לתרומות לחץ כאן

בדיקת נגיעות בכרובית

שאלה בעניין הכשרות.
האם ניתן להכשיר כרובית ואם כן איך? והאם הכשרות של כרובית קפואה של "סנפרוסט" מספיק טובה?
למיטב ידיעתי, יש הנמנעים מלאכול כרובית כי אפילו השריה במלח וחומץ או בסבון כלים, לא הכשרה מספיקה.
תודה.

תשובה:

שלום וברכה!

א.      כרובית מצוי בה חרקים רבים לרוב.

ב.      הקושי בניקוייה, הוא כיון שיש מקומות מסתור רבים, שהחרקים חבויים בין הפרחים, תחת הגבעולים הקטנים הצמודים לגבעול המרכזי.

ג.       התועלת שיש בהשרייה במי סבון [דרך אגב השרייה במלח או חומץ אינה יעילה לחרקים בשום סוג ירק], היא בגירוי החרק והחלקתו מעל גבי העלה, אך כאשר הוא מסתתר אין בזה כל תועלת.

ד.      תוצרת של חברות המשווקות ירקות אלו קפואים, שיטת השיווק כמוקפא אין בו כל תועלת, ואדרבה מבחינה הילכתית, המוצר לאחר הקפאה יותר בעייתי כיון שהוא משמר את החרקים בשלימותם גם אחרי שנים, ועוד שהמוצר הופך להיות רך מאד, וקשה מאד ניקוייו. ויש לזכור שחברות עם סדרי גודל של ייצור גדולות כגון של אלו, אינם לוקחים תוצרת מגידול מיוחד, אלא משטחים פתוחים. ואם בעבר הם הסתמכו בעיקר על הטיפול במפעל ושטיפת הירקות, וכאמור לעיל לא נמצא בזה תועלת והם נשארו נגועים מאד, והיה בלתי אפשרי לרכוש תוצרת זו ולהשתמש בה. מאידך בשנים האחרונות הרבנות הראשית עשתה עבודה מצויינת עם החברות המעבדות ומקפיאות מוצרי ברוקולי וכרובית, ובעיקר עם החברות "פרי גליל" ו"סנפרוסט" – והם ביצעו באמצעות מומחים מיוחדים לדבר גידול בפיקוח מיוחד אמנם בשטחים פתוחים, אך הפיקוח היה צמוד משלב תחילת הגידול עד הקטיף, כולל בשטיפות עד תום האריזה. ולפחות על פרי גליל ששם הייתי מעורב אישית כאשר צוות המומחים התייעץ עימי על כל צעד ושעל, אני יכול להעיד שהכרובית הסופית שנארזה בכשרות הרבנות המקומית שם, היא כשרה לכתחילה בשימוש, וזאת לאחר שבבדיקה של  כ 2,500 שקיות, נמצא נגיעות ס"ה כ 1%, וזה אומר שכל העבודה של המומחים הייתה בהצלחה. חשוב לציין כי כרובית קפואה המגיעה מחו"ל להוציא חברה אחת, כל האחרות הם גם כן באותה שיטה כמו בארץ, כלומר שטחים פתוחים מבוקרים, ולענ"ד עדיף להשתמש בתוצרת של החברות מהארץ הנז' לעיל, הגם שהכשרות של האחרים המגיע מחו"ל יש חותמות שהם יותר מהדרין, אבל מבחינת תוצאות מעבדה, התוצאות שראינו השנה בפרי גליל עדיף על החברות האחרות, משא"כ החברה המביאה תוצרת מגידול בחממות [וכמדומני משווקת תחת השם של עלי קטיף ומיובאת מדרום אמריקה, היא עדיפה על כולם].

ה.      אותם המעונינים בכשרות למהדרין, יותר נכון באחת משתי הדרכים הבאות: 1. רכישה של כרובית רגילה, הורדת כל הפרחים לחלוטין, ושימוש רק בגבעולים לאחר השריה במי סבון, ושטיפה. 2. רכישה של כרובית טרייה ורק מגידול חממות, ובהכשרים היותר מפורסמים ובקיאים בתחום זה, שאינם מאשרים את התוצרת לשיווק אלא אם הכרובית נקייה לחלוטין, כיון שלהבדיל מחסה שמתירים כמות כלשהי של חרקים היורדים בשטיפה, כיון שהעלים ישרים ועקרת הבית, יכולה להשלים הניקוי והשטיפה, בכרובית וברוקולי אין הדבר מציאותי וכמוסבר לעיל.

בברכה

שניאור ז. רווח

הצטרף לדיון

8 תגובות

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל