לתרומות לחץ כאן

כלאים באילנות: חלק ב' – אפרשזיף ואפרסמון

"אֶת חֻוקּותַי תִּשְׁמורוּ. בהֶמְתְּךָ לא תַרְבִּיעַ כִּלְאַיִם, שָדְךָ לא תִזְרַע כִּלְאָיִם, ובֶגֶד כִּלְאַיִם שַׁעַטְנֵז לא יַעֲלֶה עָלֶיךָ": [ויקרא יט,יט.]

"אין מברכין בורא עצי בשמים אלא על אפרסמון של בית רבי ועל אפרסמון של בית קיסר" [תלמוד מסכת ברכות מג א]

נקטרינה = אפרסק מגולח:

הנקטרינה משתייכת לקבוצת זנים של אפרסקים, והינה בעלת עור חלק. יש הטועים ליחס אותה לתוצאה של הכלאה בין אפרסק ושזיף, אך למעשה הנקטרינה היא זן של אפרסק. אלא שבניגוד לאפרסק השעיר, הנקטרינה חלקה ונעדרת פלומה, עד כי במדינות מסוימות מכנים את הנקטרינה בשם "אפרסק מגולח", "או אפרסק בעור שזיף" עקב דמיונה לעור החלק של השזיף, ובישראל יש המכנים אותה בשם "אפרשזיף". אך למעשה אין היא תוצאה של הכלאה של אפרסק ושזיף. היקף ענף האפרסק והנקטרינה בישראל הוא כ- 3500 דונם עם יצור שנתי של כ- 80,000 טון. מטעי האפרסק והנקטרינה פרושים לכל אורכה של הארץ ונקטפים במשך 7 חודשים.

אפרסמון:

גם את האפרסמון יש המייחסים בטעות לתוצאה של הכלאה ביו אפרסק לפרי אחר, שכן שמו 'אפרס-מון' מזכיר גם הוא את האפרסק. סיבה נוספת לטעות זו הינה אולי בשל העובדה שגידולו ושיווקו המסחרי בישראל החל אך לפני מספר עשורים, ויש הסוברים בטעות שהינו הכלאה חדשה. אך למעשה האפרסמון מוצאו בדרום מזרח סין ויפן, ואינו כלאיים,

מקור השם:

בגמרא מובא "אין מברכין בורא עצי בשמים אלא על אפרסמון של בית רבי ועל אפרסמון של בית קיסר" ובמסכת סנהדרין נאמר על אנשי סדום: "שהיו נותנים עיניהם בבעלי ממון ומפקידים אצלו אפרסמון ומניחים אותו בבית גנזיהם לערב באים ומריחין אותו…" אך אפרסמון זה שבגמרא אינו האפרסמון עץ הפרי, אלא שהדמיון בשמות הוא שהביא לקריאת עץ הפרי בשם אפרסמון.

הרכבה:

כאמור במאמרינו הקודם, בכדי להשביח את הפרי ולהרבות את יבולו, נחוצה הרכבה של ייחור רוכב מזן אחד על כנת עץ הבסיס. איסור כלאיים הינו רק בהרכבת מין אחד על מין שונה, כגון הרכבת חבוש על אגס שהם מינים שונים ואסור להרכיבם משום איסור כלאיים. אך הרכבה של מין על מינו, מותרת. כגון הרכבת תפוח מזן סמיט על תפוח מזן חרמון, מותרת.

הרכבת נקטרינה:

ואכן בדרך כלל רוב העצים מורכבים מין על מינו. גם האפרשזיף והאפרסמון מורכבים במינם. בשוק הישראלי קיימים כ – 10 זני נקטרינה. הכנה עלולה להיות מורכבת מנקטרינה מזן Royal Queen"" לדוגמא, והרוכב אף הוא של נקטרינה אלא מזן "Arctic Pride"  זני אפרסקים ונקטרינות מתחדשים בעולם בקצב מסחרר ונותנים אפשרות להקדים את עונת הקטיף על ידי זנים מוקדמים, או האפלת העונה על ידי זנים מאוחרים. כמו כן ניתן לכוון באמצעות ההרכבה, את צבע הפרי, מידת חמיצותו, חיי מדף, האם הגלעין צמוד פרי וכדומה.

הרכבת אפרסמון:

גם לאפרסמון זנים רבים בעלי תכונות שונות. לדוגמא באיטליה מצוי אפרסמון אשר אינו מבשיל על העץ. יש לקוטפו, ולהניחו עד שיתרכך כל כך עד שניתן לאוכלו באמצעות כפית בלבד. אולם בישראל מצויים זנים המבשילים על העץ וניתן לאוכלם מייד עם הקטיף. ניתן לדוגמא להרכיב אפרסמון מזן 'טריומף' על כנת אפרסמון מזן 'וירג'יניה', וכדומה. כאמור הרכבה זו מותרת שכן הינה מין במינו.

הצטרף לדיון

3 תגובות

  1. אין דבר כזה הרכבה של תמר ועגבניה, מהסיבה הפשוטה בשביל להרכיב שני מינים הם חיבים להיות בני אותה משפחה כמו למשל חבושים ואגסים (הובא במאמר) ובינהם יש קורבה גנטית שנותנת את האפשרות להרכבה.
    אני ממליץ בחום למי שרוצה להחכים בנושא זה על הספרו של הרב משה סרור – פרי הארץ (052-7603864)

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *