לתרומות לחץ כאן

נוסח התפלה "המלך הקדוש"

מדוע בתפילות עשרת ימי תשובה אומרים המלך הקדוש, הרי אין פסוק כזה, ולעומת זאת יש פסוק שנאמר בו "הא-ל הקדוש נקדש בצדקה" ומצינו במקומות אחרים שמצמידים בין לשון התפילה לבין לשון הפסוק, כמו- בין ישראל לעמים, על פי לשון הכתוב "ואבדיל אתכם מן העמים להיות לי", ולא אומרים בין ישראל לגוים, היות שאין פסוק כזה.

תשובה

אכן בכל השנה תקנו חז"ל שנוסח הברכה תהיה הא-ל הקדוש מחמת הפסוק הנ"ל, אולם בימים אלו שרוצים לציין במיוחד את המלכתו של ה' למלך על הארץ משנים את זה לנוסח שמשמעותו מלכות. והכתוב אומר "מלך במשפט יעמיד ארץ"

מקורות:

גמ' ברכות יב., ובדברי המפרשים שם, וראה עוד בריקאנטי (ויקרא כג כד) ורבינו בחיי (וישב לח ל).


הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. אגב, הנוסח של המחזור הוא "נקדש בצדקה" והמקור הוא פסוק [ה' ט"ז] אלא שבמקור הניקוד של "נקדש" הוא עם קמץ תחת ל-"ד" , מה שאין כן בנוסח התפילה שלנו שמבטאים את ה-"ד" עם פתח. מה ההסבר לשינוי?

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל