לתרומות לחץ כאן

התנהלות הבורא

פרשנויות והסברים לגבי התנהלות הבורא כלפי הבריות
כגון :
פרנסה טובה למי שאומר ברכת המזון מובטח לו פרנסה (מכיר אמון שאומרים וקשה מאוד להם פרנסה (אולי הם אומרים לא נכון וכו…
אך חילוני שלא אומר ב"ה ולא שבת ולא נידה וכו…. הכל מתנהל כנכון
רואים ההיפך
לא מדבר על מקרים פשוטים בהחיים
יש הרבה דברים שלא מובנים ולא מדובר בתקופה לפני המשיח כך היה מבריאת העולם !

תשובה

שאלתך היא אחת מהשאלות העתיקות ביותר שיודעת היהדות, וקולמוסים רבים נשברו בכתיבת ספרים ומאמרים בנושא. מפני מה אנו רואים הרבה פעמים אנשים צדיקים שרע להם, ומצד שני רואים אנשים רשעים שכביכול טוב להם בעולם, הגמרא (ברכות ז, א) מייחסת שאלה זו למשה רבנו בעצמו, ובתנא דבי אליהו זוטא (פרק ו) הקב"ה עונה לו: "משה אין אתה יכול לעמוד על כל מדותי". כלומר שאין אנו יכולים להבין את מידותיו של הקב"ה, ואת סדר הנהגת העולם. נכון אמנם, יש אנשים שסובלים רבות, וביניהם צדיקים, ואין אנו מבינים למה ועל מה הם סובלים. אולם, נאמנים עלינו דברי התורה שהקב"ה הוא "הצור תמים פועלו, כי כל דרכיו משפט, א-ל אמונה ואין עול, צדיק וישר הוא", וברור לנו שכל מה שהוא עושה זהו הצדק והיושר ואפילו אם נדמה לנו שאדם שמברך כל כך טוב ברכת המזון היה צריך להיות עשיר ולפעמים אנו רואים שאיננו כך, זהו לא קושיא של הקדוש ברוך הוא, אלא זה נובע מחוסר הבנה שלנו, וצריך לדעת שאין ביכולת אנושית להשיג את דרכי השם, ולהבין את משפטיו, אבל אנו צריכים להאמין באמונה שלמה שכל משפטיו והנהגותיו הם הצדק והיושר האמיתי, ולעתיד לבא כולנו נבין בדיוק את כל סדר השתלשלות הנהגת הקדוש ברוך הוא בעולם, אבל בינתיים בעולם הזה אנו צריכים אמונה.

ישנם דרכים שונות שהציעו מפרשים שונים בשביל לתת לנו איזושהי אחיזה בעניין עונשי הצדיקים: והוא משום שהקדוש ברוך הוא רוצה להטיב עמהם ולפעמים מגיע להם איזשהו עונש על חטא שעשו, ועדיף לקבל את העונש בעולם הזה, מלקבל אותו בעולם הבא, שהרי בעולם הבא העונשים הם הרבה יותר חמורים וקשים, ולכן הקדוש ברוך ברוב רחמיו לפעמים מרחם על הצדיק ונותן לו את העונש בעולם הזה כדי שלא יצטרך להעניש אותו בעולם הבא, וכמו כן להיפך אצל הרשעים לפעמים מגיע להם מעט שכר על איזה מעשה טוב שעשו, והקדוש ברוך אינו רוצה לתת להם שכר זה בעולם הבא, שהשכר שם הא העונג האמיתי והעידון הגדול יותר מכל ההנאות שיכולים להימצא בעולם הזה, וכדי שהם לא יזכו בזה, הוא נותן להם את שכרם בעולם הזה.

יש עוד סיבר שיכולה להיות שהקדוש ברוך מייסר את הצדיקים בעולם הזה, כדי שיהיה להם התעוררות לתשובה; לצורך השגת דרגות נעלות רוחניות שניתנים להשגה בדרך זו; למרק עוונות של גלגולים קודמים… כמובן, שכל אחד מעניינים אלו טעון פירוש רחב, ולא נאריך בהם בהזדמנות זו, משום שגם לאחר שנאמרו כל הדיבורים בעניין זה, צריכים לחזור לכלל שעל אף שאין אנו מבינים, אנחנו ממשיכים להאמין בצדקת דרכיו יתברך שמו.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל