תמונת אדם, ותפלה בקברי צדיקים

רבני בית ההוראה
י"ח סיון ה'תשע"א

בס”ד

שלום,
איסור ע”ז הינו אחד האיסורים החמורים יותר.
יש האומרים שבפסוק “לא תעשה לך פסל ומסכה” הכוונה היא אף לפסל ומסכה שמטרתם נוי בלבד (ולא ע”ז).
רציתי לשאול, האין בתליית תמונות צדיקים בבית מעין עבירה על איסור “לא תעשה לך תמונה”?
ומה לגבי תפילה על קברי צדיקים? למראית עין זה נראה כמו ע”ז.
כנ”ל גם תפילה בכותל (עלול להיתפס כמראית עין של תפילה לקיר אבנים דומם).

תודה מראש על התשובה!

תשובה

בענין תמונה של אדם, נחלקו הראשונים אם יש איסור לאדם להצטלם או לא. ולענין הלכה פסק השו”ע ביו”ד [קמא] שאין איסור ע”ז בתמונה של אדם. וכן מנהג העולם, ואפילו החרדים לדבר ה’ מקילים בזה. אמנם יש שהחמירו ונהגו שלא להצטלם [ועיין בשו”ת יחווה דעת ח”ג סי’ ס”ג שהאריך בזה].

ובענין תפלה בקברי צדיקים, צריך לדעת שכאשר מתפללים שם אין מתפללים לצדיק, אלא מתפללים לה’ שבזכות הצדיק ישמע את התפלה שלו וירחם עליו. וכמו שכתב המשנה ברורה [תקפא,כז].

2 תגובות

    מאיר:

    אצל חסידים מקובל שמבקשים מהצדיק שזכותו וכוחו גדול שיבקש עבורינו

    וכמובן לא מבקשים מהצדיק שיעזור רק שיעורר רחמים אצל הקב”ה

    וברור שאינו כמתפלל לאבנים כי אנו מאמינים שנשמתו מרחפת על קברו ובפרט ביאר צייט

    יעל:

    בס”ד

    אך מה לגבי עניין מראית עין?

    ועוד שאלה,
    בפרשת חוקת, משה מכין את הנחושתן על מנת לרפא את בני ישראל מהנחשים. אמנם הכנת הנחושתן היתה בהוראת ה’ אך זה הינו סוג של פסל במובן מסויים.
    האם יש איזה פירוש\מדרש או מקורות במשנה\גמרא שמתייחסים לנושא הנ”ל?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *