לתרומות לחץ כאן

ספר תורה שנפל

השבת נפל ס"ת בביה"כ בו שהיתי. הדבר אירע בסוף התפילה כאשר ילד פתח את ארון הקודש לכבוד "אנעים זמירות". הספר תורה שנשען על דלת הארון נפל חציו על השטיח וחציו על רגלו של הילד, מה עלי לעשות?
יצויין כי אני אישית לא ראיתי כלום, ורק אח"כ ראיתי התגודדות.

תשובה

מי שראה ספר תורה שנפל, מעיקר הדין אינו חייב בתענית, אמנם כתבו הפוסקים שטוב הדבר  שיתענה, אבל בזמנינו שהציבור חלש, ובפרט מי שהתענית יכול לגרום לו ביטול תורה, נהגו להקל שבמקום להתענות יתן צדקה לעניים, ובפרט לתלמידי חכמים.

גם מי שהיה בבית הכנסת ולא ראה את הס"ת על הרצפה, יש לו ענין של תיקון וכפרה, וכפי שמבואר בשו"ת מהר"י ברונא סימן קכ"ז שנפילת ספר תורה זהו אות מן השמים שצריך לחזור בתשובה, ולכן ראוי לכל מי שהיה בבית הכנסת להתחזק בתורה, ולתת צדקה לעניים תלמידי חכמים כדי להחזיק תורה ולומדיה.

ועיין בספר תירוש ויצהר סימן ז' שכתב שספר תורה שנופל זה מראה שיש חסרון בכבוד התורה, ולכן צריך להתחזק בכבוד התורה.

במקרה שלך שהספר נפל על ידי קטן, גם כן יש ענין של כפרה. [וכפי שמבואר בשו"ת אפרקסתא דעניא ח"ג].

מקורות

עיין בברכי יוסף יו"ד סימן רפ"ב שהביא שיש נוהגים שכל מי שראה ס"ת שנפל מתענה בה"ב, אבל הברכי יוסף חולק, ועיין בשו"ת דברי חיים יו"ד סימן נ"ט ובשו"ת אבני צדק יו"ד סימן קט"ו ובשו"ת אמרי אש סימן ו', ועיין בשו"ת יחווה דעת או"ח ח"ב סימן כ"ט שהביא בארוכה את דעת הפוסקים בזה, ועיין בספר תשובות והנהגות ח"ג סימן קס"ט מה שכתב בזה, ועיין בפסקי תשובות סימן מ' מה שהביא בזה.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. באותו עניין אדם בגלל ס"ת לבד
    וצד א של הספר נפל לרצפה כנראה שרק העץ חיים נגע ברצפה ולא הקלף.
    הגולל מרגיש קצת פשיעה בזה שגלל לבד.
    מה דינו ?

  2. שיפדה ארבעים תעניות, ויעשה משהו למען כבוד התורה [יכול להיות תרומת ספרי קודש לבית הכנסת, או הקמת שיעור תורה זה ודאי הכי טוב אם זה אפשרי]. בשורות טובות.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל