לתרומות לחץ כאן

חובת כיסוי ראש לאשה

מי שהייתה רגילה לשים כיסוי ראש כי היא חשבה שכיסוי הראש הוא חובה

ועכשיו התברר לאחר שהיא ראתה כי הכיסוי ראש לא חובה מבחינה הלכתית כפי שפסק הרב יוסף משאש זצוק"ל

לפיו כיסוי הראש היה רק לבוש תכשיט עתיק של מנהג שנהגו להתקשט איתו בדורות העתיקים וכיום פג תוקפו של אותו לבוש עתיק לקישוט כי רגילים בימינו להתקשט בשערינו על ידי תסרוקות

האם עצם הליכה של שלוש פעמים נחשב לנדר ויש צורך לעשות התרת נדרים או שניתן להוריד את כיסוי הראש ישירות

הנה הפסק של הרב משאש זצוק"ל

http://www.kipa.co.il/jew/show.asp?id=42198

אשמח לשמוע תשובה בקרוב כי לא נעים ללכת לעשות התרת נדרים

תשובה:

א. דעת כל גדולי הפוסקים לדורותיהם שלא כדעת הרב יוסף משאש זצ"ל, ולכן הכרעת ההלכה היא כדעת כל הפוסקים ולא כשעת יחיד.

ב. אף דבריו הם היו כעין מליץ יושר על נשים שלצערינו עדיין לא הולכות בכיסוי ראש, ודבריו מופרכים מיסודם.

ג. אי אפשר לעשות התרת נדרים על דבר שהוכרעה ההלכה בו שחייבים לנהוג כך.

הצטרף לדיון

6 תגובות

  1. כזה ניסוח מוזר של שאלה! הגאון הרב משאש בוודאי מאוד בצער בקברו ממה שכותבים בשמו כך. ומעוותים ומסלפים את דבריו. הכרנו אותו אישית. הוא היה מופת הצניעות וסמל של קדושה ויראת שמים. עליו השלום.

    חובת כיסוי הראש לאשה נשואה היא חובה מהתורה. נקודה. היא לא קישוט עתיק כפי שציטטת, אלא היא איסור גילוי ערוה! גילוי הראש לאשה נשואה הוא איסור תורה. נקודה. אין פוסק אחד בכל העולם כולו מיום שניתנה התורה ועד היום שאומר אחרת.

    יש מי שהתירו פאה, בתור כיסוי ראש. (3 פוסקים. בלבד). לעומתם יש מי שאסרו את הפאה בתור כיסוי ראש (87 פוסקים, ורוב מנין ובנין של כל הפוסקים מאז ועד היום). אולם בנושא זה יצר הרע הוא חזק, ולצערנו רבות עדיין חובשות פאה.

    הסיבה שהתירו ללכת עם פאה היתה בגלל שבאמצע המאה ה-18 אסרו השלטונות באירופה לנשים לכסות את הראש, ואז החלו להשתמש בהיתר זה. (וכמבואר בשו"ת שנות חיים להגאון רבי שלמה קלוגר, סי' שטז). תוכלי למצוא חומר רב ועשיר על זה, בכל הספרים המדברים על צניעות או על פאות נוכריות. הרב משאש בסך הכל כתב, שההיתר של הפאות הגיע גם למרוקו, מפני שהם היו מחוברים מבחינה תרבותית לצרפת.

    להוריד את הכיסוי ראש לגמרי איש לא התיר בעולם, ואינך צריכה ללכת לעשות התרת נדרים על זה, פשוט מפני שהיא לא תועיל כלל. באותה מידה, אבל בדיוק, את יכולה לעשות התרת נדרים על מה ששלש פעמים אכלת אוכל כשר, ועכשיו את רוצה קצת סרטנים… (חס ושלום).

    גם לגבי חבישת פאה, לא נוכל להמנע מלהזכיר שכל גדולי הדור כואבים את זה. זה לא הדבר האמיתי של בת ישראל. זה רמאות. זיכרי, שה' מבטיח ברכה עצומה על כיסוי השיער, ואל נא תתפתי להנאות קצרות טווח. כמה כבר חיים בעולם? 70 שנה? 80 שנה? , ומה יהיה עם נצח נצחים? עם הבנים והנכדים אחר כך?

    כסי ראשך כדת, ותראי את כל הברכות.

    בתקוה שתהיי חזקה. את כעת בנסיון מה חוזק האישיות שלך. תני לעצמך תשובה.

    הרב אליהו בר שלום

  2. יתכן שיש כאן בלבול בין הגאון רבי יוסף משאש, רבה של חיפה, לבין הגאון רבי שלום משאש, רבה של ירושלים. .

    הגאון רבי יוסף משאש, התיר גילוי ראש לגמרי, וזה לשונו: "כיסוי הראש בנשים אינו אלא מצד המנהג דוקא, שחשבוהו בזמן הקודם לצניעות, והעושה היפך המנהג, הייתה נחשבת לפרוצה. אולם עתה שהנשים עלו בהסכמה, שאין להם בזה שום ניוול ושום פריצות חלילה, ואין בכיסוי הראש שום צניעות, א"כ אזדא לה איסורא… שהאידנא שרוב הנשים מגלות שיער כל ראשן, חזר שיער הנשואות כשיער הבתולות שכולן מתאימות רגילות לגלותו, כי מידי הוא טעמא בבתולות, משום דרגילות לגלותו לא מקרי בגילויין פריצות, הוא הדין והוא הטעם האידנא בנשואות הרגילות לגלותו, דלא הוי בזה שום פריצות חלילה, וכן לענין מש"כ שיער באשה ערוה (ברכות כ"ד), מידי הוא טעמא בבתולות משום שאין הרהור ברגיל לראות, הוא הדין בנשואות הרגילות האידנא, אין הרהור ברגיל, וכל אדם מבשרו יחזה, שרואה נשים עוברות לפניו יום ויום בראש מגולה, ואינו שם לבו להן ומהרהר. והמהרהר, לא מחמת שיער גלוי מהרהר". עכ"ל, ונתן סמוכות למנהג מדברי הש"ס והראשונים (בספרו אוצר המכתבים חלק ג' סי' אלף תתפ"ד).

    ומרן הגר"ש משאש, חלק עליו בענין זה, בספרו תבואות שמש חלק אה"ע סימן קל"ח, וכתב שגילוי הראש הוא איסור דאורייתא, אולם פאה היא ספק דרבנן, ומפני שגם הפוסקים האוסרים היו חוזרים בהם כיום ומתירים, ממילא יש פוסקים רבים שאפשר לסמוך עליהם, וזה לשונו שם:

    "גם בגילוי ראש דאשת איש עצמה, מצינו לסוברים שהיא מדרבנן, ואף שההלכה אינה כן ובכל הפוסקים קראוה דת משה שהיא מן התורה, עכ"ז נוסיף ממנה הרבה חולשת איסורא דפאה נכרית, והדרן למילתין, דכיון דאיכא מחלוקת הפוסקים, וטעמי האוסרים פג טעמם, יש לומר ברווח גדול ספק דרבנן להקל, ובפרט דהמנהג פשוט להקל, והכל לובשים אותה, ומנהג מבטל מנהג"…

    ועוד כתב מרן הגאון רבי שלום משאש בשו"ת "שמש ומגן" (חלק ב' אה"ע סי' ט"ו והלאה): "רוב הפוסקים המחמירים היינו משום דת יהודית ומראית העין וכו', וזה היה קודם התפשטות המנהג בכל העולם. וכמו שכתבו בדבריהם 'אם תימצא אחת בעיר בטלה במיעוטה'. לא כן היום שכולם פרצו גדר ונעשה מנהג פשוט, וגם המחמירים יחזרו בהם להתיר, ונמצא רוב הפוסקים לצד ההיתר".

    כיוצא בזה כתב הגר"מ גרוס שליט"א בספרו "אום אני חומה" (דף צ"ד), וזה לשונו: "רבים האוסרים הוא משום מראית העין, והוא לפני שנתפשט לבישת הפאות. וגם טעם האוסרים שיסבור שהוא שערות ויבוא לידי הרהור, ליכא כיום".

    וכן כתב הגאון רבי גבריאל ציננער שליט"א, מח"ס "נטעי גבריאל": "שיטת הפוסקים המחמירים הוא או בשביל חשש מראית העין או משום שהם משיער המת שאסור בהנאה או משום הרהור או משום דת יהודית או משום חוקות הגויים, וא"כ בזמננו שנתפשט שבנות ישראל הכשרות הולכות בפאה נכרית, והקלות דעת וכל שכן נכריות אינן הולכות רק בגילוי שערות ממש, לא שייך כל החששות. ומה שהביא רשימות של כמה גדולים שאסרו, טעם של רובם לא שייך בזמננו". (קובץ אור ישראל ל"ז).

    והגאון רבי חיים ישראל פסח פיינהנדלר שליט"א, לשעבר רב ומו"צ בנתיבות וכיום רב ומו"צ בשכונת רוממה בירושלים, בספרו "אבני ישפה" (חלק ה' סי' קמ"ה), כתב: "בזמננו יש מודעות רחוב שבני אדם תולים ברחובות על האיסור של הפאה הנכרית, וכמה הדבר חמור. אבל כפי מה שהוכחנו שכיום הדבר ברור שאין כאן מראית העין, לא שייכים דברי הפוסקים שאסרו הפאה משום מראית העין, כי היום השתנתה המציאות. ולכן מי שתולה מודעה על חומר האיסור, הוא מטעה את הרבים, כי יש על מה לסמוך".

    וכן כתב הגאון רבי משה שטרנבוך שליט"א, בשו"ת "דת והלכה" (סי' א'): "ויש בזה צורך היום להתיר הדבר לספרדים ותימנים, שאם נעמוד לאסור להו פאה נכרית, יכשלו רובן ככולן של הצעירות במטפחת למחצה לשליש ולרביע רחמנא ליצלן, דהוה גם לדידהו איסור חמור טפי וכמש"כ, ולכן אנן שליחותייהו דקמאי עבדי לצורך השעה להתיר פאות, שיש בזה צורך ודת יהודית יותר מגילוי שערות במקצת. ואין ספק בחשש כהאי גוונא היום בעוונותינו הרבים, והגאונים שאסרו היו מצטרפים להורות כדברינו וזה פשוט".

    וגם הגאונים בעל שו"ת "שואל ומשיב" ובעל "מאמר מרדכי" בספרם "מגן גיבורים" (או"ח סי' ע"ה), כתבו להתיר פאה נכרית, על אף שהם נכדי מהר"י קצנלנבוגן שהיה ראש וראשון לאוסרים, וביארו שמהר"י אסר רק בזמנו ובמקומו, שהיה זה בגדר פירצה חדשה. וזה לשונם שם: "וגם זקנינו שהאריך בפסק הלז, בלי ספק שכוונתו היתה לשם שמים, בשביל שראה שנפרץ בעת ההוא".

    ומעין זה כתב הגר"ע יוסף לגבי מראית העין בגילוח (יבי"א ח"ט יו"ד י')

    "כל שהדבר מפורסם שיש דרך היתר, לא שייך בו איסור משום מראית העין, וכמש"כ כיו"ב רבינו האי גאון, והובא להלכה בטור ובשו"ע או"ח (סי' רמ"ג)… וכ"כ כיו"ב בשו"ת חשב האפוד (ח"א סי' כ'), לענין אכילת לחם עם ממרח מרגרינה ועליו בשר או נקניק, שמותר, ואין לחוש בזה משום מראית העין, שיחשבו שהיא חמאה, כי היום מצוי ממרח מרגרינה כמו חמאה, והרואה לא יחשוד שהיא חמאה… טעם חשד דבנד"ד דאינו מפורש בש"ס אלא מתורת חסידות, דיו להדחות בטעם כל דהוא, וכמו שכתבנו"… לכאורה באנו להפרי חדש (או"ח סי' תס"א ד"ה עוד), דלא חיישינן לגזור איסור משום מראית העין מדעתינו… דלא גזרינן גזירות משום מראית העין אחר חתימת הש"ס, ובפרט בזמן הזה שנפוץ המנהג… גם אצל יראי שמים, ולא נשאר מקום כל כך לחשד".

    והפוסקים הראשונים והעיקריים שכתבו בספריהם לאסור לבישת פאה, הלא הם "באר שבע" והגאון יעב"ץ וסיעתם, אסרו גם לבישת מטפחת והצריכו רדיד עליה, כמבואר בדברי מהר"י קצנלנבוגן שהביאו הב"ש, וזה לשונו שם: "אע"פ שמכוסה במטפחת דעביד ביחוד לכיסוי השיער, וגם הוא כיסוי מעליא שהוא מכסה לגמרי השערות, אפי' הכי לא סגי, משום דשני כיסויים גמורים בעינן, ודעבידי ביחוד לכיסוי השיער, כמטפחת או סבכה והדומה לה, ועל המטפחת רדיד". ולכן פירש את המשנה בשבת שמדובר בפאה נכרית מכוסה, כי לשיטתו צריך שני כיסויים, ואין נפק"מ בין מטפחת לפאה.

    וממילא אי אפשר לעשות "פלגינן דיבורא" בשיטתם, ולהביא היום ראיה מהם שהפאה אסורה ללא רדיד עליה, ומאידך להתיר לבישת מטפחת שאין עליה רדיד, דלא כדבריהם, ובפרט במטפחות המצויות כיום. ורוב אוסרי הפאה כתבו דברים חריפים בחומרת גילוי מקצת שערות.

    והיעב"ץ בספרו "מור וקציעה" (סי' ע"ה) אסר אף לבתולות ללכת בגילוי ראש, וכתב שצריכות ללבוש מטפחת. ובדומה לכך מצינו פוסקים נוספים שרגילים להביאם כאוסרים את הפאה, כמו ספר "משא מלך" שאסר מטפחת ממשי שחור שדומה לשערות האשה, ובעל "דברי חיים" מצאנז, שאסר גם הוא מטפחת כזו, ואסר גם את כל סוגי הכובעים (ובלשונו "מצנפת"), ועוד. וממילא אין להביאם כדי לאסור פאה ולהתיר מטפחת שאסרו במפורש.

    ולגבי מה שכתבת שגילוי הראש זה "איסור תורה", נעלם ממך דברי הראשונים, ראה בתרומת הדשן סי' רמ"ב, שכתב בדעת הרמב"ם שפריעת ראש איסורה מדרבנן, וזה לשונו: "ואע"ג דרמב"ם כתב דאינו אלא מדברי קבלה הא איהו נמי כתב דפריעת ראש באשה אינו אלא זהירות מדרבנן כדמוכח מלשונו, ומסתמא סבירא ליה הא דפריך תלמודא דאורייתא רצונו לומר רמז דאורייתא יש לה". עכ"ל.

    וראה עוד בדברי הגר"ע יוסף שליט"א, בשו"ת יחווה דעת (חלק ה' סי' ס"ב): "והנה אע"פ שהגמ' מקשה בפשיטות דאורייתא היא, אין מזה הוכחה גמורה שאיסור תורה הוא, וכמו שכתב כיוצא בזה המאירי (בכתובות קג:), שזה שהקשו בגמרא שם, כיבוד אשת האב דאורייתא, אינו אלא מדברי סופרים וסמכוהו על המקרא, וכן מצאנו בהרבה מקומות כיוצא בזה, כמו בתענית (כח:) הלל דראש חודש לאו דאורייתא, מכלל דשל מועדות דאורייתא? ובמועד קטן (יא:) שמלאכת חול המועד אסורה מדאורייתא. וכן בהרבה מקומות. (וציין הרה"ג המו"ל ר' אברהם סופר לראש השנה לב ע"ב אין עולין באילן, דאורייתא. ועיין בפירוש רש"י שם). וכן כתבו התוספות חגיגה (יח.) ד"ה חולו של מועד, והרא"ש בפסקיו (ריש מועד קטן), ובספר יראים (סוף סימן קי"ג), ובמאירי (מועד קטן ב.). ע"ש. ובמאירי ראש השנה (ט.) כתב, ותוספת של יום הכפורים אינו אלא מדברי סופרים וקראי אסמכתא בעלמא. ויש חולקים ממה שאמרו בביצה (ל.) תוספת יוהכ"פ דאורייתא, ואין הכרח בכך, שכבר מצינו בכמה מקומות בש"ס שקורא דברי סופרים דאורייתא, כשהוא דבר שיש לו לעיקר שלו סרך מן התורה, אף על פי שאותו ענין אינו מן התורה". עכ"ל.

    ולגבי מה שכתבת על פאה, הרי דבר זה הותר לפחות ע"י מאה ושלושים פוסקים, ואין כאן המקום לפורטם, וחבל שאתה מעלים אותם מעיני הקורא, ומדבר על "שלושה פוסקים", שזה חוכא ואיטלולא. והאוסרים פאה הם בקושי כמה עשרות בודדות, שרובם אסרו מטעמים שאינם קיימים כיום (כנ"ל).

    ומנהג הפאה החל לפני חמש מאות שנה, בקהילה הספרדית באיטליה, והמתיר הראשון היה רבם – בעל ה"שלטי גיבורים", ולא כמו שכתבת, מחמת גזירה לפני מאה וחמישים שנה, שהיתה רק במקום אחד. ודבר זה רק גרם להתפשטות המנהג, אך כבר לפני שלוש מאות שנה, כתב בספר "אפי זוטרי": "וכבר נתפשט המנהג בכל איטליה כדברי שלטי הגיבורים" (וראה בדבריו שם שלא היה היכר בין נשואה לבתולה).

    ולגבי מה שכתבת ש"גדולי הדור כואבים", אדרבה, רוב גדולי הדור העדיפו פאה על מטפחת. והרמאות הגדולה ביותר, היא לגלות את השיער ע"י המטפחת, ולחשוב שבזה יצאו ידי חובת כיסוי. והנה לקט קצר מדברי הפוסקים:

    א. מרן החזון איש, סבר שיש עדיפות לפאה על מטפחת, כיון שהיא מכסה את כל השערות כראוי, ובמטפחת לפעמים מתגלות שערותיה. והובאה דעתו בספר דינים והנהגות מהחזו"א (חלק ב' פ"ח אות ט'). כמו כן מעידים תלמידיו, הגר"י מאיר זצ"ל (שהעיד גם שהחזו"א התיר לאחותו לעשות פאה משערות עצמה, במעמד כמה מתלמידיו), הגר"י פרידמן, הגר"ח גריינמן, ועוד.

    ב. מרן הגר"ח קניבסקי שליט"א, במענה לשאלה שהובאה בספר "נזר החיים" (דף רי"ד): "בשם החזון איש אומרים, שיש מעלה בפאה, משום שמכסה את כל השערות… ויש אחרונים שמחמירים בפאה, אך אצלנו לא נהגו להחמיר".

    ובמענה לשאלה, האם להלכה ולמעשה יש עדיפות לפאה נכרית על המטפחות המצויות בזמן הזה, וכפי שהובא בספר דינים והנהגות מהחזו"א? ענה הגר"ח קניבסקי בזה הלשון: "יתכן". (ויש לציין כי בקובץ "אליבא דהלכתא" ח', כתב הרב אברהם חיים שציגל: "פעם אחת אמר לי מרן [הגר"ח קניבסקי] שליט"א, שכשכותב "יתכן", הכוונה שכך נראה לו יותר. וכן הביא בשם מרן בספר נקיות וכבוד בתפילה").

    ובספר מאיר עוז (סימן ע"ה) הביא את דברי הגר"ח קניבסקי שליט"א:

    "וכן הורה לי הגר"ח קניבסקי שליט"א, כששאלתיו אם ראוי לי להחמיר בזה, ונקט לשון המשנה ברורה, ושבמקומותינו המנהג ללכת עם פאה, והוסיף שאשתו של החזון איש הלכה עם פאה, וכן אמו אשת הקהילות יעקב, וסבתו, וכל נשות ליטא, הלכו עם פאה, ובוודאי שלא היו עושות דברים שאינם לכתחילה".

    ג. מרן הגאון רבי בן ציון אבא שאול זצ"ל, ראש ישיבת פורת יוסף ומגדולי הפוסקים הספרדיים:

    בקונטרס "כיסוי ראש לאשה" (יו"ל בתשס"ח) מובא, "יש מהעולם שרצו לטעון שה"אור לציון" רק הליץ בעד המנהג אבל למעשה לא התיר, ולכן שאלתי את בנו הגאון רבי אליהו אבא שאול שליט"א האם נכון הדבר, וענה לי בזה הלשון, באופן כללי סבר אבי שמטפחת עדיפא, אבל כיון שיש נשים שיוצאות להן שערות מהמטפחת, העדיף אבי את הפאה והנהיג בביתו ללבוש פאה נכרית, שזה כיסוי יותר טוב, וכך הורה לנשים אחרות" (עיין בשו"ת אור לציון חלק ב' פרק מ"ה הלכה ט"ז, שם התיר במפורש).

    ואכן אימתו את הענין עם הגאון רבי אליהו אבא שאול שליט"א, ראש ישיבת "אור לציון" ורבה של שכונת מטרסדורף בירושלים, ואמר כי כך הם הדברים, ממש כמו שכתב בקונטרס הנ"ל. וגם אישר את השמועה כי יש עמו מכתב ארוך מאביו הגאון זצ"ל בענין זה, ובו הוא כותב בפירוש כי יש עדיפות לפאה על מטפחת מפני שמצוי בה גילוי שערות, ואין הוא סובר כדעת המתירים גילוי אצבע אחת או שתי אצבעות וכו'. אך לא רצה לפרסם את המכתב עד אריכות ימים ושנים של הגר"ע יוסף.

    ורמז למכתב זה ניתן לראות בספר "תפארת ציון", ושם כתב בזה הלשון: "והיתה לו (לגרב"צ אבא שאול זצ"ל) חכמה בפסק, לצאת מתוך בעיות סבוכות, ואכמ"ל. והיו הוראות שהיה עונה בחכמה, עד שיש שלא היו יורדים לסוף דעתו. וכגון בענין פאה נכרית… היה מסתיר פסקים מסויימים מחמת השלום. פעם אמר לי לערוך מפיו תשובה ארוכה ומנומקת בענין מסויים, ולהסתירה שלא תתפרסם אלא לאחר אריכות ימים ושנים".

    ד. מרן הגאון רבי שלום משאש זצ"ל, ראב"ד ירושלים ורבה של יהדות מרוקו (תבואות שמש אה"ע סי' קל"ז, שמש ומגן חלק ב' סי' ט"ו-י"ז):

    "אני רואה במנהג זה [של לבישת פאה נכרית] דבר חשוב ביותר, ומעלה גדולה נמצאה בו, לפי מש"כ הפוסקים החולקים על מהר"ם אלשקר על מה שהתיר גילוי שערות חוץ לצמתן… והנה באלו הנשים הלובשות מטפחת, אי אפשר לומר "ונקה", כי המטפחת בורחת מן הראש, וגם מי שלובשות כובע נשאר הרבה שיער חוץ לצמתן, ועיני ראו נשי הרבנים קרוב לשליש ראשן מגולה, וכסהו והתגלה".

    ועוד כתב, "טוב שנקח מנהג זה שיש בו כיסוי הראש לגמרי בלי להניח שום שערה יוצאת חוץ וכו', משתלבש מטפחת או כובע ותלך אחר מנהג שיש בו מחלוקת. ולדעת צד אחד יש בו משום פריעת ראש דאורייתא שנגלה שערה מגופה ממש".

    ועוד כתב, "מצוה וחובה על הנשים להתקשט לבעליהן וכו' בהיתר, ולא להתנוול ע"י מטפחת ויגרמו לבעליהן לתת עיניהם באחרות ח"ו, וכמה חששו חז"ל והתירו הרבה איסורין שלא תתגנה האשה על בעלה".

    ה. מרן הגאון רבי בנימין זילבר זצ"ל, חבר מועצת גדולי התורה, בשו"ת "אז נדברו" (חלק י"ב סי' מ"א):

    "גם האיסור דפריעת ראש באשה אינו מוכרח שזה רק בגלל צניעות, אלא ככל התורה שיש עוד טעמים שנעלמו מאיתנו, והראיה שהרי לפי הזוהר אסור גם בחדרי חדרים, ומשמע אפי' אין שם שום איש היא מוזהרת שלא יצאו השערות מחוץ להכיסוי. וזה לשון הזוהר פרשת נשא [מתורגם], "אמר ר' יהודה, שיער הראש של האשה שמתגלה, גורם לאחר להתגלות ולפגום אותה, בשל כך צריכה האשה שאפילו קורות ביתה לא יראו שערה אחת מראשה, כל שכן בחוץ". וכו'. ולזה ברור הוא שהשערות של הפאה לא הוי כשערות הטבעיים שלה, ויש לזה מעלה שאפשר לקיים בקל דברי הזוהר "דאפילו וכו' שערה אחת מראשה".

    ו. מרן הגאון רבי משה שטרנבוך שליט"א, ראב"ד העדה החרדית, בשו"ת דת והלכה (סי' א'):

    "בעוונותינו הרבים אלו הצעירות שמסירות הפאה נכרית לובשות מטפחת שאינה מכסה כל שערות הראש ממש, והבאנו שבזה האיסור לכ"ע חמור טפי אלף פעמים מאיסור פאה נכרית, וכן בלאו הכי לרוב הפוסקים שצריך מטפחת דוקא, כוונתם שצריך שני כיסויים מטפחת עם רדיד, שלא יתראה כלל משערות ראשן וכמבואר ברמב"ם ושו"ע, וזהו המנהג העתיק גם אצל הספרדים, וא"כ מצינו שבמטפחת לבד אין כאן תיקון רק פירצה ח"ו, והעיקר ביארנו שאין לחלק בענין זה בין אשכנזים לספרדים, שכולן נהגו פעם בלי פאה נכרית… ועל כן המחמיר יחמיר לעצמו אבל לא יקרא תגר על כל בית ישראל, ובפרט שחומרא בזה עלולה נמי לפעמים להביא ח"ו הרבה קלקולים, עד שמגיעים לאיסור תורה ממש, שהמחמיר צריך להיזהר ביותר לכסות כל השערות ממש במטפחת, שבלאו הכי יצא שכרו בהפסדו…

    וביותר רצוני להדגיש, דהאוסר היום לכל אחד פאה נכרית מדינא, אינו מחמיר רק מיקל בזה מאוד, שאשה היום במטפחת אינה מכסה כל שערותיה תמיד, וזה מקום לחוש לאסור מדינא אפי' מהתורה לרשות הרבים, ואם בפאה נכרית החשש לרוב הפוסקים רק מדת יהודית, במטפחת החשש מגילוי שיער, והיינו פגיעה בדת משה ממש, וא"כ המחמיר עלול להקל לגרום איסור תורה, שרק יחידים אצל הספרדים שיפרקו פאה נכרית, יזהרו במטפחת שתכסה תמיד כל השערות כדין, וגם אם בפאה נכרית הרי זה שינוי מדרכי אבותינו, במטפחת לחוד ובמיוחד לספרדים הרי זה שינוי טפי, שזה מפורש בשו"ע שצריך עוד לרשות הרבים רדיד ולא סגי במטפחת לבד, וכן נהגו באמת אצלם מדורי דורות, עד שסביבם נשתנה המנהג והתחילו במטפחת לבד. וא"כ אפי' במטפחת אין בזה חומרא, רק קולא נגד הפסק ומנהג מדורי דורות שצריך חוץ מהמטפחת רדיד דוקא".

    ז. הגאון רבי מיכל יהודה לפקוביץ שליט"א, ראש ישיבת פוניבז', במכתב שהובא בקובץ בית הלל י"ט:

    "בס"ד, י"ז סיון תשס"ד. למעלת כבוד הרב… על דבר אשר כמה שאלו בזה שחתמתי על כרוז שמשתמע ממנו קריאה להרחקת חבישת פאה נכרית, אפרש דעתי בענין.

    הנה דבר פשוט שלא היתה כוונתי לחוות דעתי בעצם היתרון של הפאה הנכרית, אשר נידון זה כבר עלה על שולחן מלכים גדולי הדורות הקדמונים זי"ע, ומגדולי הדורות ז"ל היו שהנהיגו כן בביתם ונהרא נהרא ופשטיה, ובהרהור אחר פסקם יש בה פרצה.

    ובאמת דכיסוי הראש ע"י פאה גרמה טובה לכיסוי נאות של שערות הראש לבל יראו החוצה, גם לאלו שע"י כיסוי המטפחת לא היה דבר זה נשמר אצלם היטב, וכל מטרת החתימה היתה לבקשת קבוצה לחזק המנהגים שהנהיגו ע"פ אמותיהם והחיזוק היה בתרתי, האחד שלא יראו עצמן כיוצאים מן הכלל, ועוד והוא העיקר, שלא יבואו ע"י המטפחת לפרוץ ולהוציא משערן החוצה כאשר נכשלו בזה רבים.

    אבל התעמולה שעושין בדבר, יש בזה סכנה, לערער עיקרי הצניעות המחוייבת מן הדין, ואין דעת תורה נוחה מזה שיצא ח"ו איזה פרצה, ואלו המבינים ישפיעו על השניים בכדי שהצניעות יהיה שמור בכלל ישראל".

    ח. הגאון רבי משה ווינער שליט"א, מרבני ארה"ב, בספרו "כבודה בת מלך":

    "יש להעדיף לבישת פאה נכרית על כיסוי השיער ע"י מטפחת או כובע, מכיון שבהן קשה לכסות כל השיער בתמידות".

    ט. הגאון רבי יצחק עבאדי שליט"א, ראש כולל "אוהל תורה" בלייקווד, בשו"ת אור יצחק (אה"ע סי' ג'), מעיד על דברי מרן הגאון רבי משה פיינשטיין זצ"ל:

    "וזכורני מיד לאחר נשואי שאלתי את הגאון הגדול הנ"ל [בעל אגרות משה] אם צריך ללבוש כובע על הפאה נכרית, ואמר לי שאין צריך. ועוד הוסיף לומר לי כי פאה נכרית יותר טוב ממטפחת, כי פאה נכרית מכסה את כל השערות, ועוד שבזה תמיד נשאר מכוסה כל זמן שהיא על ראשה, מה שאין כן במטפחת".

    י. והוסיף על כך הגר"י עבאדי שליט"א – "ופוק חזי שדבריו צודקים".

    יא. הגאון רבי יהודה טשזנר שליט"א, אב"ד ומו"צ באופקים, בספרו שערי תורת הבית:

    "חובה על כל אשה נשואה לכסות ראשה. והרבה נשים שואלות במה עדיף לכסות ראשן, עם מטפחת או עם פאה? והנה מעיקר הדין כל דבר המכסה הוא כשר, אלא שיש כאן ענין של הידור מצוה. כי לכסות עם מטפחת הוא יותר צנוע מלבישת פאה, אכן הפאה מכסה יותר טוב את השערות שלה, כי בזה אפשר בקלות לכסות גם את כל השערות שבצדדים, וגם היא צמודה היטב ואינה נופלת, אבל עם מטפחת קשה לכסות את כל השערות שבצדדים, וגם המטפחת הרבה פעמים מחליקה וע"י זה מתגלים שערותיה. על כן, אשה שיודעת איך לקשור את המטפחת באופן שמכסה היטב את כל שערותיה, ובלי להחליק פה ושם, יש עדיפות והידור בלבישת מטפחת, אבל אם אינה יכולה להיזהר בזה, עדיף ללבוש פאה. ויש לשים לב, כי כל ענין כיסוי הראש הוא משום צניעות, שלא יראה מהשערות הטבעיות שלה החוצה".

    יב. מרן הגאון רבי מרדכי גרוס שליט"א, אב"ד חניכי הישיבות, בספר "והיה מחניך קדוש":

    "וצריכה להיזהר מאוד שלא יצא משיער ראשה אף משהו, ונשים שמשאירות שערות גדולות יקשה הדבר מאוד שלא יצאו מעט שערות דרך המטפחת, ועדיף שתלך עם פאה נכרית אף בבית, וע"י זה לא יצאו שערות".

    יג. הגאון רבי גבריאל ציננער שליט"א, רב ומו"צ בבורו פארק, מח"ס "נטעי גבריאל", בקובץ אור ישראל (ל"ו-ל"ז):

    "ולאחרונה שכשנודע החשש על הפאות שהם מע"ז הסירו הנשים את הפאות ולבשו מטפחות, וראינו בכמה מקומות ובפרט בערי ארה"ב שהיו יוצאות שערותיהן מבעד המטפחת, מה שלא אירע בפאה נכרית".

    ועוד כתב: "יש מעלה בחבישת הפאה, שהרי בכיסוי מטפחת מצוי שחלק השיער מגולה, וכבר נתבאר בפוסקים לאסור כלל, דלא כדברי מהר"ם אלשקר סי' ל"ה".

    ועוד כתב: "והנה בימים ההם היו נוהגים ללבוש צעיף ועליו המטפחת, שני כיסויים, או בכמה מקומות שנשים גילחו את שערות ראשן, ובימינו אין הדבר נהוג בכמה קהילות ישראל, לכן יש מעלה לחבוש פאה המכסה את כל השערות".

    יד. הגאון רבי יוסף קאפח זצ"ל, מגדולי חכמי תימן, כתב בתשובה כתב יד שהתפרסמה בחוברת 'המשביר':

    "פאה נכרית קדושה ומקודשת, והלוואי וכל בנות ישראל ינהגו בה. כי אין שום הלכה אצלנו שיש לקחת את האישה לדקורטור כדי שיבחר ויתאים לה את הלבוש המכער אותה דוקא, אלא מותרת להתנאות בפאה נכרית".

    טו. הגאון רבי שלמה אליעזר שיק שליט"א, מגדולי רבני חסידות ברסלב, בספר "שיחות מוהרא"ש" חלק ט':

    "אלו הנשים שהולכות בשערותיהן, לא די שיש להן מטפחת, כי רואים בחוש אשר דרכה של המטפחת לזוז ממקומה, ובכך נראות שערות ראשה בחוץ. ועל כן טוב מאוד לחבוש פאה נכרית, שעל ידי זה לכל הפחות תהיינה מכוסות השערות. ואף שיש מהנשים הספרדיות הנוהגות שלא ללבוש פאה נכרית משום פריצותא, עם זאת מי שרוצה להסתכל בעין אמת ולהבין את האמת, ההכרח לו להודות, אשר אי אפשר בשום פנים ואופן לכסות את השערות במטפחת בלבד, כי היא נוטה הצידה, ואז נראות השערות בחוץ, ויש על זה קללה מהזוהר הקדוש, עד כדי כך שאומר הזוהר, שכל העניות והדחקות שאדם סובל, היא רק מחמת שהאשה הולכת בגילוי שערותיה בביתה, ומכל שכן בחוץ, ועל כן בזה שהאשה חובשת פאה נכרית הרי זה כמי שמתלבשת באיזה כובע, כי סוף כל סוף אין זה השיער שלה, כי אם כמו כובע על השיער, אשר זה טוב יותר, ובזה היא מכסה את כל שערותיה שאין רואים אותן בחוץ".

    ובספר שיחות מוהרא"ש חלק י"ג: "בקרב הספרדים נוהגות רוב הנשים לילך רק בצעיף משי על השיער (מטפחת), והסכנה בזה, שהצעיף מחליק מהשיער, ואז נתגלות השערות. ואז טוב יותר לילך בפאה".

    ובספר אשר בנחל (חלק ל"א, תשובה ה'-כ"ד): "כפי שהיום הולכות הנשים עם שערותיהן בלי תגלחת, ואזי חצי ראש בחוץ בגילוי שיער, בודאי עדיף ללכת עם פאה שיכסה את השערות לגמרי, וזה ברור מאד מאד".

    טז. האדמו"ר מליובאוויטש זצ"ל:

    הרבי הסביר את החילוק בין פאה למטפחת: "בעצם הענין דלבישת פאה נכרית, ולא להסתפק בכובע ומטפחת, מבואר ההכרח בזה בכמה מקומות. והרי רואים במוחש אשר לבישת כובע ואפי' מטפחת, משאירה חלק השיער בלתי מכוסה, על כל פנים במשך זמן קצר, זאת אומרת שעוברים על האיסור הגדול, וכהפסק דין בשו"ע או"ח סי' ע"ה" (אגרות קודש חלק י"ט, איגרת ז'תכ"ה)

    הרבי הורה כך לכל נשי חב"ד, ללא יוצא מן הכלל: "מבלי להיכנס לסיבות שמנעו עד עתה את ההנהגה של דברים מסויימים בבתי אנ"ש, בלבושים ובחינוך הבנים, רצוני להדגיש לכן שוב, שמהיום ואילך על כולן, ללא יוצא מן הכלל, להתאחד עם נשות אנ"ש הלובשות פאה" (אגרות קודש חלק י', איגרת ב'תתק"ע. מאידיש: "אגרות קודש מתורגמות" חלק ב'. הובא גם בליקוטי שיחות חלק כ"ג עמ' שמ"ט. איגרת זו נשלחה לכמה ארגוני נשים)

    הרבי הורה לכל אשה הלובשת פאה, לשכנע את חברותיה לעשות כמותה: "במענה למכתבה מד' תצוה בנוגע לפאה, בו כותבת שאינה מבינה בדיוק מה הכוונה בזה, ענין הפאה הוא, שהשערות תהיינה מכוסות לגמרי, ובמילא אם מכסים רק חלק, אין זה כפי שהכוונה בזה היא. גם היתה צריכה להשתדל שגם אחרות יעשו כן, ולבאר להן שזוהי הדרך וסגולה לבריאות, פרנסה ונחת אמיתי מהילדים, והשי"ת יעזור לבשר בשורות בזה" (אגרות קודש חלק ח', איגרת ב'תס"ג. מאידיש: "אגרות קודש מתורגמות" חלק ב')

    הרבי אמר כי גם אם מישהי תבטיח לכסות היטב עם מטפחת, יש להורות לה ללבוש פאה: "ובפרט שכאמור זהו נוגע לרבים, שאפילו אם פלונית אומרת שבהנוגע אליה אין נפקא מינה באיזה אופן תכסה ראשה, כיון שבכל אופן יהיה הכיסוי כדבעי, מובן שאינה יכולה להבטיח בהנוגע לאחרות" (אגרות קודש חלק ט"ו, איגרת ה'תקי"ג)

    הרבי הורה לאשה להדר וללכת עם פאה, אף אם אמה הלכה עם מטפחת: "יש מקום לומר שמי שהוא יטעון על דבר הנהגת האמהות שלאו דוקא בפאה. אבל כבר מילתי אמורה, שהרי זה מברכות עקבתא דמשיחא, אשר בת קמה באמה להוסיף עליה בשמירת התורה והמצוה" (שם)

    הרבי דיבר על פאה שהיא יותר יפה מהשיער הטבעי: "ובפרט בזמננו, שאפשר להשיג פאה נכרית בכל הצבעים, והיא נראית יפה עוד יותר מהשיער שלה עצמה, תתבונן האישה בעצמה מהי הסיבה האמיתית לכך שהיא אינה רוצה לחבוש פאה נכרית אלא מטפחת, כיון שהיא יודעת שבנוגע לפאה נכרית אין ברירה להסירה… מה שאין כן בנוגע למטפחת יודעת היא שיש לה ברירה, שביכולתה להסיטה למעלה יותר ויותר" (תורת מנחם חלק י"ב עמ' קפ"ח, שיחת ר"ח אלול תשי"ד. שיחה זו הובאה גם בספר "ליקוטי שיחות" חלק י"ג עמ' קפ"ח ואילך).

    וכן הביא בספר "מאיר עוז" (סי' ע"ה סעיף ב' אות ב') בשם כל גדולי ישראל, וזה לשונו: "ושמעתי שהורו גדולי ישראל, אחר שנתגלה שיש שערות הבאות מע"ז, ורצו אברכים יר"ש לשנות המנהג ולהתחיל ללכת עם כיסוי ראש מבד – לא הסכימו לזה, וטענו שכיון שלמעשה בכיסוי ראש רגיל בדרך כלל מתגלה מקצת מהשערות, משא"כ בפאה, לכן אין לשנות את המנהג".

  3. בס"ד
    בחסדי השם ראיתי כאן שהובאו כאן דברים לדיון בנושא
    השיער ברשות כבוד הרבנים אבקש להביע דעתי בנושא

    זאת סוגייה מרתקת שקראתי עליה המון וישר כוח לעמוס ברכה שכתב מאמר ארוך ומבואר על הנושא באתר כיפה

    אנסה להבהיר את הדברים (ואביא כאן ציטוטים רבים מהמאמר שהובא שם באתר כיפה )

    מי שיעיין בדברי הרב יוסף משאש זצוק"ל יבין כי פשט הגמרא במסכת סוטה ח-ט הוא ש

    מטרת הכיסוי הראש הייתה לשם נוי ויופי

    הבה נסתכל יחד ברשימת ההפכים בין הקישוטים לבין הניוול (-פניה מוריקות ,עינה בולטות , וסתירת השיער של הסוטה ) המובאים במסכת סוטה דף ח עמוד ב

    ציטוט "מתני´ במדה שאדם מודד בה מודדין לו היא קשטה את עצמה לעבירה המקום נוולה" ובהמשך שם " היא פרסה לו סודרין נאין על ראשה -לפיכך כהן נוטל כפה מעל ראשה ומניחו תחת רגליה, היא קשטה לו פניה -לפיכך פניה מוריקות, היא כחלה לו עיניה -לפיכך עיניה בולטות , היא קלעה לו את שערה -לפיכך כהן סותר את שערה"

    דיי בדברים האלו להבין שמדובר בניוול אסתטי -ובטח שלא מדובר בחוסר צניעות במובן הקשור להרהור- דהיינו כנגד
    מה שנהגה הסוטה להתקשט באמצעות כיסוי ראש עלמנת לקשט את עצמה (לאחר שבעבר היה השיער נחשב לחוסר יופי ולכן פרסה עליו כיסוי ראש לקשטו) עלמנת לפתות את הנואף באמצעות כיסוי הראש וכנגד כך מנוול הכהן את ראש הסוטה בפריעת ראשה ,ומכאן יסוד עצום שכיסוי הראש נועד ליופי ,

    לכן ברור פסקו של הרב יוסף משאש זצוק"ל

    ציטוט

    "ואם כן עתה שכל בנות-ישראל הסכימה דעתן…שאין להן בגלוי-הראש שום-נוול,

    ואדרבה גלוי-שערן הוא הודן והדרן ויופיין ותפארתן
    ובגלוי-שערה מתגאה האשה לפני בעלה ובועלה, אם כן נעקר האסור מעיקרו ונעשה היתר "

    יתרה מכך יש כאן דבר עצום וגדול שרבים וטובים אינם שמים לב איליו , עיקר הסוגיה כלל לא נשען על נושא הניוול של הפריעה אלא כפי שכבר נכתב במאמרו של עמוס ברכה שלא הניוול בדיוק הוא האיסור אלא הבושה הנגרמת לבעל האישה מהניוול של אשתו .אם כן הכבוד והבושה הם עיקר המוקד שעליו בכלל רבים וטובים מלבד הרב משאש לא נתנו עליו את הדעת, ונחזור שעיקר המוקד עליו נשענת פסיקת ההלכה היא על ענייני כבוד ובושה ועליהם נשענים עיקרי הסוגיה ,

    וכך נכתב במאמרו באתר כיפה

    ציטוט

    מכל מקום כפי שהוזכר ממהלך המאמר נראה כי הלאו מהתורה בו קשורה הסוגיה הוא האיסור לבייש מהציווי של "ולא תישא עליו חטא" והוא מטעם הבושה שנגרמת לבעל מהניוול שבפריעת ראש אשתו מהסיבה שאשתו של אדם כגופו ובושתה היא גם בושתו , הדבר גם ניתן להסקה ממקורות נוספים בהם רואים בבירור כי פריעת ראש הסוטה נועד בעיקר בכדי לביישה.

    רש"י בסוטה ח,ב:
    "הכא טעמא מאי- אמרי רבנן שמצוה לביישה ואפילו היא טהורה" .

    הרמב"ם בפירוש המשנה סוטה א:
    "וסותר את שערה….וחכמים מעדיפים זלזולה והשפלתה לשם תוכחת".

    ובמורה נבוכים חלק ג פרק מט כתב לגבי הנעשה לסוטה:
    "ואף המוות טוב מן הבושת הגדול ההוא, והוא פריעת ראש האשה וסתירת שערה…"

    עתה ניתן לשוב לכתובות עב,א ולהבין נכונה את פירושו הראשון של רש"י על הנדרש מבית מדרשו של רבי ישמעאל:
    "ותנא דבי רבי ישמעאל: אזהרה לבנות ישראל שלא יצאו בפרוע ראש – מדעבדינן לה הכי לנוולה, מידה כנגד מידה, כמו שעשתה להתנאות על בועלה, מכלל דאסור".

    רק מכאן די בכך לפסוק הלכה

    ש אותו ניוול של חוסר אסתטיות הנעשה בסוטה וגורם לה לבושה באותו סוג ניוול הגורם לבושה לא יצאו כך שאר הנשים בכדי שלא יביישו את בעליהם.

    וכמו שנכתב במאמר עוד שכל עניין הניוול של הפריעה איננו אלא רק המרכיב כלומר הכלי הגורם לבושה. ישנם דרכים וכלים נוספים לגרום לבושה למשל לירוק על מישהוא ולבייש אותו הדבר מוכח בבבא קמא צ,א-ב על דמי הפיצוי של הבושה

    "מתני´….. רקק והגיע בו רוקו, העביר טליתו ממנו, פרע ראש האשה בשוק -נותן לו ארבע מאות זוז"

    ובהמשך בבא קמא בעמוד צא,ב משם מובן שפריעת ראש האישה (הניוול) היא המרכיב הגורם לבושת. רק שיש לציין שלאישה רווקה מותר לה לבייש את עצמה

    "והא מתניתין בבושת הוא,…הכי קאמר ליה: לא מבעיא בושת, דאדם רשאי לבייש את עצמו…".

    הסיבה שרשאית הרוקה לביש את עצמה משום שהיא אדון לעצמה מה שאין כן שאישה נשואה היא חצי גוף בעלה אשתו של אדם כגופו שבושתה היא בושתו ולכן כאשר היא מביישת את עצמה היא מביישת את בעלה כנובע מכתובות סו,א בדיון על דעתו של רבי יהודה בין ביתרה מדוע חלק מפיצויי הבושת מגיעים לבעל:

    "בושתה ופגמה, מתקיף לה רבא בר רב חנן: אלא מעתה, בייש סוסתו של חבירו, ה"נ בעי למיתן ליה בושת? וסוס בר בושת הוא? אלא רקק בבגדו של חבירו, הכי נמי דבעי למיתן ליה בושת? וכי תימא הכי נמי, והתנן: רקק והגיע בו הרוק, ופרע ראש האשה, והעביר טליתו ממנו- חייב ליתן לו ארבע מאות זוז; ואמר רב פפא: לא שנו אלא בו, אבל בבגדו – פטור! בבגדו לית ליה זילותא, אשתו אית לה זילותא. אמר ליה רבינא לרב אשי: אלא מעתה, בייש עני בן טובים, דאית להו זילותא לכולהו בני משפחה, ה"נ דבעי למיתן להו בושת לכל בני משפחה? א"ל: התם לאו גופייהו, הכא אשתו גופיה הואי".

    ובכלל יש צורך עצום להבהיר כי ישנו בלבול עצום בעולם בהבנת מטרת הצניעות.

    הנה הסבר מועתק שוב מהתגובה שבגוף המאמר

    ישנו צורך כאן להסביר פרק רחב בנושא צניעות מה היא בכלל

    מה היא בכלל צניעות ?

    לפני כן אמשול כאן משל , נוהג שבעולם הוא שכשמזכרים את המילה " מפתח" , האסוציאציה שמתחברת למילה מפתח היא כלי לפתוח דלתות למרות שיש בעולם כמה סוגי מפתחות למשל יש מפתח שוודי לפתוח צינורות וברגים , יש פותחן לפתוח פקקים , יש מפתח לפתיחת תוכנה כלומר קוד

    כך גם בנמשל ,כיום מקובל בחברה כשאומרים את הביטוי צניעות לאישה האסוציאציה המתקבלת היא צניעות למניעת הרהור לצורך הגנה ושמירת עינהם של הגברים כפי שיוחס במאמר בדת-יהודית אך ישנם כמה סוגי צניעויות

    יש להדגיש כי צניעות היא מושג-כללי, של כיסוי והסתרה וצמצום ,אך לאו דווקא בהקשר של מכשלת הגברים בהרהור, יש כמה סוגי צנעויות למשל יש צניעות של ידע ,על מנת למנוע גאווה, כמו כן צניעות מפרסום, למנוע עיין-הרע כמו שמסביר רש"י, את הסיבה להצנעת מתן לוחות-הברית בפעם השנייה

    רש"י שמות[לד,ג] "ואיש לא יעלה עמך – הראשונות על ידי שהיו בתשואות וקולות וקהלה, שלטה בהן עין רעה, אין לך מדה יפה מן הצניעות".

    עכשיו שהדבר ברור נסביר כי בסוגייתנו הנידון בדת משה הוא בודאי גם סוג מסוגי הצניעות , אך כלל לא לצניעות שמקובל כיום לקשר באסוציאציה של מניעת הרהור אלא שמדובר אך ורק בצניעות למניעת ניוול , כלומר מטרת הצניעות של השיער הייתה ל הצניע את הניוול של השיער הבלתי אסתטי.

    הדבר כבר הוכח בעבר והובא כאן מספר פעמים מדעתו של רבי יהודה להלן ציטוט
    שגם אם נרחיק לכת ונאמר כי הסוגיה כרוכה בלאו מפורש מדאורייתא ניתן לשלול בצורה מובהקת כל קשר בין הסוגיה לבין רעיון של הגנה מפני הרהור, הדבר מוכח מסוטה ז-ח שכיסוי-הראש מדת משה לא נועד כלל לשם מניעת הרהור.

    במשנה: "רבי יהודה אומר: אם היה לבה נאה לא היה מגלהו, ואם היה שערה נאה [הערה :יתכן שהכוונה לשיער בוהק[9]] לא היה סותר" ובגמרא: "למימרא, דר´ יהודה חייש להרהורא ורבנן לא חיישי…. אמר רבה: הכא טעמא מאי? שמא תצא מב"ד זכאית ויתגרו בה פרחי כהונה".

    אילו היה דין כיסוי השיער ,כדי שלא יבואו להרהר בשער הגלוי ,אולי גם במיוחד למצבים של שיער נאה , לא הייתה לרבי יהודה שום עילה לבטל את פריעת ראש הסוטה מחשש הרהור. שהרי אם התורה הנהיגה תמיד את הכיסוי מצד ההרהור ואילו כאן אצל הסוטה ציוותה היא לפרוע, הרי שכאן ביקשה התורה שלא לנהוג באותו כיסוי, והפה שאסר הוא הפה שהתיר, מעילתו של רבי יהודה לבטל את הפריעה מחשש הרהור יוצא שהכיסוי לא נועד כלל לצורך כך ומכאן שמדת משה אין לכיסוי כל קשר להצלה מפני הרהור

    אם כן דת משה היא צניעות אך לא למטרת מניעת הרהור אלא צניעות למטרת מניעת ניוול,

    וזהוא חידוש עצום

    שבדת משה המושג "פרוע ראש" הוא ניוול של חוסר צניעות אך לא במובן של גרימת הרהור, אלא רק מצד התבזות של חוסר כבוד ונוי והוא ניוול של חוסר אסתטיקה שיתנוולו בו גם גברים

    בעזרת ד´ לצורך החידוד נביא הלכות שבודאי אין להם שום קשר לשמירת עינים מצד שמירת הברית והרהוהר לגברים אלא רק מצד שלא להתנוול לשם כבוד

    רמב"ם הלכות מלכים ב,ג לגבי ההלכות הקשורות למלך

    " ואסור לראותו כשהוא ערום ולא כשהוא מסתפר,
    ולא כשהוא בבית המרחץ, ולא כשהוא מסתפג,
    ואינו חולץ, שנאמר וירקה בפניו וזה בזיון,
    ואפילו רצה אין שומעין לו,
    שהמלך שמחל על כבודו אין כבודו מחול"

    רמב"ם הלכות הלכות עדות יא,ה (לגבי שאינם כשרים לעדות)

    " וכן הבזויין פסולין לעדות מדבריהם
    והם האנשים שהולכין ואוכלין בשוק בפני כל העם
    וכגון אלו שהולכין ערומים בשוק בעת שהן עוסקין במלאכה מנוולת
    וכיוצא באלו שאין מקפידין על הבושת,"

    הראית לראות
    שישנו חוסר צניעות בכל אלו אך כלל לא מצד הרהור שיכול להיגרם
    אלא חוסר צניעות במובן שאין הדבר נראה מכובד

    וכך כותב הרמב"ם בהלכות דעות[ה,ו] לגבי צניעות תלמידי חכמים

    צניעות גדולה נוהגים תלמידי חכמים בעצמן, לא יתבזו ולא יתגלו ראשן ולא גופן, ואפילו בשעה שיכנס לבית הכסא יהא צנוע ולא יגלה בגדיו עד שישב, …ואם נפנה אחורי הגדר יתרחק כדי שלא ישמע חבירו קולו אם נתעטש, ואם נפנה בבקעה ירחיק כדי שלא יראה חבירו פירועו, ולא ידבר כשהוא נפנה אפילו לצורך גדול, וכדרך שנוהג צניעות ביום בבית הכסא כך נוהג בלילה.

    לכן בכל התורה כולה לא נמצאת מצווה מיוחדת לצניעות מהרהור ,אלא צניעות מניוול שלא לבזות או להתבזות, וכמשל לאדם בעל מום , שאין מן הכבוד שיתגלה מומו ולכן הוא מצניע אותו

    כדרך משל

    למי שהוא עיוור בעיין אחת ואין לו עיין אלא חור שם ממש באותו מקום חור
    שאין מן הכבוד שילך כך בחוץ בגלוי החור שיש במקום עיין
    ולכן הוא מצניע את המראה הבלתי מכובד על ידי משקפיים כהות
    זאת צניעות למניעת ניוול ללא שום צד הרהור

    אך אם לצורך המשל יעשה הוא ניתוח משוכלל שיחזיר לו את עינו כאחד האדם נורמלי לחלוטין , מה לו יותר צורך במשקפיים כהות להסתיר את המקום ? הרי עתה העיין נאה בגילוייה ואין בה שום ניוול ולא שום בושת , ובנמשל כך הוא גם השיער בסוגייתנו שבימנו הוא השיער עצמו הפך להיות אסתטי המביא כבוד .

    ההוכחה הפשוטה לכך שבימנו השיער-הגלוי של האישה, אינו נחשב-יותר-לניוול, אלא שלהפך ,הוא נחשב לנוי: שהרי כך מצוי בהרבה מקהילות שומרי תורה ומצוות, שהנשים חובשות פאות-נוכריות, על מנת להראות כעין גלויות-שיער, מה גם באמת שהפאות שבדורנו, אם היו שמים אותם למבחן של הדורות-הקדומים הרי, שלא-היו-נחשבות-לנוי ,אלא-לניוול, שכן למדנו שהאישה בדורות הקדומים היתה מטפחת-את- שיערה , בכך שהייתה קולעת את שערה, ולא מפזרת-אותו שהפיזור היה נחשב לה לניוול . לכן בדורת הקדומים, פאה נכרית הייתה קלועה כדוגמת שרשרת לנוי :

    כפי שכתוב ברש"י הקדוש שבת[סד:]
    פיאה נכרית – קליעת שער תלושה, וצוברתה על שערה עם קליעתה, שתראה בעלת שער.

    וכן כתב רש"י בישעיה[ג,טז]
    פיאות נכריות- קליעת שערות תלושין כורכות עם קליעותיהן שיראו גסות וטפופות.

    ובתשובות רב נטרונאי גאון[תנז-תנח]
    פיאה נוכרית- שיער שמביאין מבחוץ ומקלעין אותו יפה יפה…

    לכן מהנלמד, מבנות ישראל, שבדורנו,ההולכות עם פאות נכריות, בהם, השיער גם -פזור ולא-קלוע, הרי ההוכחה הפשוטה ששיער גלוי בימינו נחשב לנוי אסתטי שבהחלט מביא כבוד אסתטי עבור בעלה .

    לבסוף נביא כאן שוב את פסקו של הרב יוסף משאש זצוק"ל
    שצדק לחלוטין לגבי פסק ההלכה

    "ואם כן עתה שכל בנות-ישראל הסכימה דעתן…שאין להן בגלוי-הראש שום-נוול,

    ואדרבה גלוי-שערן הוא הודן והדרן ויופיין ותפארתן
    ובגלוי-שערה מתגאה האשה לפני בעלה ובועלה, אם כן נעקר האסור מעיקרו ונעשה היתר "

  4. לשלום מנור, כל הפלפולים לא יועילו, כי גם אם היית יכול להוכיח שמותר כיום ללכת בגילוי ראש, הרי רוב ככל הפוסקים סוברים שאסור, והמעטים שהתירו בטלה דעתם אצל הרבים שאסרו באיסור גמור ללכת בגילוי ראש.

  5. לא. וינשטוק,
    כל הפוסקים בעולם לא יועילו, כי גם אם היית יכול להוכיח שאסור כיום ללכת בגילוי ראש מדבריהם, מאחר שאין להם רשות לאסור (בלי סנהדרין) דבר שמותר ע"פ התלמוד. והרב יוסף משאש זצ"ל הוכיח מהתלמוד שאין איסור, ועל האוסרים להביא ראיה נגדו, וכח דהתירא וכו' עד שהם מביאים ראיות לסתור דבריו מהתלמוד.
    אחרי הרבים להטות מדובר **אך ורק** בב"ד גדול, ולא בפוסקים אחרי חתימת התלמוד (ובפרט כשאין לנו סמיכה אמיתית…). ומ"מספרים" אין ראיה.
    אם יש לך איזה ראיות נגד הרב יו"ם, תכתוב אותם ונדון בזה.

  6. אין צורך לדון על דבר שלדעת 99 אחוז מהפוסקים הוא אסור. זה מושג שנקרא "דעה יחידאה", ולא פוסקים כדעה יחידאה, נקודה.

    אבל מכל מקום, הרי מרן הגאון רבי שלום משאש זצוק"ל כבר דחה את כל דברי בן דודו הרב משאש מחיפה, בספרו תבואות שמש אבן העזר סימן קל"ח, והוכיח שאין מקום להקל בגילוי הראש. קודם תנסה לדחות את כל דבריו שם, ואחר כך תדון עם אחרים.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל