לתרומות לחץ כאן

זמן טלית ותפילין במעלה אדומים

שלום עליכם
שאלתי לכבוד הרבנים שיחיו
בלוח רשום זמן ציצית ותפילין י-ם 5:11 טבריה 5:14,
איך אני קובע זמן צו"ת למעלה אדומים

אני הסברתי לחבר שהתעטף בציצית כבר ב-5:05
שזה לא הזמן להתעטף
ואמר לי לא נכון
נא פסיקתכם כדי להסביר לו אם נוהג נכון תודה מראש .

תשובה:

זמן עטיפת טלית במעלה אדומים הוא חצי דקה לפני הזמן בירושלים. כיון שהלוחות אינן מציינות את השניות אין להקדים לפני הזמן המופיע בלוחות של ירושלים.

נכון להיום יום ב' אלול תשעא הזמן הוא בשעה 5:22. באופן כללי, המנהג המקובל הוא שזמן עטיפת טלית הוא כ-50 דק' לפני נץ החמה האסטרונומי, אולם יש מקילים אף קודם לכן עד שעה קודם להנץ החמה.

אך קודם לכן אין להתעטף, אלא כאשר אין אפשרות אחרת, שאז מותר להתעטף בטלית ולהניח תפילין מזמן עלות השחר בלבד, אולם גם אז אין לברך על העיטוף וכן לא על הנחת התפילין, והמיקל לברך על טלית ותפילין משעה קודם הנץ יש לו על מי לסמוך.

אסור להניח תפילין קודם עלות השחר בכל מקרה, וזה איסור של הנחת תפילין בלילה, וכן אין להתעטף לכתחילה בטלית לשם מצוה קודם הזמן של זמן הנחת טלית ותפילין.

מקורות:

זמן עטיפת טלית בכל מקום בארץ ניתן למצוא כאן.

זמן עטיפת טלית ותפילין, רבו בזה הדעות, שבשו"ע (סי' יח ס"א וסי' ל ס"א) מבואר ע"פ הסוגיא במסכת ברכות (ט:) שעטיפת טלית מזמן שיכיר בין תכלת ללבן ותפילין מזמן שיכיר את חבירו שרגיל עמו קצת בריחוק ד' אמות, וכתבו הפוסקים שיש זמן מועט של הפרש ביניהם, וזמן טלית מוקדם יותר, ולמעשה: יש בזה כמה דעות, דעת כף החיים (סי' יח ס"ק יח) שהוא שעה קודם נץ החמה, ודעת הפמ"ג (סי' נח א"א סק"ב) שזה אף קודם לכן והיינו 6 דק' לאחר עלות השחר של 72 דק' לפני הנץ ולפ"ז 66 דק' לפני הנץ, אולם כבר הביאור הלכה (סי' נח ד"ה כמו) תמה על דבריו, ודעת הגרב"צ אבא שאול (שו"ת אור לציון ח"ב פ"ג ס"ד ובהערה שם) שמעיקר הדין אפשר משעה אולם יש לנהוג לכתחילה להמתין עד 50 דק' קודם הנץ, (וראה באריכות רבה בספרי בירור הלכה או"ח סי' יח וסי' ל וסי' נח שהאריך שבכל הדעות בזה) וכיום יש הרבה שמחמיריםרלהמתין לפחות עד שהשמש תגיע ל11.5- מעלות לפני הנץ שזה כ-45 דק' אך זה חומרא גדולה, והמנהג כפי שכתב ה"נברשת" וכן דעת הגרימ"ט שזה בסביבות 50-52 דק' קודם הנץ [בימים השווים], והמיקל מזמן 55 דק' יש לו על מי לסמוך.

הנחת תפילין קודם עלות השחר אסורה מדרבנן כמבואר בשו"ע (סי' ל ס"א-ג) ובפמ"ג כתב (סי' יח) שבדיעבד במקום הדחק יש להקל להניח מעלות השחר, והובא גם במשנ"ב שם ס"ק י לגבי ציצית, ונראה מדבריו שרק בציצית מיקל כמותו, אך בתפילין לא הביא זאת ואדרבא בסי', ואולם מדברי הפוסקים בסי' ל' נראה דאין להקל לפני זמן תפילין, אולם לגבי ציצית במקום הדחק המיקל להתעטף מעלות השחר ואילך אין גוערין בו, אולם אין להתעטף לכתחילה בלילה וכמבואר במשנ"ב בסי' יח סק"י.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל