לתרומות לחץ כאן

פתח בשבת מכסה מעל סיר שעדיין לא מבושל, וחזר וכיסה אותו, האם האוכל אסור

פתח מכסה מעל סיר כשעדיין לא מבושל כל צרכו והחזיר המכסה, וגם ללא החזרת המכסה היה מתבשל אלא שכנראה היה אורך קצת יותר זמן האם נאסר התבשיל מצד מבשל בשבת אודה על תשובה עם מקורות

תשובה

אם האוכל היה מבושל כשיעור מאכל בן דרוסאי [דהיינו שליש בישול], האוכל מותר, אבל אם המאכל עדיין לא התבשל בשיעור מאכל בן דרוסאי, יש לדון האם המאכל נאסר משום מעשה שבת או לא, ועיין בספר אורחות שבת פרק כ"ה סעיף נ"א שמסתפק בזה, שמצד אחד יש לומר שאינו נאסר משום מעשה הואיל ולמעשה אינו נהנה מקירוב הבישול, מכיון שגם אם לא מכסה את הקדרה, המאכל היה מתבשל, אמנם מאידך יש מקום לאסור, מכיון שאם היה בא לאכול את המאכל לפני זמן הסעודה באופן שאם לא היה מכסה את הקדרה, המאכל עדיין לא היה מתבשל, ונמצא שנהנה הוא ממעשה שבת. ומסברא נראה יותר להתיר, אבל להלכה למעשה, צריך עיון אם יש להתיר, או לא.

מקורות

ובמקרה שכבר התבשל שיעור מאכל בן דרוסאי כתב המשנה ברורה סימן שי"ח ס"ק כ"ז שמכיון שיש אומרים שאין איסור לבשל דבר שכבר התבשל בשיעור זה, אם עבר ובישל, אינו נאסר משום מעשה שבת.

ומה שכתבנו שהשיעור הוא שליש בישול, אף שיש אומרים שהשיעור הוא חצי בישול, ולפי יוצא שאם עדיין לא התבשל חצי מהבישול, המאכל אסור באכילה, מכל מקום כתבנו שיש להקל כשכבר נתבשל שליש בישול, מכיון שבכל מקום שיש מחלוקת הפוסקים, אינו נאסר משום מעשה שבת וכפי שמבואר במשנה ברורה סימן שי"ח סק"ב.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל