לתרומות לחץ כאן

דמי תיווך על דירה שלא עמדה אז למכירה

ברצוני לשאול שאלה את הרב

ראובן רצה לקנות דירה לבתו הכלה, וחיפש דירה בשותפות [דהיינו טאבו משותף, דירה גדולה שמחלקים אותה לשנים או שכבר מחולקת וקונים אותה שני קונים]
חיפש בעיתון וראה מודעה של תיווך על דירה ברח' ?? 3 חדרים ב750,000 ש"ח עם אפשרות לקחת משכנתא. ראובן התקשר לתיווך והנ"ל אמר נא לבוא לחתום ואחר כך נדבר, ראובן הלך וחתם על מסמך ריק ושאל את המתווך על מה אני חותם [היה שם מלא מלא שורות] והוא ענה: "הנך חותם שתשלם 2% מערך הקניה, והציע לו דירה הנ"ל, 3 חדרים ב-750,000 ש"ח כמו שפורסם בעיתון.
ראובן התנגד לשלם סכום כזה גבוה עבור תיווך, והמתווך אמר לו שאם הנך קונה נכס זה לא אוריד מה2% אבל אם תקנה נכס אחר, לא דירה זו, רק דירה אחרת יותר גדולה, אזי יש על מה לדבר. וראובן כתב על המסמך ליד המילים 2% סימן שאלה גדול.

הדירה הנ"ל היא דופלקס מחולקת לשני דירות קומה 3 וקומה 4.
קומה 3 היתה מכורה לשמעון, וקומה 4 הוצעה למכירה ב-750,000 ש"ח, כלומר, המתווך חיפש קונה אך ורק לדירה בקומה 4 בלבד!!! ועל הדירה הזו ראובן חתם לו.
בשלב הזה ראובן כבר לא שמר קשר עם המתווך, רק עם המוכר של הדירה כולה, והתברר לראובן ע"י המוכר [שנקרא לו לוי], שהדירה אמנם היתה מכורה וגם כבר כתבו זכרון דברים, אבל על תנאי שאם לא ימצא שמעון שותף לדירה העליונה אזי כל העיסקה מבוטלת בלי קנסות.
והמוכר לוי הראה לראובן את הזכרון דברים, שהיה בינו לשמעון.
עברו כמה שבועות, וראובן חיפש שותף אחר על הדירה התחתונה ולא מצא, וע"כ לא התקדם כלום, ואז הגיע שותף שלא הגיע ע"י ראובן רק שמע שראובן מחפש שותף וניגש לראובן ושאל אותו אם מחפש שותף, והסכים לשותפות וקנה את הדירה התחתונה, אבל היות והיה לו סיבות אישיות מסוימות הוא ביקש שכל הרישום יהיה רשום על שם ראובן. ואף את המשכנתא לדירה יוציא ראובן על שמו בלבד. [לחסוך כל מיני הוצאות, גם בהוצאת במשכנתא וכו'].
בנקודה זו התקשר המתווך לראובן ודרש שכר תיווך על כל הנכס ולא רק על הדירה העליונה, כמו שהוצע לראובן על ידו.
טוען ראובן: הצעת לי רק את הדירה העליונה, דירת 3 חדרים, ולא הדירה התחתונה. וגם הדירה התחתונה לא קניתי רק שותף קנה אותה. ולא השותף שהמתווך הביא אלא שותף אחר שלא קשור אליו.
טען המתווך: שאני הצעתי לך את כל הדירה ולא רק הדירה העליונה.
טוען ראובן: בשעה שהצעת לי את הדירה העליונה, הדירה התחתונה כבר היתה מכורה לשמעון, וע"כ לא היה באפשרותך להציע לי את הדירה התחתונה כלל וכלל.
בידי ראובן: ישנם הוכחות שהמתווך הציע לו רק דירה עליונה ולא כל הנכס. וגם בידיו את זכרון הדברים שבין המוכר לוי לקונה הראשון שמעון ששם כתוב שהדירה התחתונה היתה כבר מכורה ולא היה שייך להציע לעוד אדם.

ראובן מוכן לשלם עבור התיווך של הדירה העליונה, והמתווך דורש את כל דמי התיווך של כל הנכס שזה יותר מכפול ממה שראובן מוכן לשלם.
עם מי ההלכה.

תשובה:

שלום רב,

לפי העובדות שאתה מציין בשאלה ראובן אינו חייב לשלם דמי תיווך על הדירה התחתונה וגם לא השותף השני שקנה אותה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל