לתרומות לחץ כאן

הנאה מחדשות הנמסרות על ידי נכרי בשבת

לשתי משפחות בלונדון הגרות רחוק זו מזו יש עובדות לא יהודיות המטפלות בילדי המשפחה. בשבתות  היו המטפלות משוחחות זו עם זו  וסוקרות את החדשות המשפחתיות והאחרות. מאוחר יותר ליד שולחן השבת כל אחת הייתה מדווחת על החדשות ששמעה מחברתה.  מכיוון שבעלי הבית שומרי המצוות באדיקות מעולם לא מחו בפניהן, הן המשיכו כך מדי שבת  וחוזר חלילה. האם זה מותר על פי ההלכה?

תשובה:

לא הבנתי בדיוק את שאלתו. ואם הבנתי נכון, כוונת השאלה היא האם מותר ליהודים להתעדכן בחדשות שנכרים שמעו מחבריהם, או אפילו שהאזינו להם בשבת דרך כלי התקשורת הנכרים. והתשובה היא שאין בכך בעיה מצד ההלכה.

כאשר הנכרי התעדכן בחדשות בשבת, לצרכי עצמו, (ולא כשהיהודי שלחו לשמוע חדשות ולעדכנו) , אפילו דרך רדיו וכדומה, מותר לו לעדכן יהודים בשבת בחדשות אלו.

[והאמת היא כי שגם כאשר יהודי מחלל שבת התעדכן בחדשות בשבת , אין בכך איסור 'מעשה שבת' ומותר ליהודי אחר לשמוע דרכו מה נאמר בחדשות. וכמו כן מותר לנו להנות מידיעות שנאספו בשבת על ידי מחלל שבת, כיון שאין איסור של 'מעשה שבת' בגופו של יהודי מחלל שבת, ואם יהודי אסף נתונים כל שהם בשבת, אין איסור של 'מעשה שבת' בזה אם נשמע מפיו מה אסף וידע. כך הורה הגרי"ש אלישיב שליט"א, וראה בזה בספר אורחות שבת פרק כ"ה הערה ק"ל].

ולכן אם הנכריות משוחחות זו עם זו ונהנות בעצמן מהחדשות, ואח"כ מספרות אותן ליהודים, אין בכך איסור.

וכמובן שצריך שבשולחן שבת ידברו עניני קדושה, דברי תורה וזמירות שבת, ולא יפטפטו עם נוכריות, אשר קרבתן אסורה. אך זהו כבר נושא אחר, כמובן.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל