לתרומות לחץ כאן

קבע מזוזה בלא ברכה / טעם הפסקא באמצע הפס' בדברים ב' ח'

שבוע טוב
שתי שאלות

א.אדם קבע מזוזה חדשה לגמרי ולא ידע שצריך לברך מה צריך לעשות

ב.בפרשת דברים בפרק ב' פסוק ח' כתוב 'פסקא באמצע פסוק' לא ברור לי הכוונה

תודה מעומק לבי על עזרתכם שתזכו לראות את בית הבחירה .

תשובה:

א. יש להוריד את המזוזה ולקובעה שנית עם ברכה.

ב. הכוונה היא כך: בספר תורה ישנם פרשות "פתוחות" ופרשות "סתומות" דהיינו מקומות שיש רווח בתוך שורה בין פיסקה לפיסקה, וזה נקראה פרשה "סתומה", ויש פעמים שהקטע נגמר באמצע שורה והקטע הבא מתחיל בשורה לאחריה וזה נקרא פרשה פתוחה, פעמים בודדות ישנו הפסק באמצע פסוק שבו המשך הפסוק ממשיך בקטע חדש ובשורה חדשה וזה נקרא "פסקא באמצע פסוק, [ראה כאן הרחבה בנושא פרשות פתוחות וסתומות].

מקורות:

אין מברכים על מצוה אלא בעת עשייתה או כאשר המצוה היא מצוה מתמשכת (עי' רמב"ם ברכות פרק יא), ואשר על כן חובת הברכה חלה במזוזה כל הזמן, כיון שהמצוה מתמשכת, אולם אין עושים ברכה אלא כאשר יש "קשר" בין המצוה לברכה, אולם לעמוד ברחוב ולומר ברכה על מצוה שישנה בבית אי אפשר לעשות משום כך יש להוריד את המזוזה ולחזור ולברך שוב [אמנם לגבי ציצית ותפילין מצינו שדי ב"משמוש" הציצית והתפילין ראה שו"ע או"ח סי' ח סעיף י ובפוסקים שם, אולם נראה שרק בציצית ותפילין שהאדם לבוש בהם, אך במזוזה שקבועה בקיר איך יברך לקבוע מזוזה כאשר עומד ורואה ולא עושה פעולה].

הצטרף לדיון

תגובה 1

  1. שלום וברכה התשובה לא מובן דלפענ"ד התשובה או שיברך עכשיו כדעת הרבה פוסקים, או שלא יברך כלל כדעת הרבה פוסקים, אבל להסירו ולברך לא מצאתי שיטה כזו ואדרבה כמבואר להלן.
    הנה עיין אריכות הדברים בשו"ת באר משה חלק ג סימן קפב מביא שדעת הכתב סופר ותשובת ר"י אשכנזי ותשובת פני מבין דיכול לברך כל משך זמן המצוה.
    אבל מדברי הש"ך סימן רפט סקג משמע שאינו יכול לברך אח"כ וכן מביא בשם הגרעק"א בהבנת הש"ך וכן הוא בדברי מלכיאל ח"ד סי' ה.
    ולמעשה כתב דהמברך כל זמן משך המצוה לא הפסיד.
    ובתשובת מנחת שלמה ח"ב סימן צז אות כד כתב דרק רשאי להסיר המזוזה על מנת לבדוק אבל סתם להסיר ולהחזיר לא דחשיב כגורם ברכה שאינה צריכה או ברכה לבטלה.
    ועיין בספר קביעות מזוזה כהלכתה סימן יט באריכות להקיף כל הסוגיא.
    ובכל אופן לכו"ע לא מהני סתם להסיר בלי היסח הדעת.
    ועיין בחובת הדר פרק י"א סעי' ג' בהערה דנקט לדינא דעביד כמר עביד ודעביד כמר עביד
    ולמעשה לא משטמט כל הני פוסקים לומר להסיר ולהחזיר.
    ולא באנו רק לעורר ההלכה להגדיל תורה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל