אזכרה בשנה מעוברת

רבני בית ההוראה
כ' אייר ה'תשע"א

אבי נפטר בכ”ד סיוון, כך שהאזכרה של 12 חודש נערכת ביום חמישי הקרוב.
מתי אנחנו צריכים לצום? מיום רביעי בערב עד לחמישי בערב (תחילת האזכרה?) או מיום חמישי בערב (באזכרה ) ועד שישי לפני כניסת שבת?
שאלה שניה:
הוסבר לי שביום הפטירה הנשמה יורדת לעולם… האם ב-12 חודש(של שנה מעוברת) הנשמה יורדת ביום זה לעולם? ומה לגבי העניין שיום הפטירה יוצא ביום שבת? הנשמה תרד לעולם בשבת? תחכה על הקבר בשבת? מותר לנו ללכת לשם בשבת?

המון המון תודה…
השאלות נכתבות מכאב וגעגוע…
טלי

תשובה:

א. המנהג לצום הוא רק ביום ולא בלילה.

ב. נחלקו הפוסקים אם יש לצום בסיום החודש ה-12 [דהיינו בכ”ד אייר] או בסיום החודש ה-13 [והיינו בחודש סיון], והוראת הפוסקים שהעיקר לצום בסיום חודש ה-12, ומי שבכוחו יצום גם בסיום חודש ה-13.

ג. כאשר יום השנה חל בשבת [ובנדון דידן כד באייר חל ביום שבת], יש נהגו לצום ביום ראשון ויש שנהגו לצום ביום חמישי [מעלות השחת עד צאת הכוכבים] וכדעת האריז”ל, ומנהג האשכנזים שאין צמים במקרה כזה בכלל.

ג. צריך לקבל על עצמו את הצום ביום שלפני יום השנה, ויש להתנות שמנהגו שרוצה לצום יהיה “בלי נדר”.

ד. המנהג לערוך אזכרה גם ביום סיום 12 חודש וגם ביום השנה לפטירה.

ה. ביום הפטירה הנשמה עולה בשמים, ויש נחת רוח גם לנפטר ולכן יש ללכת על קברו ביום זה, אולם כאשר יום השנה או סיום היב חודש חל בשבת, נהגו לעלות על קברו ביום שישי, אולם ביום שבת אין לעלות על הקבר.

הנחת רוח לאביכם היא הוספה בלימוד תורה ובקיום המצוות, תהי נפשו צרורה בצרור החיים.

מקורות:

ראה בארוכה ילקוט יוסף (אבילות סי’ מ).

2 תגובות

    לאה:

    שלום רב
    אימי ז”ל נפטרה בג’ אדר – בשנה רגילה.
    בשנה מעוברה – האם האזכרה היא באדר א’ או באדר ב’?
    (זאת איננה השנה הראשונה)

    תודה

    רבני בית ההוראה:

    אזכרה וסעודה למנהג הספרדים עורכים גם באדר א’ וגם באדר ב’
    האשכנזים שנהגו רק באזכרה ולימוד משניות עורכים באדר ב’.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *