לתרומות לחץ כאן

סוף ימי העולם

שלום הרב

אני רוצה לישאול אותך שאלה ואני מבקש תשובה מדויקת על פי התורה ולא על פי רבנים.

באיטרנט יש המון חומר על סוף העולם שזה יתרכש 2012 ראיתי סרטון אחד של הרב אמנון יצחק שמישהו שואל אותו הם יתרכש גוג ומגוג ב2012 הוא אמר שלא והביא סיבות אני חס וחלילה חולק עליו אבל היום נכנסתי לרשת וראיתי שהוא אמר שסוף העולם כן ב2012 אז שאלתי היא האם סוף העולם הוא ב2012

תשובה:

אינני יודע מה כוונתך "לא על פי רבנים" חכמי התורה לדורתיהם הינם מפרשים את התורה, וחכמי הדורות האחרונים מפרשים את דברי חכמינו זכרונם לברכה, כך שרצף התורה ופירושה הינה על פי הרבנים.

לעצם הענין:

הדבר מפורש בכתובים בסוף ספר "דניאל" וכך כתוב שם (דניאל פרק יב, א-יג):

" וּבָעֵת הַהִיא יַעֲמֹד מִיכָאֵל הַשַּׂר הַגָּדוֹל הָעֹמֵד עַל בְּנֵי עַמֶּךָ וְהָיְתָה עֵת צָרָה אֲשֶׁר לֹא נִהְיְתָה מִהְיוֹת גּוֹי עַד הָעֵת הַהִיא וּבָעֵת הַהִיא יִמָּלֵט עַמְּךָ כָּל הַנִּמְצָא כָּתוּב בַּסֵּפֶר:  וְרַבִּים מִיְּשֵׁנֵי אַדְמַת עָפָר יָקִיצוּ אֵלֶּה לְחַיֵּי עוֹלָם וְאֵלֶּה לַחֲרָפוֹת לְדִרְאוֹן עוֹלָם: וְהַמַּשְׂכִּלִים יַזְהִרוּ כְּזֹהַר הָרָקִיעַ וּמַצְדִּיקֵי הָרַבִּים כַּכּוֹכָבִים לְעוֹלָם וָעֶד: וְאַתָּה דָנִיֵּאל סְתֹם הַדְּבָרִים וַחֲתֹם הַסֵּפֶר עַד עֵת קֵץ יְשֹׁטְטוּ רַבִּים וְתִרְבֶּה הַדָּעַת: וְרָאִיתִי אֲנִי דָנִיֵּאל וְהִנֵּה שְׁנַיִם אֲחֵרִים עֹמְדִים אֶחָד הֵנָּה לִשְׂפַת הַיְאֹר וְאֶחָד הֵנָּה לִשְׂפַת הַיְאֹר:  וַיֹּאמֶר לָאִישׁ לְבוּשׁ הַבַּדִּים אֲשֶׁר מִמַּעַל לְמֵימֵי הַיְאֹר עַד מָתַי קֵץ הַפְּלָאוֹת:  וָאֶשְׁמַע אֶת הָאִישׁ לְבוּשׁ הַבַּדִּים אֲשֶׁר מִמַּעַל לְמֵימֵי הַיְאֹר וַיָּרֶם יְמִינוֹ וּשְׂמֹאלוֹ אֶל הַשָּׁמַיִם וַיִּשָּׁבַע בְּחֵי הָעוֹלָם כִּי לְמוֹעֵד מוֹעֲדִים וָחֵצִי וּכְכַלּוֹת נַפֵּץ יַד עַם קֹדֶשׁ תִּכְלֶינָה כָל אֵלֶּה:  וַאֲנִי שָׁמַעְתִּי וְלֹא אָבִין וָאֹמְרָה אֲדֹנִי מָה אַחֲרִית אֵלֶּה: וַיֹּאמֶר לֵךְ דָּנִיֵּאל כִּי סְתֻמִים וַחֲתֻמִים הַדְּבָרִים עַד עֵת קֵץ:  יִתְבָּרֲרוּ וְיִתְלַבְּנוּ וְיִצָּרְפוּ רַבִּים וְהִרְשִׁיעוּ רְשָׁעִים וְלֹא יָבִינוּ כָּל רְשָׁעִים וְהַמַּשְׂכִּלִים יָבִינוּ:  וּמֵעֵת הוּסַר הַתָּמִיד וְלָתֵת שִׁקּוּץ שֹׁמֵם יָמִים אֶלֶף מָאתַיִם וְתִשְׁעִים:  אַשְׁרֵי הַמְחַכֶּה וְיַגִּיעַ לְיָמִים אֶלֶף שְׁלֹשׁ מֵאוֹת שְׁלֹשִׁים וַחֲמִשָּׁה:  וְאַתָּה לֵךְ לַקֵּץ וְתָנוּחַ וְתַעֲמֹד לְגֹרָלְךָ לְקֵץ הַיָּמִין"

דבר זה קרוי אף בפי חז"ל "קץ הימים", והוסיפו חז"ל ואמרו שכל מי שחושב שיכול להבין את דברי הפסוקים לפני שהמאורעות הללו יקראו "תפח רוחו" [ובלשונם: "תפח רוחם של מחשבי קיצים"], והטעם כיון שה' עצמו "חתם וסתם" ובזוהר הק' הוסיפו על זה "לליבי גליתי לפי לא גיליתי" והיינו שהדברים אינם מפורשים רק בפנימיות העולם ולא באופן גלוי.

אשר על כן לומר זמן מדויק בשנת כך וכך יהיה גאולה וכו' זה אינו נכון.

באופן כללי, מקובל מחכמינו ז"ל, שהעולם יהיה קיים 6000 שנה וקודם לכן תהיה ביאת משיח ובנין בית המקדש ותחית המתים, ובשלב ביניים יהיה מצב שרק מי שיהיה קשור לתורה ולאמונה בצורה אבסולטית יתקיים, וכפי שאמר הכתוב (ישעיהו פרק סו, כד)"וְיָצְאוּ וְרָאוּ בְּפִגְרֵי הָאֲנָשִׁים הַפֹּשְׁעִים בִּי כִּי תוֹלַעְתָּם לֹא תָמוּת וְאִשָּׁם לֹא תִכְבֶּה וְהָיוּ דֵרָאוֹן לְכָל בָּשָׂר", ולעומת זאת אלו האוחזים בתורה ובמצוות עליהם נאמר שם (כב-כג) "כִּי כַאֲשֶׁר הַשָּׁמַיִם הַחֲדָשִׁים וְהָאָרֶץ הַחֲדָשָׁה אֲשֶׁר אֲנִי עֹשֶׂה עֹמְדִים לְפָנַי נְאֻם ה' כֵּן יַעֲמֹד זַרְעֲכֶם וְשִׁמְכֶם:  וְהָיָה מִדֵּי חֹדֶשׁ בְּחָדְשׁוֹ וּמִדֵּי שַׁבָּת בְּשַׁבַּתּוֹ יָבוֹא כָל בָּשָׂר לְהִשְׁתַּחֲוֹת לְפָנַי אָמַר ה'". וכפי שגם נאמר בדניאל שהובא לעיל.

לאחר מכן העולם יעבור למצב של עולם רוחני ולא גשמי כפי שכיום, אך אמתי יקרה דבר זה לפני מלאות ששת אלפי שנים, הדבר חתום וסתום.

והפסוק אומר "היום אם תשמעו בקולו", והיינו שכל יום ויום תתכן הגאולה, אשרי המחכה ומגיע ליום זה.

ויש לציין את דברי הרמב"ם שכתב (הל' מלכים פי"ב הלכה ב) "וכל אלו הדברים וכיוצא בהן לא ידע אדם איך יהיו עד שיהיו, שדברים סתומין הן אצל הנביאים, גם החכמים אין להם קבלה בדברים אלו, אלא לפי הכרע הפסוקים, ולפיכך יש להם מחלוקת בדברים אלו, ועל כל פנים אין סדור הויית דברים אלו ולא דקדוקיהן עיקר בדת, ולעולם לא יתעסק אדם בדברי ההגדות, ולא יאריך במדרשות האמורים בענינים אלו וכיוצא בהן, ולא ישימם עיקר, שאין מביאין לא לידי יראה ולא לידי אהבה, וכן לא יחשב הקצין, אמרו חכמים תפח רוחם של מחשבי הקצים, אלא יחכה ויאמין בכלל הדבר"

מקורות:

סנהדרין דף צז. עבודה זרה דף ט. "תנא דבי אליהו ששת אלפים שנה הוי העולם שני אלפים תוהו שני אלפים תורה שני אלפים ימות המשיח בעונותינו שרבו יצאו מהן מה שיצאו מהן". רמב"ם הל' מלכים (פרק יב),

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל