לתרומות לחץ כאן

פירוק והרכבת סוכה בחול המועד

כאשר יוצאים לטיול ליום או יומיים בחול המועד, האם יש מניעה לקחת סוכה המתקפלת ולבנותה רק לימי הטיול, או שיש ביטול קדושת סוכה כאשר מפרקים אותה בתוך ימי החג? והאם מותר להשתמש בסוכה המיועדת רק לכמה ימים ולא לכל החג?

תשובה:

אין כל מניעה בדבר זה, ואין בזה משום ביטול קדושתה. [אולם יש להזהר שלא להשתמש בחג הסוכות לחלקי הסוכה המפורקים לתשמיש בזוי, אלא אם כן התנו על כך בתחילת בניית הסוכה].

מקורות:

בשו"ע סי' תרסו מבואר דאין לפרק את הסוכה ביום הושענא רבא אחר סעודתו דילמא יצטרך לסוכה במשך היום, ומוכח דבלא טעם זה מותר לפרק סוכתו בחול המועד ואין בזה משום ביזוי מצוה. וכן הוכיח דבר זה בשו"ת ציץ אליעזר (חי"ג סי' סז) ע"ש שהאריך בדבר, ודחה דברי שו"ת שואל ומשיב מהדו"ד ח"ג סי' כ"ח

הצטרף לדיון

6 תגובות

  1. לעניות דעתי כוונת השואל הייתה, האם זה שיודע מראש שהסוכה לא תשאר בנויה 7 ימים דמי לבונה סוכה שאינה יכולה להחזיק מעמד מחמת עצמה 7 ימים דאז אפילו בימים שעומדת על תילה לא כשרה.

  2. אף במקרה כזה, כיון שהסיבה היא סיבה חיצונית, ולא במהות הסוכה, אין בכך בעיה, וכל המבואר בדין סוכה הראויה לז' ימים, מדובר שהסוכה עצמה רעועה ואינה ראויה להיות כך, ואין זה בגדר של דירת ארעי אפילו, אבל סוכה חזקה שיש סיבה חיצונית שצריך לפרק אותה מבואר בפוסקים שאין בזה כלל בעיה.

  3. תיקון המראי מקום הוא בציץ אליעזר חלק יג סימן סח
    אגב, מה לגבי מלאכה בחוה"מ כשהוא אינו מתכוון לבנות את הסוכה שוב באותו החג .

  4. כיון שאינו מעונין להשאיר את הסוכה אי שם בצפון הרחוק – מקום הטיול, ולהפסיד את כל הממון שהשקיע בה, נחשב פירוקה כדבר האבד המותר בחול המועד.
    כמו כן, אם מדובר בסוכה מתקפלת המיועדת לכך, אפשר שהקמתה ופירוקה הן חלק מהשימוש בה, ולא יחשב הדבר כמלאכה לענין דיני חול המועד.

  5. האם מותר לי לפרק סוכה שלנתי ואכלתי בה חג ראשון כדי לבנותה בטיול בצפון לכמה שעות ולחזור לבנות אותה בבית לאחר הטיול.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל