לתרומות לחץ כאן

הפרשת חלה – ניפוי קמח מלא

שלום רב!
ברצוני לשאול על ניפוי קמח והפרשת חלה.
במידה ויש לי שני סוגי בצק, קילו של בצק מתוק לעוגה וקילו בצק ללחם, איך מתבצעת הפרשת החלה אם כל הכמות לא מגובשת ומופרדת בקערות שונות?
בנוסף, איך ניתן לנפות קמח מלא? בניפוי רגיל כמו הקמח הלבן, זה לא ממש עובר? (יש לי נפה מאוד מאוד צפופה, אם אני לא טועה זה נקרא משי).
תודה,
אודליה.

תשובה

שלום רב!

1. שתי בצקים שאינם מחוברים יחד ואינם מצורפים יחד בכלי אחד, אינם מצטרפים לחייב בהפרשת חלה, ולכן אם בכל כלי בפני עצמו אין שיעור שמחייב בחלה, לא צריך להפריש חלה. (ועיין במקורות).

2. קמח מלא אי אפשר לנפות אותו, ולכן צריך לקנות קמח מלא מנופה, שיש עליו הכשר טוב, שמנפים אותו ואחר כך שומרים אותו בקירור עד השימוש, ובאופן זה שוב אינו מתליע. [תבררי יש כמה מקומות שמוכרים קמח כזה].

מקורות

1. בנוגע להפרשת חלה צריך לדעת שכשאדם בא לעשות עיסה בשיעור שמחייב בהפרשת חלה, אסור לו לחלק את העיסה ולעשות אותה בשני כלים כדי שבכל כלי לא יהיה שיעור שמחייב חלה, ושוב לא יצטרך להפריש חלה, אמנם כל זה כשעושה בצק מסוג אחד ואינו מקפיד שלא לערב יחד את שני הבצקים, אבל במקרה שעושה בצק אחד לצורך חלות, ובצק שני כדי לעשות מזה עוגות והמתכון שלהם אינו שווה, ואינו רוצה לערב יחד את שני הבצקים, במקרה כזה אין שום בעיה לעשות כל עיסה בפני עצמה, בכלי אחר ולגרום שלא יתחייבו בהפרשת חלה, ולכן במקרה שלך שאת עושה שני סוגי בצקים אין שום בעיה לעשות כל בצק בכלי בפני עצמו, ולגרום שלא יהיה בשיעור שמחייב בחלה. [עיין בגידולי הקודש סימן שכ"ד סעיף ט"ז ובמקדש מעט ס"ק מ"ו].

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל