לתרומות לחץ כאן

תביעה בבית משפט אזרחי על הפרת חוזה

האם ניתן לפנות לערכאות משפטיות של המדינה? קנינו מגרש בצפון הארץ לפני כשנה. על פי החוזה המוכרים קיבלו 8 חודשים להעביר את הזכויות של המגרש על שמנו, אך לצערינו לא עמדו בלוח הזמנים והפרו חוזה. למרות פניותינו הרבות ובקשותינו לזרז את ההליכים הם לא התייחסו אלינו. בינתיים אנו מכרנו את דירתנו במטרה לבנות, התקדמנו והוצאנו כספים על ארכיטקט, אישורים שונים וכו', בידיעה שנושא האישור של המוכרים יפתר, אך לצערינו המוכרים לא התייחסו לפניותינו. אנו תכננו לבנות בניה מהירה ולקראת סוף החופש הגדול לעבור דירה. כשראינו כי המוכרים אינם עומדים בהסכם ואנו צריכים לפנות את דירתנו ואין לנו לאן ללכת, פנינו להורים ובקשנו לגור בחצר ביתם, לבנות יחידת דיור קטנה. השקענו סכום כסף גדול ובתוך חודש עברנו לגור עם ההורים. בינתיים, אחרי תקופה ארוכה של חוסר התייחסות המוכרים ואחרי שהפרו חוזה וגרמו לנו צער ונזקים כספיים קיבלנו את תגובתם, אך באיחור גדול. שאלתנו היא האם מותר לנו לפנות לבית המשפט ולתבוע על הנזקים שנגרמו לנו?

תשובה:

שלום רב,

בעיקרון איסור לתבוע בבית משפט אדם שמציית לדין תורה.
אם המוכר הוא דתי שיש סיכוי גדול שיבוא לבית דין, עליך לתובעו בבית דין כרגיל. אם מדובר בחברה חילונית גדולה שאין שום סיכוי שיבואו לבית דין, יש מחלוקת בין הדיינים אם יש להקדים לתבוע בבית דין, והרוצה להקל ולתבוע ישירות בבית משפט יש לו על מי לסמוך. אם מדובר באדם חילוני שיש סיכוי קטן שיבוא לבית דין, יש לתובעו לבית דין, אבל אתה רשאי לבקש משלושה אברכים בני תורה שאינם קרובים שיזמנוהו לדין (לשעה שהם נמצאים יחד), אם המוכר לא יגיע יתירו לך לתבוע בבית משפט ואם יגיע יתנו לו את האפשרות לדון בפניהם או בפני בית דין.
בדרך כלל תביעה בבית דין היא הרבה יותר זולה ומהירה מאשר תביעה בבית משפט. כדי לתת תוקף משפטי לפסק בית דין יש צורך לאשר את פסק הבוררות בבית משפט המחוזי, אבל מדובר בהליך קצר בדרך כלל ועל פי רוב אין צורך להגיע לכך.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. כבוד הרב שלום! צר לי אך תשובתך אינה ברורה לי לחלוטין. אבהיר שוב אנשים אלה אינם חברה אלא אנשים פרטיים אינם יראי שמיים כלל, הם הפרו חוזה משפטי שבו הם אמורים לשלם על הפרתו הרבה כסף, ובכל זאת אינם מיחסים לדברינו חשיבות. קל וחומר שמדובר בערכאות דתיות מה דעתך?

  2. אם הם דתיים או אפילו מסורתיים יש להקדים ולתבוע אותם בבית דין.
    לפי ההלכה העובדה שאדם הפר חוזה אינה מוכיחה שיסרב להופיע בבית דין, ולכן יש להקדים ולתבוע אותם בבית דין ואם יסרבו לבוא יאשר בית הדין לפנות לבית משפט אזרחי.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל