לתרומות לחץ כאן

ברכת הגומל לאחר ניתוח

לפני 40 יום לערך עברתי ניתוח. אחד הרופאים ציין בפניי שהייתי חו"ח בסכנה. אני מעוניינת לאמר "הגומל". אנא הנחו אותי. תודה וברכה.

תשובה:

את בהחלט יכולה לומר ברכת הגומל, ונכון לעשות כן (לפי הכרעת הפוסקים שברכת הגומל אינה מוגבלת למצבים עליהם דיברו חז"ל).

ברכת הגומל צריכה להיאמר לפני מניין של גברים, ולא תמיד קל למצוא הזדמנות לעשות זאת. אפשר לעשות כך בכנס משפחתי (סעודת הודיה לרגל ההחלמה), או במקום כינוס אחר. יש מנהגים שונים בנוגע ליולדת (כגון שהבעל עולה לתורה בנוכחות אשתו, והיא עונה אמן על ברכתו), אבל אם זה אפשרי, בהחלט עדיף שתברכי בעצמך, כאמור בפני מניין (עשרה) גברים.

יש להזדרז ולברך כמה שיותר סמוך להחלמה, בזמן שעדיין מרגישים התפעלות, ורוצים להודות לה' על חסדו.

בהצלחה רבה!

הצטרף לדיון

3 תגובות

  1. הנה הרבה פוסקים ס"ל דאין נשים מברכות ברכת הגומל ובפרט שהוא ברכת הרשות, עי' מג"א תחלת סי' ריט, ובשו"ת הלכות קטנות שכתב דלאו אורח ארעא שתברך [אשה] בפני עשרה אנשים מפני כל כבודה על כן אין נשים מברכין הגומל, הו"ד בבאר היטב סימן רי"ט סק"א, וכן הוא דעתו של האל' רבה, וכן הוא בספר ברכת הבית שער כ"ז סקכ"ד, ועיין משנ"ב סק"ג ועוד הרבה פוסקים, ואה"נ דדעת השו"ע הרב והרבה פוסקים שאכן נשים חייבות לברך וגם המשנ"ב כתב שנכון להם לברך וכן ס"ל להרבה מגדולי האשכנזים והספרדים עיין כה"ח, שתברך גם אשה ברכה זו.
    אולם למעשה אצל הרבה אשכנזים לא נהגו הנשים לברך ברכה זו, ובתשובות והנהגות ח"א סי' קצ"ה מביא בשם החזו"א שנשים לא יברכו הגומל, וכ"ה בספר אורחות רבינו או"ח ח"ב אות ק"ג. וכן נוהגין בבית הסטייפלער גאון וכמדומה לי שברוב בתי החסידים שאני מכיר לא מברכים נשים ברכת הגומל
    על כן אין לכתוב על זה חיוב גמור אלא כגון "נכון לברך" או שהרבה נוהגים, אבל לא שיש חיוב, וכן הוא הלשון בשונה הלכות סוף סעי' א.
    ובארצה"ב לא שמענו נשים יורדי הים לברך ברכת הגומל.
    וגם שייך כאן שאל אביך ויגדך אם האשה הזאת ממשפחה חרדים לדורות צריכה לברר האיך מנהגם בזה.
    ואלו ואלו דברי אלוקים חיים

  2. שלום רב,

    אני אחרי ניתוח מוח והסרת גידול שפיר שעבר בשלום תודה לאל ובשבוע הבא בע״ה, בעלי ואני עורכים סעודת הודייה בביתנו.
    שאלתי היא מה היא הברכה שאני צריכה לקרוא באותו מעמד?

    תודה רבה

    גלית

  3. אם יהיו שם עשרה גברים תוכלי לברך ברכת הגומל, כמופיע בסידורים, הנוסח הוא: ברוך אתה ה' אלוקינו מלך העולם הגומל לחייבים טובות שגמלני כל טוב. והציבור משיב: מי שגמלך טוב הוא יגמלך כל טוב סלה. רפואה שלימה ובשורות טובות תמיד.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל