לתרומות לחץ כאן

טיגון בצל במחבת בשרי לאכל עם חלבי למנהג הספרדים/הוצאה מהבית למדרגות חירום בשבת במקום שאין עירוב

בס"ד
טיגון בצל במחבת בשרי לא בן יומו לאכול עם גבינה, לספרדי. וכן להכניס לטוסט חם עם גבינה (לא לטוסטר!) האם הקלו לאכול מטעם שהבצל ספק בשרי ואכילה דרבן לכן לקולא?
שאלה שניה:
בארה"ב ישנם בתים עם מדרגות חירום שצמודות לבנין (חלק בלתי נפרד)ואפשר לצאת דרך החלון. האם בשבת אפשר לשים שם שתייה ואין בזה הוצאה?
תודה

תשובה

שלום רב!

  1. אם טיגנו במחבת בשר בתוך 24 שעות לפני טיגון הבצל, או שלא הדיחו את המחבת היטב עד שאין בו שום לכלוך של בשר, במקרים אילו לכל הדעות אסור להשתמש עם הבצל לצורך מאכל חלבי, אבל אם הכלי מקונח היטב ולא התשמשו בו בתוך 24 שעות מהזמן שטיגנו בו בשר, לדעת הספרדים לכתחילה צריך להחמיר ולא להתשמש עם הבצל לצורך מאכל חלבי אמנם במקום שיש הפסד מרובה ושעת הדחק, אפשר להקל, [ובמקרה הנ"ל שמדובר בכמה חתיכות בצל, בדרך כלל לא שייך היתר של הפסד מרובה ושעת הדחק, ולכן אין להשתמש בבצל לצורך דבר חלבי].
  2. בניין מגורים שיש בו חדר מדרגות ששייך לכמה שכנים נחשב כחצר השותפים, ומי שרוצה להוציא לשם משהו בשבת, צריך לעשות עירובי חצרות, מכיון שאסור להוציא בשבת מרשות פרטית לרשות משותפת, (כמובן שכל הנ"ל הוא בחדר מדרגות רגיל שיש לו מחיצות ודינו כרה"י).

מקורות

  1. עיין בשו"ע יו"ד סימן צ"ו ס"א שכתב השו"ע שבכלי מקונח שאינו בן יומו, שטיגנו בו מאכל חריף [ובצל דינו כמאכל חריף] מותר לאוכלו בחלב ויש אומרים שאסור, ועיין בכף החיים שם שכתב שבכל מקום שהשו"ע סותם כדעה אחת ואחר כותב דעה שניה שיש חולקים כוונתו שלכתחילה צריך להחמיר כמו הדעה השניה אבל בדיעבד במקום הפסד מרובה ושעת הדחק אפשר להקל כמו הדעה הראשונה.

הצטרף לדיון

תגובה 1

  1. שלום רב!
    1. בסימן צ"ו מבואר שבדבר חריף אף שאינו רותח הרי הוא בולע על ידי חיתוך בסכין, וקל וחומר שעל ידי טיגון ובישול הדבר החריף נהיה בשרי.
    2. אף שיש מחלוקת אם בצל נחשב כדבר חריף או לא, מכל מקום הדעה הפשוטה יותר היא להחשיב בצל כדבר חריף, וכשיש כמה צדדים להקל לפעמים מצרפים את השיטות שבצל אינו נחשב כחריף, אבל ביחס לשאלה הנ"ל שאין כאן שום הפסד, והאדם בא לכתחילה לערב את הבצל עם חלב, וודאי שצריך להחמיר.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל