לתרומות לחץ כאן

ערלה – חלק ב' – ט"ו באב

כפי שנאמר במשנה במסכת ראש השנה: א' בתשרי הוא ראש השנה לנטיעה. וכפי שמפרש רש"י: "לנטיעה – למניין שני ערלה, ואפילו נטעה באב, כלתה שנתה הראשונה לסוף אלול…"

מהי השרשה?

בכדי להבין את משמעות האמירה: "ואפילו נטעה באב", יש להקדים לבאר מהי נטיעה, מהי השרשה, ומתי נקלט הזרע או השתיל באדמה.עלינו לדעת כי שתיל או זרע שניטע באדמה, אינו נחשב מיידית כנטוע. לפי ההלכה, יחלפו 14 יום עד שהשתיל ישריש באדמה, ורק אז נחשב השתיל / הזרע, כנטוע וקלוט באדמה. רק מיום ההשרשה ניתן להתחיל למנות את שנות העץ.

מהי שנה?

נאמר בגמרא ונפסק בשולחן ערוך: כי שלושים ימים נחשבים כשנה – "מקצת שנה כשנה".

שבועיים להשרשה:

באם השתיל ניטע לפני ט"ו באב, יעברו שבועיים עד שהשתיל יושרש וייקלט באדמה, וכבר הגענו לל' אב בו ניתן להתחיל למנות את שנות הערלה.

שנה ראשונה [30 יום]:

מל' אב ועד כ"ט אלול, הרי לנו שלושים יום – שכאמור נחשבים על פי ההלכה כשנה שלימה, וכבר חלפה לה שנה ראשונה במניין שנות הערלה.

שנה שנייה:

בא' בתשרי מתחילה השנה השנייה למניין שנות הערלה, ועד א' בתשרי הבא כבר יעברו שנתיים.

שנה שלישית:

נותרה עוד שנה אחת לסיום שנות הערלה שתסתיים בא' תשרי הבא.

החיסכון:

יוצא אם כן שהנוטע עד ט"ו באב, מונה למעשה שנתיים ושלושים יום. ואילו המאחר ונוטע את העץ בט"ז באב, אזי ההשרשה תהיה בב' אלול, ועד א' תשרי ימלאו רק 29 יום. או אז מניין השנים יחל בא' תשרי, ועליו להמתין עד א' תשרי שאז ימלאו שלוש שנים מלאות. 

מתי לנטוע? ט"ו באב!

מעוניינים לנטוע עץ פרי? אין סבלנות להמתין שלוש שנות ערלה שלימות? מהרו, נותרו ימים ספורים עד ט"ו באב, בכדי להרוויח כאחד עשר חדשים. פספסתם את ט"ו באב? תאלצו למנות שלוש שנים שלימות.

ט"ו בשבט:

חשוב לציין כי בא' תשרי של השנה הרביעית, הפירות עדיין אסורים, ומותרים רק הפירות שחנטו לאחר ט"ו בשבט.להרחבה ראה כאן

כמו"כ בשנה הרביעית הפירות הינם 'נטע רבעי'.

לתגובות והערות, ולהזמנת הרצאות בליווי מצגת מרהיבה: 052/6016266 [email protected]

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *