לתרומות לחץ כאן

צום ט' באב לאחר ניתוח קיצור קיבה

אדם שעבר ניתוח שרוול קיבה שבעה חודשיים לפני תשעה באב. ודבר זה מצריך אותו לאכול מנות קטנות בכל שעתיים-שלוש. והפסקות ארוכות בין הארוחות מקשות מאד וגורמות לכאבי בטן, מיגרנות ובחילות נוראיות. האם צריך לצום, או שיכול לאכול כדי לא להגיע למצב שדל סבל וכאבים?

תשובה:

על פי הרפואה אין מניעה לצום לאחר זמן כה רב מעשית הניתוח, ורבים צמים ואין להם כל תופעות לוואי חריגות במיוחד. משום כך, צריך לצום, כאשר יש התפתחות של מיגרנה וכד', אפשר לקחת כדורי הרגעה, [במקרה שאי אפשר לבלוע בלא מים, אפשר לפורר אותם במים ולבלוע עם המים].

מקורות:

שו"ע סי' תקנד ס"ה שרק חולה במקרים מסוימים אינו צריך לצום, ומאחר ואין התופעות דלעיל מגדירות את האדם כחולה, חייבים לצום, אולם במקרה של כאבי ראש חזקים מותר לקחת כדורי הרגעה, כיון שזה שלא כדרך אכילה פחות מכשיעור ואפשר לסמוך על דעת הפוסקים שמותר לעשות כן בצום ט' באב שהוא מדרבנן.

הצטרף לדיון

9 תגובות

  1. שלום וברכה,

    אני חודש וחצי לאחר ניתוח שרווול קיבה, כמובן שעדיין לא חזרתי לתזונה מלאה ועדיין נדרש לצרוך כמויות מזון ושתייה קטנות . הייתי שמח לדעת מה עמדת ההלכה לגבי יום כיפור ? האם אני חייב בצום או לא?

  2. שימו לב שלפי הוראת תזונאית בריאטרית ורופא מנתח אסור לצום בגלל שזה עושה נזק לשרוול. וישנם גם גורמים נוספים שכלולים בזה כגון נפילות סוכר דחופות, לחץ דם נמוך, חולשה וסחרחורות שמופיעות אחרי הניתוח אם לא אוכלים בזמן . לכן להגיד באופן גורף שחובה לצום זה ממש חסר אחריות. יש להתחשב בגורמים ובמה שהצוות הרפואי אומר ולא לתת תשובה גורפת כזו שעלולה לפגוע במנותח

  3. כל הכבוד שציינתם שההוראה הגיעה מבית החולים שערי צדק
    חובה לדעת בכל זאת,
    אחד המומחים הגדולים בתחום אם לא "ה"מומחה, הוא ד"ר נחום ביגליבטר – מנהל המחלקה בהדסה הר הצופים, והוא גורס שאסור לצום באופן גורף בשנה הראשונה, אלא לשתות לשיעורים. ובמידה והמנותח סוכרתי יש לו לאכול לשיעורים, ולא לקחת את הכדורים נגד סוכרת.
    חשוב שמידע הזה יעבור לציבור, ובספק פיקוח נפש כמו גם במחלוקת בין רופאים יש לזה כללים ברורים בהלכה.

  4. אני כמעט 4 חודשים לאחר ניתוח שרוול. הייתי שלשום בצום גדליה (כשאני בצום), בביקורת בבית החולים שערי צדק אצל אחד מהרופאים המנתחים, והוא אמר לי להפתעתי (לא נאמר לי לפני כן שאסור לצום) שאסור לי לצום ביום כיפור ומיד בצאתי מחדרו לשתות מים. וכבר צמתי בצום יז' בתמוז ובתשעה באב ללא ידיעה שאסור. הרופא עצמו הוא רופא דתי חרדי (דק' וייס) ואמר לי שרק בכיפור בשנה הבאה אוכל לצום, והורה לי לשתות מים מיד מהבוקר לפי כללי ההלכה למי ששותה בכיפור, ולגבי אוכל, מאחרי הצהריים לפי ההרגשה האישית. הסיבה הוא אמר שהכליות עלולות לקרוס ושכבר היו מיקרים כאלו.

  5. שלום וברכה,
    אני כמעט 5 חודשים אחרי ניתוח בריאטרי והאמת שעד עכשיו לא ידעתי כלל שאסור לצום. מחוסר ידע צמתי כרגיל בתשעה באב וגם בצום גדליה האחרון.
    אשמח לדעת מה אתם יודעים על צום בשנה הראשונה, עכשיו לקראת יום כיפור אני מאוד חוששת. כיצד נכון לפעולה?
    תודה רבה

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל