לתרומות לחץ כאן

הקדמה

[permalink post="16511"]אינדקס[/permalink]

[permalink post="16236"]פרק א[/permalink]

מאמר מאת הגרש"ד פינקוס זצוק"ל

(נאמר בחודש האחרון לחייו)

"להסיר מכשול"

הגאון רבי שמשון פינקוס זצ"ל היה איש האשכולות, מלבד פעליו הגדולים בהפצת תורה יראה ודעת בכל העולם כולו, היה הרב היחידי שהיה בודק שעטנז מוסמך. לפני שנים רבות נמצא שעטנז בספה שבביתו, ועל כן החליט ללמוד בדיקת שעטנז ולזכות את הרבים במצוה זו. והיה הרוח החיה שנים רבות, בכינוסי ועד הרבנים לעניני שעטנז.

בכנס הרבנים שנערך בכ"ה בשבט תשס"א (מספר שבועות לפני פטירתו) ע"י בית הדין הארצי לעניני שעטנז, נשא הגר"ש פינקוס זצ"ל דברים שעשו רושם רב על גדולי הרבנים. דבריו אלו הם כצוואה לפעול להסרת מכשול השעטנז.

והננו מביאים בזה את תמצית דבריו:

למי שאינו מכיר את נושא בדיקת השעטנז נראה כי אין דבר פשוט יותר מאשר לקחת כמה אברכים וללמדם בדיקת שעטנז, ובזה תבוא בעיית השעטנז לידי פתרון. אבל הדברים אינם פשוטים כלל. עליכם לדעת כי מקצוע בדיקת שעטנז אינו מקצוע רווחי, ובכל מלאכה אחרת של קודש, כגון סופר, מגיה סת"ם או מלמד, הוא ירויח הרבה יותר מאשר כבודק שעטנז. העבודה קשה והתמורה הממונית לכך היא מעטה.  כדי להיות בודק שעטנז צריך להחליט שעובדים לשם שמים!

ישנם בודקי שעטנז שפרשו מהעבודה, בגלל שלא יכלו לפרנס את עצמם מעבודה זו. אין פתרון מלא לבעיה זו, וניתן להקל על כך ע"י סיוע ציבורי למעבדות ולבודקי השעטנז. בדיקת שעטנז הינה עבודה הדורשת ריכוז ומאמץ רב וכדי לבדוק בגד כהלכה נדרש זמן רב, ובודק שעושה מלאכתו נאמנה אינו מקבל הרבה עבור שעת עבודה. בחורף יש יותר עבודה, כי מוסרים לבדיקה מעילים חליפות ושאר בגדי חורף וצמר שבהם יש יותר חששות להמצאות שעטנז, ובקיץ אין עבודה במשך חדשים. אני עצמי למדתי בדיקת שעטנז במעבדה בירושלים, ואח"כ המשכתי להשתלם במעבדה בבני ברק.

כדי להבין את הנושא, צריך לדעת את היסוד, של בדיקת השעטנז והמעבדות בעולם.

בארה"ב לפני עשרות שנים, התעורר יהודי יקר, והתחיל לעורר את הציבור על כך. הוא התחיל לבדוק את המפעלים שמייצרים חליפות גברים ועמד על סדרי הייצור שלהם. ועל ידי כך יכל לבדוק את החליפות מהפירמות הגדולות בזמן קצר, כי סמך על חזקות והיה צריך רק לוודא שלא חל שינוי בסדרי הייצור. זה נתן פתרון חלקי לחליפות ומעילי גברים. אבל בשאר הבגדים ובפרט בבגדי נשים שאינם מיוצרים בצורה זו, והם משתנים בכל עונה, לא ניתן היה לבדוק בצורה זו.

צורת בדיקה זו אינה מתאימה כלל לארץ ישראל שבה מיוצר הכל בכמויות קטנות ומשתנה מזמן לזמן ובפרט שהביגוד מיובא מארצות רבות ומפעלים רבים ומשתנה מיום ליום ואין שום יצור קבוע ולא שייך לסמוך על שום חזקה. דברים אלו נתבררו לי היטב במשך השנים שלמדתי ועסקתי בבדיקת שעטנז. יש המכנים עצמם בודקי שעטנז, שהתחילו מעצמם לבדוק מבלי כל הכשרה מוקדמת ומבלי נסיון כל שהוא.

לפני 18 שנה פתח מישהו מעבדה לבדיקת שעטנז, שלחתי לו בגדים שיש בהם שעטנז כדי לבדוק את מידת מיומנותו, והתברר שנכשל בכולם. למרבה האירוניה ניתן לומר – שאני לימדתי אותו, הראיתי לו היכן טעה ובמה לא הבחין. לאחר שמצאתי אחריו פעמיים נוספות, קבלתי הבטחה שאם ימצא אחריו שעטנז פעם נוספת הוא יפוטר מיד.

האם מצאתי פעם אחת? פעמיים מצאתי, והוא ממשיך עדיין לבדוק שעטנז. פושע!

יש כמה המצהירים על עצמם כבודקי שעטנז שלמדו בשיטה אמריקאית, וכפי שכבר הסברתי שיטה זו אינה מתאימה למציאות בארץ ישראל, והם מכשילים את הרבים בשעטנז.

האם ניתן לעשות משהו בנידון?

אם ימצא רב שיקח על עצמו את הנושא, הוא יצליח בעז"ה במשך תקופה מסויימת ליידע את כל הרבנים וגדולי ישראל לחומרת הענין והכשלת הרבים. ולמנוע את המכשול של בדיקת שעטנז ע"י אנשים בלתי מוסמכים מקרבנו.

נאמר ע"י הרב פנקוס זצוק"ל, בכנס הרבנים של

"בית הדין לעניני שעטנז" שנערך בכ"ה בשבט תשס"א

[permalink post="16511"]אינדקס[/permalink]

[permalink post="16236"]פרק א[/permalink]

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *