לתרומות לחץ כאן

פדיון הבן כשיום השלושים בשבת

שלשים של בני בכורי ביום השבת מתי עושים פדיון הבן. אם במוצאי שבת יהיה מאוחר ורק עולם קטן ישתתפו

תשובה:

כוונתך כנראה שחל יום השלשים ואחד ללידת הבן ביום שבת, שכן אם חל יום השלשים מיום הלידה [כולל יום הלידה בשבת הרי שהתאריך הוא ביום ראשון ולא ביום שבת].

למעשה כאשר חל תאריך פדיון הבן בשבת, לכתחילה יש לערוך את הפדיון כבר במוצאי שבת, משום "זריזין מקדימין למצוות" אולם אם לא יהיה אפשרות לערוך את הפדיון רק בשעה מאוחרת, ומחמת כן ציבור המוזמנים לא יוכל כל כך להגיע ויהיה ניכר חסרונו, יש להקל ולערוך את הפדיון למחרת ברוב עם, אולם אין לאחר זאת מעבר ליום ראשון.

מקורות:

עי' שו"ע יו"ד סי' שה סי"א שכשחל יום הל"א בשבת, עושים את פדיון הבן ביום א', ולא כתב אם לעשות זאת כבר בליל יום ראשון או ביום ראשון, ויש שנהגו שלא לעשות זאת במוצאי שבת, אולם המנהג כיום כפי שכתבו הפוסקים ראה שם שיש לערוך זאת כבר במוצאי שבת, שכן אין מניעה בעריכת פדיון הבן בלילה [עי' ילקוט יוסף שובע שמחות ח"ב סי' שה הערה סז באריכות בזה], אולם מאחר ועיקר הסיבה היא משום זריזין מקדימין, הלוא כתבו כבר הפוסקים שהטעם שנהגו לערוך פדיון הבן בצהרים ולא בבוקר כבברית מילה, משום ברוב עם הדרת מלך, ולכן גם בנדון דידן יש להקל כמו כן, אולם אין לאחר מיום ראשון, שכן כל יום שעובר ולא פודים את הבן יש חשש של ביטול מצות עשה של פדיון הבן על כל יום.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. למה בברית אין עניין של ברוב עם לומר שיעשה הברית בצהרים?
    ועל פדיון אני שואל, הלא ניפסק שזריזין מקדימין קודם לברוב עם?

  2. אכן מעיקר הדין הן לגבי מילה הן לגבי פדיון הבן יש להקדים משום דין זריזין העדיף על ברוב עם, כפי שהאריך בשדי חמד מערכת פ אות לט ומקומות נוספים, ולא ידוע לי מקור המנהג להקל בענין זה לגבי פדיון הבן. כנראה בברית מילה הקפידו יותר משום שהיא מסמלת את אברהם שנאמר לגביו וישכם אברהם בבוקר. שהרי ידועה המחלוקת בענין זה לגבי קידוש לבנה אם עדיף דין זריזין או לדחותה שלמוצאי שבת שהכל מבוסמים ומנהג העולם בזה כדעת הרמ"א שממתינים למוצאי שבת,וכך גם לענין פדיון הבן.ץ

  3. שלום
    אכן הרבי מליובאוויטש בפירוש הורה דמשום רוב עם הדרת מלך יש לערוך הברית מילה בזמן המתאים יותר לברוב עם, ועל הוראה זו סמכו הרבה חערוך הברית מילה שלא בבוקר.
    תודה

  4. הנושא כאן היה פדיון הבן, לגבי ברית מילה מנהג האשכנזים לעשות בבוקר גם אם יהיו מעט אנשים, ולא להמתין לברוב עם, בשונה ממנהג הספרדים.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל