לתרומות לחץ כאן

עובדת רוצה לעכב כסף שהגיע אליה בטעות מחשש שהמעביד לא ישלם את המגיע לה

שלום.
אני עובדת בכמה בתי ספר. אחד מהם נתנו לי נתוני מערכת חופפים ולא הגיוניים. (כמו לבוא ביום חופשי היחיד שיש לי או ביום שאין לי מטפלת לילד) בכל מקרה הם לא יכלו/הביעו נכונות להתחשב בנתונים ההגיוניים שלי והודיעו שעד אחרי החגים אני לא אעבוד שם עד שהמערכת תסתדר (או לא…) בעצם, כעת אני בבית ולא נראה שיחזירו אותי.
כעת המזכירה הודיעה לי שאני חייבת להם 800 ש"ח בגלל טעות במשכורות שהעבירו אליי יותר מדי.
אבל: 1. בבית הספר הזה לא שילמו לי את כל זכויותיי המגיעות על פי חוק. 2. אני תוך שנה מחופשת לידה ועל פי חוק אסור לפטרני, ואם כן יפטרו – לא נראה שהם הולכים לשלם לי את הפיצויים המגיעים על פי חוק.
כעת אני לא מוכנה להעביר בינתיים את ה 800 ש"ח כי אם לא אעבוד שם – הם בעצם חייבים לי הרבה יותר, ובדרך הרגילה לא בטוח שאצליח להוציא מהם את כל זכויותיי. (מובן שסכום זה הוא חלקי ומזערי ממה שחייבים לי) האם בדרך זו יש לי זכות לקבל מעט מהמגיע לי?
תודה

תשובה:

שלום רב,

1. בעניין זכויות העובד, הדעה המקובלת היא שמעביד יכול להתנות שלא לתת לעובד את זכויותיו על פי החוק, כולן או חלקן. כמו כן במוסד שמעסיק הרבה עובדים, אם העובד ידע שהמעביד אינו נוהג לתת לעובדים חלק מהזכויות שהחוק מחייב המעביד אינו חייב בהן. במקרה זה יש לך תביעה רק על פרק הזמן שעדיין לא נודע לך ממנהג המוסד. את רשאית לעכב מתוך השמונה מאות שקל כנגד מה שהמוסד נשאר חייב לך.

2. אם יש לך יסוד ברור להניח שיפטרו אותך את יכולה לעכב את השמונה מאות שקל.
אגב, לא ידוע לי על איסור לפטר תוך שנה מחופשת לידה, אלא תוך 60 יום, וכן שהתפטרות תוך תשעה חודשים מהלידה לצורך טיפול בילד דינה כפיטורין.

מקורות:

1. בעניין מנהג של מוסד עיין שו"ת אגרות משה חו"מ ח"א סי' עה-עו. בעניין ידיעה ממנהג עיין ש"ך חו"מ סי' מב ס"ק לו.
2. בשו"ת שואל ומשיב רביעאה ח"ב סוף סי' כח כתב שמעביד שלא שילם לעובד עקב ספק חוב ישן שהעובד אולי חייב לו, אינו עובר בבל תלין. בנידון זה אם העובדת מעכבת את הכסף ללא טענה אינה עוברת אלא בבל תשהה, שהרי לא מדובר מכסף מסוים שאינו שלה אלא מחוב כספי, וכן אין איסור הן שלך צדק כיון שהכסף הגיע לידיה בטעות ולא דרך הלוואה. ודאי שאיסור בל תשהה אינו יותר חמור מאיסור בל תלין. עוד יש לצרף שאף בית דין נוהג לעכב כסף עד שיתברר הספק.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל