לתרומות לחץ כאן

קיבל רשות לנטוע עצים, האם זכה גם במים

לכבוד בית הדין היה לי מטע של 5 דונם אפרסקים וקבלתי מהישוב שלי מכסה של 3000 קוב מים. המטע לא היה רווחי וחשבתי לנטע עצי זית ועשיתי קורס לגידול זיתים. חבר שגידל אפרסקים ליד השטח שלי שאל אותי אם הוא יכול לשתול בשטח שלי זן אחר של אפרסקים. אמרתי לו שאני מרשה לו אולם השטח נשאר שלי. ובעתיד אני מתכוון לשתול זיתים בשטח אחר גדול יותר (כיוון שזיתים צורכים פחות מים) לא דברנו על המים. וכוונתי היתה לתת לו רשות רק לשתול, ובמים אני אשתמש למטע הזיתים. לאחרכ4 שנים כשנתאפשר לי מבחינה כלכלית, פניתי לחבר ואמרתי לו שאני רוצה כעת להתחיל לשתול את מטע הזיתים ואני רוצה להשתמש במים שעד עכשיו נתתי לו רשות להשתמש בהם. החבר ענה לי שנתתי לו גם את המים, ונותן מתנה מתנה בעין יפה נותן. האם זאת מתנה? וכן האם אומרים בעין יפה נותן כאשר לי לא נשאר טפת מים להשקות את מטע הזיתים? מה עלי לעשות? מי צודק? בברכה ותודה.

תשובה:

שלום רב,

עניתי כבר תשובה כאן על שאלה זו.

השואל פירט יותר פרטים ולכן אוסיף עוד על התשובה הקודמת.

כאמור, נותן בעין יפה נותן אינו אומר שהמקבל מקבל דברים נוספים שלא היו כלולים במתנה.

השואל מציין שאף את הקרקע לא נתן במתנה גמורה אלא השאיל עד שיצטרך, באופן זה ודאי שאת המים לא נתן לצמיתות אלא עד שיצטרך.

בכלל אינני יודע אם יש דרך להקנות זכות של מים מהיישוב. אדם אינו יכול להקנות דבר שאינו ברשותו. אף אם היישוב חייב לתת את המים, אין זה אלא חוב בעל פה, ואין דרך להעביר זכות/חוב זה לאחרים רק ב'מעמד שלשתם', מה שודאי לא היה כאן.

לפי הדרך שהשואל הציג אין שום זכות למקבל/חבר במים. אם המקבל/חבר אינו מוכן לקבל את האמור כאן (זכותו שלא לקבל) עליך לתובעו בבית דין.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל