)

    אודה לרב על התיחסותו. והאם יש מקום להחמיר?

    בברכה עוז.

  2. א. כאשר אין הבגד לנגד עיני ואין הכתם לנגד עיני, אינני יכול להורות היתר בתשובה אינטרנטית, בפרט בנדון דידן, שהבגד היה בגד בז', ולפעמים בגד בז' נראה כלבן שהוכהה מראיתו ולפעמים נראה כצבעוני, והדבר תלוי עד כמה ניכר הדם ושאר כתמים בבגד מסוג זה, פעמים רבות יש כאלו המשתמשים בבגד זה כבגד לשבעה נקיים [אם כי ודאי מן הראוי שיהיה בגד לבן, אולם מחוסר ידיעה לובשות בגד כזה, ואומרות הרי זה כמו לבן…].
    ב. לעצם הענין, אכן נחלקו הפוסקים אם בבגד צבוע ממש וניכר בו הדם האם האשה טמאה, ראה מקור חיים (סי' קצ ס"ק מח) ושו"ת מעיל צדקה סי' סב, שמבואר מדבריהם שכאשר הכתם ניכר שהוא דם ממש אין להקל בבגדי צבעונים, ויש שכתבו להקל באופן שהבגד בצבע חזק ומחמירים בצבע שאינו ממש חזק, ראה שו"ת אר משה (ח"ד סי' סד וסה) ושבט הלוי (שיעורי שה"ל סי' קצ סעיף י) "לפי עיני ראות המורה", והכוונה כנ"ל אות א', ויש שהקילו כל עוד הבגד אינו לבן ממש כמ"ש בשו"ת חשב האפוד סי' צב, אולם גם בדבריו ע"ש היטב מבואר שאם יש לבגד איזה שהוא דמות מראה לבן נחשב לבגד לבן, ובכלל זה צבע בז' שאינו צבע לבן ממש אך גם לא צבעוני ממש [תלוי בעומק הצבע].
    הציונים שהראה אותו רב הם לעצם הדין של בדי צבעונים שההלכה כד' הרמ"א בסי' קצ, ולא כהדגו"מ שכתב להחמיר בבגדי צבעונים, וכן שהלכה לא כמו החת"ס שמחמיר בבגד הסמוך לגוף, ואכן הוא צודק שכן ההוראה המקובלת, אולם לא נכנס לנושא מה נחשב לבגד צבעוני, שזה תלוי במה שכתבנו לעיל, ולכן כל עוד אין הדבר לנגד עיני קשה להתיר.

  3. שלום שמי אורנה
    אני צריכה ללכת למקווה היום א
    אך זה יום לימודים שלי ואני מסיימת בשעה 22:00
    מה עליי לעשות?
    אפשר להקדים?

  4. אני מבין שזה מאוחר מדי, בכל אופן, אני חושב שבשעה 10 עדיין יש מקווה פתוח. אגב, בשעה ששאלת, זה כמה דקות לפני הזמן שניתן לטבול.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל