לתרומות לחץ כאן

שכח כסף במגירה של שולחן האם מותר להזיזו בשבת

בס"ד

שלום כבוד הרב

יש לנו פינה אוכל עם שולחן שייש פה מגירה
ושכחנו שם כסף וקידשנו בשבת שהיה כסף במגירה.
האם זה נחשב למוקצה?
או שזה בסדר כי הכסף בתוך מגירה?

תשובה

אם זה לא המקום הקבוע של הכסף, ואתה לא רצית שהכסף יהיה שם בשבת, וכפי שציינת בשאלתך ששכחת שם את הכסף, השולחן אינו מוקצה, ומותר לטלטל ולהזיז את השולחן, אבל אם הנחת את הכסף בכוונה במגירה, אז זה תלוי אם בזמן כניסת השבת היה על השולחן או במגירה גם חפצים שמותרים בטלטול, אם החפצים המותרים יותר חשובים לו מהחפץ האסור (המוקצה), אז השולחן מהווה בסיס להיתר ולאיסור והדין הוא שהשולחן אינו מוקצה ומותר להזיזו. אבל אם היה שם רק מוקצה בזמן כניסת השבת, או שהחפצים שמותרים בטלטול אינם חשובים יותר מהחפץ האסור, אז השולחן מוקצה ואסור להזיזו בשבת.

(גם אם השולחן נאסר משום מוקצה, כל האיסור הוא להזיז את השולחן, אבל לעשות קידוש על השולחן, אם אינו מזיז את השולחן, אין בזה שום בעיה).

מקרות

יש דין שדבר שהוא בסיס לדבר האסור (למוקצה) דינו כמוקצה ואסור לטלטלו, וכל זה בתנאי שהחפץ של איסור הונח שם בכוונה אבל אם שכח את החפץ במגירה, אינו נאסר משום בסיס, וכפי שמבואר בשולחן ערוך סימן ש"ט סעיף ד'.

יש עוד דין, שכל האיסור שבסיס לדבר האסור נאסר זה רק כאשר בכניסת השבת הדבר היה בסיס רק לדבר האסור, אבל אם בסיס לדבר האסור והמותר, אין לו דין בסיס וכמו שמבואר בשולחן ערוך סימן ש"י סעיף ח'.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל