לתרומות לחץ כאן

טלטול חרקים בשבת – זמן המתנה לקטן בין בשר לחלב למנהג הספרדים

שלום, יש לי שתי שאלות:

1. האם וכיצד מותר להזיז חרק שנמצא על הגוף או על השולחן (כי לכאורה מקרה זה אינו נכנס לגדר של ההיתרים שהשו"ע הביא קצת חולי וכו').

2. האם מותר לתת לקטן חלב לפני שעברו שש שעות מזמן אכילתו את הבשר (לספרדים)? ואם כן האם יש הבדל בין אם הוא הגיע לחינוך או לא?

תודה רבה!!

תשובה

שלום רב!

1. חרק שאדם חושש שיכול לעקוץ אותו [דבורה, יתוש] אם הוא נמצא ממש על גוף האדם, מותר ליטלו בידו ולהשליכו, אבל אסור להורגו, אמנם פשוט הוא שאם האדם יכול לנער את החרק מבלי לטלטלו ביד, וודאי שאסור לו לטלטלו בידיו, [שולחן ערוך סין שט"ז סעיף ט'].

אמנם אם החרק נמצא על בגדיו או על השולחן אסור ליטלו בידיו, [משום איסור צידה ויש אומרים שאסור גם משום איסור מוקצה],  וכמו כן בחרקים שאינם עוקצים אפילו אם הם נמצאים על גופו אסור ליטלם ביד.

והדרך שאפשר לסלקם הוא על ידי טלטול מן הצד, כלומר שיכול לנשוף עליהם ולהעיף אותם ברוח פיו או שינער את הבגד או בכל דרך אחרת שאינה דרך טלטול.

2. למנהג הספרדים מבואר בספר ילקוט יוסף שקטן שהגיע לגיל חינוך, אם רוצה יכול להקל ולאכול חלב אחרי המתנה של שעה יש לו על מי לסמוך, אמנם בנים שהגיעו לגיל 12 ובנות שהגיעו לגיל 11 צריכים להמתין שש שעות. עוד יש לציין שכל ההיתר לאכול מאכלי חלב אחרי שעה זה רק במאכלים שאוכל כדי לחיות וכדי להפיג את הרעב שלו, אבל אם רוצה לאכול ממתקים חלביים צריך להמתין שש שעות אפילו בקטן שהגיע לגיל חינוך.

אמנם רבים נהגו להחמיר ומגיל שש נוהגים שהקטן ממתין שש שעות אלא אם כן השעה דחוקה לו למשל אם הוא צריך לאכול ארוחת ערב וללכת לישון ואינו יכול להמתין שש שעות יכול להקל אם כבר עבר שעה, אבל שעה וודאי שיש לחכות לכל הדעות.

[עיין בשו"ת חלקת יעקב ח"ב סימן פ"ח ובשו"ת שבט הלוי ח"ד סימן פ"ד].

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל