הסיבה שמברכים על התורה לפניה ולאחריה

בגמרא מסכת מגילה פרק שלישי דף כא" עמוד ב' כתוב שאדם שעולה לתורה מברך גם ברכה לפניה וגם ברכה לאחריה גזירה משום הנכנסין ומשום היוצאין כלומר שאם רק מי שעולה ראשון לתורה יברך ברכה לפניה ואחרון שעולה יברך ברכה לאחריה, אילו שנכנסים לבית הכנסת באמצע קריאת התורה לא ידעו שצריך לברך ברכה לפניה ואילו שיוצאים באמצע לא ידעו שצריך לברך ברכה לאחריה עד כאן דברי הגמרא, ושאלתי היא למה צריך "לבזבז" עוד 4 ברכות? אז מה יקרה אם הם יחשבו שהוא לא בירך? אם יש כמה תשובות אשמח לקבל את כולם.
תודה,
עמיחי

תשובה

שלום רב!

לא הייתי קורא לזה בזבוז, הברכות שאנחנו מברכים כשעולים לתורה הם ברכות שמשבחים את הקדוש ברוך ואת תורתו, וראוי כמה שיותר לשבח על זה, כמובן שאסור לברך ברכות לבטלה, ואין אנחנו יכולים סתם לומר ברכות אילו, אבל כשחכמינו ז"ל ראו חששו איזה חשש למכשול שיכול להיות מחמת שאילו שנכנסים לבית הכנסת באמצע קריאת התורה, יחשבו שלא צריך לברך על התורה ברכה לפניה, וזהו בזיון גדול לתורה, ראו לנכון לתקן שאדרבה יגדילו את השבח וירבו בברכות לשבח את התורה ואת נותן התורה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל