לתרומות לחץ כאן

ילד שמקבל מכות מחבריו, האם לומר לו להחזיר

הבן שלי מקבל מכות בחיידר ואני לא יודע האם להגיד לו להחזיר או להגיד לרבה וכו'?

תשובה:

שלום וברכה.

לצערי לא פירטת בשאלתך את גילו של בנך, מה הסיבה שהוא מקבל מכות מחבריו וכו', ולכן קשה לענות במסגרת זו תשובה שאכן תתן מענה מדוייק לשאלתך, אם כי אין ספק שלראות את בנך סובל ושלא טוב לו אין זה מהדברים הקלים.

באופן עקרוני, אין מקום לחנך את הילד למכות, משום שאיך שלא יהיה אנו כהורים לא יכולים לחנך את הבן לאלימות. מה שכן אנו יכולים זה להעצים את הבן שידע וירגיש מספיק חזק בתוכו ושהוא יבין שאין לאף אדם זכות להכות אותו או להשפיל אותו, ואם המסקנה שלו תהיה שלכן הוא מחזיר למי שמכהו, הרי הוא החליט זאת ולא אנו חינכנו אותו לאלימות.

אך עצם העובדה שילד הופך להיות מטרה של חבריו ושק האגרוף שלהם מצריך בדיקה מעמיקה מה קורה לו שהוא מצליח להוציא מחבריו את הרוע שבהם ולהפנות זאת כלפיו.

בברכת רוב נחת יהודית וכתיבה וחתימה טובה.

הרב יהודה ליב אוירבך
מנהל המוקד הטלפוני של ארגון "בינת הלב"
מפקח ארצי של ארגון "מרכז החינוך"
טל. 02.6587003
נייד. 052.7643333
פקס. 02.6587006

הצטרף לדיון

3 תגובות

  1. .."מצריך בדיקה מעמיקה מה קורה לו שהוא מצליח להוציא מחבריו את הרוע שבהם"..
    משתמע שלדעת הרב הכותב שליט"א הילד בהתנהגותו גורר את הילדים לפריצת כל רסן? זאת אומרת אם מישהו מתנהג כלפי אחר ברשעות זו אשמתו של האחר? אתמהה.

  2. שלום וברכה.
    ישנם שני כיווני הסתכלות ומבט, יש את המבט מצידו של המכה, שאין ספק שהוא בבעיה קשה וצריך לראות איך עוזרים לו להתגבר על מידותיו. אך ישנה גם את המבט מצידו של המוכה והסובל. המציאות מוכיחה שמול אדם חזק (מבחינה פנימית – לא כוח פיזי) גם האדם הרע לא בא ידי ביטוי באופן בו הוא רגיל לבוא לידי ביטוי.
    דהיינו אם אנו רואים ילד שסובל מאלימות חבריו, אין זה באשמתו כפי שהבנת מדברי, אך יש בו משהו קורבני שמושך את הרוע של הרעים לבוא לידי ביטוי, ואם תשים את ליבך תראה שכבר בתשובתי הקודמת דיברתי על כך שצריך לבדוק מה אצלו מצליח להוציא מהם את הרוע שבהם מהכוח אל הפועל, לא כאשמה כלפיו אלא מתוך המבט על המקומות בהם הוא זקוק לעזרה.
    בכל אופן תודה על הערתך, בוודאי שעכשיו הדברים יובנו יותר.

  3. ברוח דברי הרב שליט"א ניתן להוסיף עוד רובד לדברים, שבאמת בכל אדם קיים רוע כמו שכותב רבינו יונה בשערי תשובה: 'הוזהרנו להסיר מנפשנו מדת האכזריות' …'הוזהרנו בזה להסיר מנפשנו מדת השנאה', משמע זה קיים אצלנו, אולם הוא טמון ומוגן בעומק הלב מתוך פחד מהתגובה של הנפגע, או מהתדמית של הפוגע בציבור בו הוא חי ופועל, אך אדם שקולטים אותו כחלש, הדבר משמש פיתוי אדיר לפגוע בו, גם לאדם שבדרך כלל מתנהג כטוב [אך אין בו יראת שמים חזקה]. לכן חלק מההגנה העצמית היא לבדוק מדוע יצרתי לעצמי תדמית של חלש וכשנוגע הדבר לילד תפקיד ההורים הוא לחזק את ילדם כדי למנוע בו פגיעה. שורש לדברים ניתן למצוא בדברי רבותינו: 'אמרו חכמי המוסר: אל תהיה מתוק פן יבלעוך' (רבינו יונה על אבות פרק ה).

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל