לתרומות לחץ כאן

פניה ללשכת ההוצאה לפועל, אחריות חותם על שיק

נתתי לאדם מזומן ובתמורה נתן לי שיק דחוי של העסק שלו. השיק חזר ופניתי ללשכת ההוצאה לפועל נגד בעל השיק שהוא שותף בעסק וחתם על השיק.

בעל השיק טוען שהוא כלל לא ידע ששותפו לקח מזומן בתמורה לשיק של העסק ולכן מבקש ממני לסגור את התיק בהוצל"פ ולפנות לדין תורה, בטענה שלא נהנה כלום מהכסף שניתן לשותפו ולכן אינו רוצה לשלם את החוב.

תשובה:

שלום רב,

לכאורה בית הדין יחייב את החותם על השיק לשלם תמורתו, כך שההוא לא ירוויח כלום מהדיון בבית דין. עם זאת, מאחר שיש לההוא טענה נגד השיק אסור לך לפעול כנגדו באמצעות לשכת ההוצאה לפועל.
אינך חייב לסגור את התיק, יש לך אפשרות, לאחר שתחתמו על הסכם בוררות, לעכב הליכים בהוצאה לפועל.

חשוב להדגיש אם נתת תמורת השיק סכום קטן ממה שרשום עליו, מבלי היתר עיסקא, אינך רשאי לגבות רק את הסכום שנתת, כל שקל יותר שתגבה היא ריבית גמורה.

מקורות:

החותם על שיק מתחייב לכל האוחז בו כשורה, והרי זה כשטר התחייבות לכל מי שיוציא את השיק, וכל דין דברים שיש לחותם על השיק הוא רק עם השותף. עיין ט"ז אבן העזר סי' נב סק"ה.
בעניין הוצאה לפועל עיין כאן. עיכוב הליכים בהוצאה לפועל מתאפשר לפי חוק הבוררות סעיף 5.
בעניין ריבית, אם החותם היה חייב לשותף, היה ניתן למכור את השיק ללא אחריות ללא חשש ריבית (שו"ע יו"ד סי' קעג סעיף ד), אבל כיון שהחותם אינו חייב לשותף יוצא שכל ההתחייבות של החותם הוא רק כלפי המלווה, הרי זה ריבית גמורה, שהרי דינו כערב 'שלוף דוץ' של הלוואה בריבית. עיין שו"ע יו"ד סי' קע סעיף א ועוד.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל