פיטורי עובד בניגוד לחוזה עבודה לשנתיים

רבני בית ההוראה
י' סיון ה'תשע"א

שלום וברכה.
אני חתמתי על חוזה עבודה עם מעביד, מיד לאחר חג הפורים תשע”א.
החוזה שחתמנו הוא לקוני מאד, וכתוב בו רק שהשכר החודשי יעמוד על 10,000 ש”ח, ושאני יקבל רכב על חשבון העבודה, ושאני מחוייב לעבוד 9 שעות ביום, ושההסכם תקף ל-24 חודש לפחות, עם אופציה להמשך (אני מצטט את לשון ההסכם בדיוק).
לאחר עבודה של 3 שבועות, ניגש אלי בעה”ב, ואומר לי שאני מפוטר, ללא שום סיבה, פשוט כי “אני מידי יקר לו, וזה לא שווה לו להחזיק אותי…”.
זה היה ממש בערב פסח, ולא יכלתי לחפש עבודה אחרת בתקופה הזו.
בדקתי בעצמי את החוק לגבי הודעה מוקדמת בפיטורין, והתברר לי, שאם הייתי רק בחודש הראשון לעבודתי, יש חובת הודעה מראש על פיטורין, יום אחד קודם בלבד, ואם הוא לא הודיע לי כאמור, הוא צריך לשלם לי על יום נוסף.
כמובן, שגם פיצויים איני זכאי לקבל על תקופת עבודה כזו, לפי דעתי.
השאלה שלי, אם אני אתבע אותו לדי”ת, יש לי מה לתבוע, ואולי בדי”ת יש חובת הודעה מוקדמת יותר מראש?
ומה התוקף של הסכם כזה שחותמים ל-24 חודש? וכי אין לזה שום משמעות, והוא יכול לפטר אותי מתי שהוא רוצה?
אשמח אם תוכלו לעזור לי בענייני, ולכוון אותי עפ”י היושר והצדק.
בתודה מראש.

תשובה:

שלום רב,

ראשית: מבין דבריך משתמע קצת שהנך מסופק אם לתבוע בבית דין רבני או בבית הדין לעבודה. יהודי חייב לתבוע בבית דין שדן על פי דין תורה בלבד, יהיו התוצאות אשר יהיו.

לעצם השאלה, כדי לענות תשובה יותר ברורה יש לראות את ההסכם. בעיקרון על פי דין תורה מעביד אינו יכול לפטר את העובד אם יש משמעות בהסכם שהוא מעסיק אותו לתקופה מסוימת.

מקורות:

לעניין תביעה בבית הדין לעבודה עיין כאן. לעניין פיטורי עובד באמצע הזמן עיין עלון המשפט גליון 31 וגליון 32.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים