הצעת התורה לאומות העולם

הרב שמואל ברוך גנוט
ד' סיון ה'תשע"א

חז”ל הק’ מספרים לנו (בע”ז ב’ ב’ ובשאר דוכתין) שהקב”ה חיזר על כל האומות והציע להם את התורה. שאלו הגויים “מה כתיב בה” והוא השיב שכתוב בה “לא תגזול”, “לא תרצח” ו”לא תנאף”, והגויים סירבו לקבל את התורה. וצע”ג, שהרי מצוות אלו הם חלק מז’ מצוות בני נח, שהגויים מחויבים בהם בלאו  הכי, ועי’ משאת המלך מה שתירץ בזה.

ונרלענ”ד דאה”נ, ואכן הגויים מחויבים היו במצוות אלו בלאו הכי, רק הקב”ה רצה שיאמרו לו שלא חפצים הם גם בז’ המצוות שלהם. דהנה בב”ק ל”ח א’ נאמר שכיון שהגוים לא קיימו את ז’ מצוות, לכן גוי שמקיים את התורה נחשב ל”כמי שאינו מצווה ועושה”. והנה אם הקב”ה היה מציע להם מצוה מתרי”ג המצוות ולא מז’ מצוות בני נח, הגויים לא היו מפסידים מאומה, שהרי עד עכשיו היו להם רק ז’ מצוות כדין המצווים ועושים, וגם כעת, אחר קבלת התורה, נשארו להם את אותם המצוות כמו שמצווים ועושים.אך כשהקב”ה הציע להם שוב את ז’ המצוות סירבו לקבלם והודיעו בצורה רישמית שאינם רוצים לקיימם,אזי גם כשיקיימו את ז’ המצוות, יקבלו את שכרם רק כמי שאינו מצווה ועושה, ונמצא שהצעת איסורים אלו גרמה להם להפסד שכר ולכן הציע הקב”ה דוקא מצוות אלו.

ועוד נראה שהקב”ה לא רצה באמת ליתן להגויים את התורה, והיתה זאת רק הצעה בעלמא כדי שיסרבו, ולכן הציג בפניהם דוקא את האיסורים הקשים עליהם לישום. ויש לזה הרבה ראיות לענ”ד, שהרי התורה ניתנה לישראל כבר קודם בריאת העולם.ובע”ז ג’ א’ באו הגויים בטענה להקב”ה מדוע נתן את התורה לישראל ולא להם, דלישראל כפה הר כגיגית ולא להגויים, כיון שרצה שישראל יקבלוה בדווקא. וכן מצינו במדרש פרשת פנחס שהגויים ביקשו לקבל את התורה ואמר להם הקב”ה “הראו ספרי יחוסין שלכם”. והיינו שההצעה בזמן קבלת התורה היתה הצעה בצורה הקוראת לסרב להצעה, ולכן הקשה עליהם באיסורים הקשים על כל אומה ואומה.

וז”פ “אשר בחר בנו מכל העמים ונתן לנו את תורתו”, דאל”כ הרי לא הקב”ה בחר בנו, אלא אנחנו היינו העם היחיד שהסכים לקבל את התורה. אלא כמשנ”ת בס”ד. ואמנם אפ”ל ד’אשר בחר בנו מכל העמים’ היינו שבחר באבותינו עוד טרם מתן תורה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *