לתרומות לחץ כאן

מוך דחוק במקום הפסק טהרה

בוקר טוב ושבוע טוב לכבוד הרב.

אתמול ביצעתי בדיקת הפסק טהרה, לאחר כמעט שלושה שבועות של דימום עקב הפסקת הריון. הבדיקה לא יצאה נקייה, בדקתי שלוש פעמים. והיות ולא ידעתי אם עלי להמשיך או לא ביצעתי בכל זאת מוך דחוק. המוך יצא נקי לגמרי. שאלתי היא: האם הבדיקה נחשבת תקיה ועלי להתחיל לספור נקיים, (הבוקר ביצעתי בדיקה ליתר ביטחון) או שעלי לעשות הפסק טהרה שוב היום, עד שהבדיקה תצא נקייה. אודה לך מאוד על תשובתך המהירה, כדי שאם אצטרך בדיקת הפסק טהרה נוספת אוכל לבצעה עוד היום לפני השקיעה.

תודה רבה על עזרתכם הנפלאה, בברכת שבוע מבורך ומוצלח ויישר כוח!!

תשובה:

בדיקת הפסק טהרה צריכים לעשות את הבדיקה בסיבוב העד בכל הפרוזדור ולבדוק בין קפלי המקום וכו' [וזה נקרא בדיקת "חורים וסדקים"] בדרך כלל סיבוב האצבע בתוך הפרוזדור כשעל גביה יש עד בדיקה ודחיקת האצבע בסיבוב בכל הפרוזדור די בכך כיון שבזה נפתחים הקפלים והעד נוגע בדרך כלל בכל אורך הפרוזדור ופינותיו.

בדיקת מוך דחוק לעומת זאת, רגילים להכניס בלא דחיקה ואם כן אין בזה בדיקת "חורים וסדקים" ואינה מועילה כהפסק טהרה, משום כך רבים נהגו לעשות את בדיקת המוך דחוק באופן כזה שקודם מסובבים את העד בתוך הנרתיק ולאחר מכן משאירים אותו עד לאחר צאת הכוכבים שכן במקרה כזה מועילה בדיקת המוך אף להפסק טהרה [במידה וההפסק יפסל].

משום כך: אם אכן נעשתה בדיקה ממש בזמן הכנסת המוך, הרי שבדיקה זו עולה לבדיקת הפסק טהרה, והבדיקה שלמחרת הינה בדיקת יום א' לנקיים, אולם אם לא נעשתה בדיקה בזמן הכנסת המוך, הרי שיש לערוך שוב בדיקת הפסק טהרה למחרת, ולהתחיל ביום השלישי את ספירת ז' נקיים.

מקורות:

שו"ע יו"ד סי' קצו סעיף ו.

הצטרף לדיון

6 תגובות

  1. מחילה!

    דעת הרב עובדיה בהליכות עולם פרשת צו ה"י כותב "בדיקת המוך דחוק היא מועילה גם במקום בדיקת חו"ס" עמ' פ ועמ' פב בהערה בשם הרב משאש ע"ה.

  2. היי ויקטור,

    מה לעשות שרובם ככולם של הפוסקים, מכל גווני הקשת, חולקים על מרן הרב עובדיה זצוקללה"ה, ופוסלים מוך מלהיות הפסק, משום שלדעת רוב הראשונים, וכך הכריע מרן בשו"ע שבבדיקת הפסק ובדיקת יום ראשון או שביעי, חובה שתהיה הבדיקה בחו"ס [אא"כ אי אפשר לה, ואכמ"ל בזה]. ומכיון שכך רבני בית ההוראה דכאן לא הביאו את דעתו, היות שהוא [כמעט] דעת יחיד בנושא. ולדעת רוב הראשונים, אפילו בדיעבד מוך לא יכול להחשב כהפסק בגלל החיסרון שאין בו חו"ס. כך שאמנם כבודו של הרב עובדיה הוא גדול, אבל בציבור בני התורה לא נוהגים ככה ומצריכים בדיקה נוספת.

    ומשום כך כתב כאן הרב העונה, שאם היא כן סובבה מעט את העד, אפילו שלא בדקה ממש בכל החו"ס אלא רק סובבה קצת, אפשר להתיר בצירוף זה שהעד שימש כמוך. אבל ללא הסיבוב הנ"ל כלל, אין מקום להתיר.

  3. הסברת נכון את כוונת הרב המשיב, אבל פתיחתך בשוגג כמובן לא היתה נכונה, הרב ויקטור מנהיג קהילה ומשמש ברבנות באחת מערי ישראל, ואינו כך סתם ידיד שלנו…

  4. מחילה מכבוד הרב ויקטור,

    כוונתי היתה להגדיל תורה ולהאדירה בהתנצחות של תורה, ולא חלילה לשום כוונה אחרת.

    מחילה אם לא כיבדתי כאן אדם כראוי, פשוט אינני מכירו.
    ובפרט שבגודל ענוותנותו, כתב על עצמו "ויקטור בוחניק", מה שהביא אותי לטעות בגדלותו של הרב המעיר.

    אז אני מבקש את מחילתו.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל